امروز

چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۴:۰۷ قبل از ظهر

سایز متن   /

IMG_0035-copy

جلسه مشترک شورای کشاورزی شهرستان مسجدسلیمان و اندیکا با حضور علی عسگرظاهری نماینده مسجدسلیمان و اندیکا، فرمانداران مسجدسلیمان و اندیکا، امام جمعه اندیکا، مدیران جهاد کشاورزی دو شهرستان و مدیران کل جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، امورعشایر، معاون سازمان آب و برق خوزستان و جمعی از مدیران دو شهرستان برگزار شد.

در این جلسه مدیران جهاد کشاورزی مسجدسلیمان و اندیکا بخشی از ظرفیت های بی نظیر و بکر دو شهرستان در حوزه کشاورزی را که سالیان سال به دلیل عدم تخصیص آب مورد بهره برداری قرار نگرفته است را معرفی نمودند.

چنگلوایی مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان در این جلسه گفت: شهرستان های مسجدسلیمان و اندیکا از شرایط اقلیمی مناسب و زمین های حاصلخیز و استعدادهای فراوانی در زمینه توسعه باغات، دامپروری و کشاورزی برخوردار است که می توانند زمینه ساز تولید و اشتغال در منطقه شوند.

وی افزود: تولید محصول کشاورزی در این مناطق وابسته به بارش باران است و به همین علت کشاورزی منطقه خیلی پایدار نیست و می توان با اجرای طرح های زیر بنایی آب و خاک یک پایداری در کشاورزی منطقه ایجاد کرد.

چنگلوایی ادامه داد: در شهرستان مسجدسلیمان منابع آبی به چهار دسته زیرزمینی، سطحی، مخازن سدها و احداث بند تقسیم بندی می شوند که بر اساس همین ظرفیت ها پروژه هایی را تعریف کرده ایم.

وی عنوان داشت: به عنوان مثال هزار و دویست هکتار اراضی مستعد در شهر گلگیر قرار دارد که نیازمند مساعدت سازمان آب و برق خوزستان برای صدور مجوز حفر چاه است. چنگلوایی تصریح کرد: به منظور توسعه شبکه آبیاری تحت فشار در منطقه به هر شخصی که اقدام به ایجاد شبکه آبیاری تحت فشار نماید هفت میلیون تومان کمک بلاعوض تعلق خواهد گرفت.

علی عسگر ظاهری نماینده مردم مسجدسلیمان و اندیکا در این جلسه از اعلام موافقت مهندس شمسایی رئیس سازمان آب و برق خوزستان برای اختصاص آب به زمین های کشاورزی منطقه خبر داد و گفت: وقتی مقام معظم  رهبری نگران اشتغال جوانان هستند و وقتی  زمینه اشتغال در منطقه ما جز کشاورزی امکان دیگری در کوتاه مدت وجود ندارد انتظار داریم سازمان آب و برق خوزستان همکاری و تعامل کند و مشکل مجوزهای برداشت آب برای کشاورزان رفع شود.

وی تاکید کرد: هدف ما ایجاد اشتغال در حوزه کشاورزی برای مردم است و انتظار داریم با برداشت آب برای زمین های کشاورزی موافقت شود چرا که واقعا آب در برخی از این مناطق بدون استفاده هدر می رود .

منوچهر ورناصری فرماندار اندیکا گفت: بیش از نود درصد شهرستان اندیکا از روستا تشکیل شده است و کار عمده روستاییان کشاورزی و دامپروری است و مسئله تامین آب دامداران و کشاورزان برای ما بسیار مهم است. وی بابیان این که تنوع کشت محصولات کشاورزی در اندیکا بسیار زیاد است ادامه داد: اگر کشاورزی روستاییان را متحول نکنیم شاهد تخلیه روستاها خواهیم بود و می توانیم با اختصاص آب به زمین های منطقه از مهاجرت و حاشیه نشینی جلوگیری کنیم.

ورناصری افزود: انتظار داریم سازمان آب و برق خوزستان به منطقه اندیکا که هیچ صنعت و تولیدی ندارد و تنها راه نجات مردم از بیکاری توسعه کشاورزی است توجه ویژه ای داشته باشد تا با صدور مجوز برداشت آب جلوی مهاجرت روستاییان گرفته شود.

در ادامه این جلسه خدابخشی معاون طرح و توسعه سازمان آب و برق خوزستان با بیان این که موضوع آب یک موضوع منطقه ای نیست عنوان داشت: چنانچه مطالعاتی درزمینه پتانسیل خاک و کشاورزی در این منطقه بدست ما برسد آمادگی داریم مطالعات تامین آب آن را به صورت کارشناسی شده انجام دهیم.

وی افزود: فرآیند تخصیص آب در سازمان آب و برق خوزستان یک کمیسیون کاملا تخصصی دارد و باید به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد.

این اظهارات معاون طرح و توسعه سازمان آب و برق خوزستان به شدت مورد انتقاد علی عسگر ظاهری نماینده مسجدسلیمان و اندیکا و گوروئی فرماندار مسجدسلیمان قرار گرفت.

ظاهری گفت: خواسته ما هم این نیست که کاری غیر کارشناسی انجام شود. طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری مصوب شده و باید این زمین ها آبی شود و تنها خواسته ما هم این است در قالب همین طرح به زمین های کشاورزی مسجدسلیمان و اندیکا آب اختصاص داده شود تا بتوانیم در حوزه کشاورزی شغل بیشتری ایجاد کنیم. وی ادامه داد: امیدواریم بحث ها کارشناسی به گونه ای نباشد که کلی عدله برای عدم تحقق این کار پیدا شود.

ظاهری تصریح کرد: جامعه به این طرح کشاورزی مقام معظم رهبری امید بسته اند و در شهرستانی که آمار بیکاری ۴۴ درصدی دارد تنها امیدمان برای ایجاد اشتغال در کوتاه مدت توسعه کشاورزی است.

در پایان این جلسه مصوب شد تا مدیران جهاد کشارزی مسجدسلیمان و اندیکا ظرفیت ها و پتانسیل های دو شهرستان در حوزه کشاورزی را جمع بندی کرده و طی روزهای آینده برای سازمان آب و برق خوزستان ارسال نمایند و این سازمان پس از بررسی امکان سنجی تامین آب اراضی منطقه نهایتا ظرف  یک ماه آینده سهم برداشت آب از منابع آبی موجود در دوشهرستان را ابلاغ نماید.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد