امروز

سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۲:۳۸ بعد از ظهر

سایز متن   /

۸۲۵۸۷۵۹۲-۷۱۷۲۱۶۱۶

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان:  عبدالله حسینی چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت ۱۴ تیر سالروز تاسیس دهیاری ها، اظهار کرد: ۷۱۷ میلیارد ریال از این اعتبار برای زیرسازی و آسفالت، بوستان های روستایی، کف پوش، روشنایی، هدایت و دفع آب های سطحی، بازسازی مزار شهدا، نهالکاری و زمین ورزشی هزینه شده است.
وی افزود: پارسال ۱۱۰ خودروی حمل زباله بین دهیاری های استان توزیع شد و امسال نیز قرار است ۵۰ دستگاه به همین منظور اختصاص یابد، البته هنوز مشکل روستاها در این بخش به طور کامل حل نشده است.
حسینی اظهار کرد: اعتبارات ارزش افزوده پیش از این فقط به روستاهای دارای دهیاری تعلق می گرفت اما از امسال با تعیین اعتبار در بودجه قرار است روستاهای فاقد دهیاری از طریق فرمانداری ها از اعتبارات ارزش افزوده استفاده کنند.
وی تعداد روستاهای خوزستان را چهار هزار و ۵۵ روستا عنوان کرد و افزود: یک هزار و ۶۴۰ دهیار در ۶۵ بخش و ۲۷ شهرستان فعالیت می کنند.
حسینی اضافه کرد: خوزستان دارای ۶۷ بخش است اما بندرامام و جولکی آغاجاری فاقد روستا هستند.
وی اظهار کرد: ۲ هزار و پنج روستای استان دارای شورای اسلامی هستند که از این تعداد یک هزار و ۸۷۹ روستا دارای شورای سه نفره و ۱۲۶ روستا دارای شورای پنج نفره هستند.
به گفته وی، روستاهای با جمعیت کمتر از یک هزار و ۵۰۰ نفر دارای شورای سه نفره هستند.
حسینی با بیان اینکه در قانون برای دهیاری ها ۴۸ وظیفه تعریف شده است گفت: روستاهای با جمعیت ۳۰ خانوار و ۱۵۰ نفر جمعیت می توانند صاحب دهیاری شوند.
وی ادامه داد: در استان ۲ هزار و ۲۰ روستا با جمعیت کمتر از ۲۰ خانوار داریم که به دلیل پراکندگی خدمات رسانی به این روستاها بسیار دشوار است.

*مشکل استخدام دهیاران حل می شود
این مقام مسئول از حل مشکل استخدامی و حقوق و مزایای دهیاران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در نشستی که ۱۹ فروردین امسال دهیاران و شوراهای سطح کشور با حضور ریاست جمهوری داشتند مشکل استخدامی و حقوق و بیمه دهیاران مطرح و رئیس جمهوری به وزیر کشور دستور حل این مشکل را دادند.
وی افزود: این موضوع در دست اقدام است و عملیاتی شده و به طور قطع حل شده است.
حسینی همچنین یکی از مشکلات روستاها را مساله دفع پسماند و زمین زباله دانست و اظهار کرد: بر همین اساس در حال برنامه ریزی هستیم که با هماهنگی محیط زیست و منابع طبیعی به روستاها زمین مناسب اختصاص دهیم.
وی افزود: در برخی از شهرها همچون دزفول و ماهشهر، شهرداری ها با همکاری بخش های روستایی کار مشترکی برای دفن پسماند در زمین زباله شهرداری ها انجام داده اند که این مساله در دشت آزادگان نیز در حال انجام است.
حسینی اضافه کرد: به دلیل تخلیه زباله در برخی مسیرهای روستایی فضای کاملا غیربهداشتی و بدمنظره ای ایجاد شده که این مساله نیز در شورای پسماند استان مطرح شده و قرار است بااختصاص زمین مناسب مرتفع شود.
وی در ادامه گفت: ۲ هزار و ۱۷ روستای استان (همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار) دارای طرح هادی هستند.
حسینی با بیان اینکه طرح های هادی با عمر بیش از ۱۰ سال باید بازنگری شوند افزود: برنامه بنیاد مسکن این است که امسال ۱۶۰ طرح روستایی را بازنگری کند.

*حل مشکل آب شرب تا سه سال آینده
مدیرکل امور روستایی استانداری خوزستان همچنین گفت: آب شرب ۶۵ تا ۷۰ درصد روستاها از نظر کیفیت مشکلی ندارد اما به دلیل خشکسالی روستاهایی داریم که آب ندارند یا در روز تنها چند ساعت آب آنها وصل می شود.
وی با اشاره به مصوبه دولت برای اجرای طرح آبرسانی به استان طی سه سال اظهار امیدواری کرد که با اجرای این طرح مشکل کمی و کیفی آب شرب روستایی به طور کامل مرتفع شود.

*۲۵۰ روستا در همسایگی تاسیسات نفت
حسینی در ادامه اظهار کرد: ۲۵۰ روستای استان در مجاورت تاسیسات نفتی قرار دارند که با هماهنگی های صورت گرفته با شرکت نفت قرار است خدماتی در زمینه عمران و بهسازی روستاها به آنها ارائه شود.
وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه ای میان استانداری و بنیاد برکت با عنوان بیمه حوادث روستایی گفت: بر اساس این تفاهم نامه استانداری و بنیاد برکت هر کدام ۵۰ درصد اعتبار مورد نیاز را تامین می کنند که این بیمه شامل سه طرح است که از ۵۰ میلیون تا ۱۵۰ میلیون ریال خسارت را پرداخت می کند.

*شناسایی ۲۱ نقطه گردشگری روستایی
حسینی همچنین گفت: ۲۱ نقطه روستایی در استان با همکاری اداره میراث فرهنگی به عنوان نقاط نمونه گردشگری شناسایی شده است.
وی افزود: امسال برای هشت نقطه گردشگری روستایی هشت هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شده است.
حسینی در ادامه با بیان اینکه آماری از مهاجرت روستائیان در دست نیست اظهار کرد: اشتغال مهم ترین عامل مهاجرت روستائیان است اما بررسی ها نشان می دهد عوامل دیگری همچون تغییرات فرهنگی روی مهاجرت روستائیان به شهرها تاثیر گذاشته است.
وی با اشاره به طرح های اشتغال روستایی که اخیرا در استان اجرا شده گفت: در سال گذشته ۶ تفاهم نامه در این زمینه میان دفتر توسعه روستایی مناطق محروم کشور با صندوق کارآفرینی امید، بانک سینا، پست بانک، بانک کشاورزی و سازمان دهیاری های کشور منعقد شده است.
حسینی افزود: طرح مشارکتی دامداری و دامپروری در اندیکا، تسهیلات بانکی به مشاغل روستایی، اختصاص ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای سرمایه در گردش طرح هایی که نیمه تمام مانده، هزینه خرید ماشین الات کشاورزی، تسهیلات خرید خودرو برای حمل و نقل روستایی از این جمله است.
وی تشکیل تعاونی های دهیاری ها برای خررید محصولات کشاورزی و جلوگیری از خسارت به روستائیان، ساماندهی و بازاریابی برای صنایع دستی تولیدی روستائیان و عرضه مستقیم محصولات دامی عشایری و روستایی را نیز از دیگر اقداماتی عنوان کرد که برای اشتغال روستائیان انجام شده است.

 

منبع:خبرگزاری ایرنا – مرکز خوزستان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد