امروز

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۵:۱۹ بعد از ظهر

سایز متن   /

۲۴۸۵۲۶۳

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: امید حاجتی ظهر امروز در جلسه اقتصاد مقاومتی و رفع موانع تولید استان خوزستان اظهار کرد: با مراجعاتی که مردم خوزستان دارند نگرانی هایی ایجاد و در ارائه خدمات سیستم بانکی اخلال ایجاد می کند؛ اعتماد پایه و اساس اصلی در این سیستم است و اگر نباشد و مردم به یکباره بخواهند به بانک ها مراجعه کنند و سپرده های خود را خارج کنند، هیچ بانکی نمی تواند فعالیت کند. همچنین باید تا جایی که امکان دارد آرامش لازم را در استان فراهم کنیم. مردم را به آرامش دعوت می کنیم تا با پیگیری مسئولان کشوری و استانی مشکل موسسه آرمان کامل حل شود.

وی همچنین افزود: یکی از دستورکارهای این جلسه، بسته های پنج گانه رونق تولید و اشتغال مصوب و به دستگاه های اجرایی خوزستان ابلاغ شده است. این بسته ها با اهداف مختلف از جمله رونق تولید و ایجاد رشد هشت درصدی، تداوم نرخ تورم تک رقمی، افزایش سرمایه گذاری، توسعه صادرات و افزایش رشد صادرات غیرنفتی به میزان ۲۵ درصد، مقررات زدایی، گسترش نقش بخش خصوصی و تعاونی و استقرار مدیریت کارآمد تهیه شده است.

حاجتی عنوان کرد: ارتقای توان تولید ملی، تامین مالی و سرمایه گذاری، جذب توسعه و تعمیق تکنولوژی، اشتغال و توانمندسازی نیروی کار و تجارت خارجی پنج بسته تدوین شده هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان با اشاره به اینکه از بین بالای ۲۰۰ تکلیف ملی، ۴۶ مورد را در استان موثرتر دیدیم، گفت: مهمترین دستگاه ها در دریافت این تکالیف صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، نفت، امور اقتصاد و دارایی، راه و شهرسازی، نیرو، ارتباطات و فناوری، برنامه و بودجه و اداره کار هستند.

حاجتی عنوان کرد: صیانت از فعالیت و اشتغال در یک هزار واحد تولیدی صنعتی، تدوین برنامه اجرایی تکمیل و بهره برداری از حداقل ۶ هزار طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد، توسعه صادرات در صنایع بزرگ از جمله تکالیف در حوزه صنعت و معدن هستند. تدوین برنامه اجرایی تسهیل برندسازی محصولات کشاورزی به نحوی تا پایان سال حداقل ۱۰ درصد محصولات کشاورزی تحت نام تجاری مشخص عرضه شوند از جمله تکالیف جهاد کشاورزی است.

وی بیان کرد: تدوین برنامه اجرایی تنوع بخشی و ارتقای ابزراهایی توثیق و تضمین طرح های اقتصادی اشتغالزای دارای توجیه فنی و اقتصادی و تدوین برنامه اجرایی دسترسی مناسب به اطلاعات مهارتی و توسعه خدمات مشاوره ای از جمله تکالیف کار، تعاون و رفاه اجتماعی است.

راه اندازی یک پتروشیمی در ماهشهر

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان ادامه داد: راه اندازی پتروشیمی توسط بخش خصوصی شامل فاز اول پتروکیمیای ابن سینای ماهشهر تا پایان سال جاری از جمله وظایف و تکالیف نفت است.بهسازی بافت های ناکارآمد بافت شهری در بیش از ۲۷۰ محل با تاکید بر کاهش هزینه های جانبی ساخت مسکن با اولویت بهسازی حاشیه کلانشهرها و بافت های فرسوده با همکاری وزارت کشور و ساماندهی و تجهیز و تکمیل اسکله ها و انضباط بخشی به تردد و توقف شناورها از جمله تکالیف راه و شهرسازی است.

حاجتی اظهار کرد: در اولویت قرار دادن طرح های انتفاعی تملک دارایی های سرمایه ای نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالا و اولویت تخصیص به طرح های دارای اشتغالزایی و توجیه اقتصادی نیز از جمله تکالیف سازمان برنامه و بودجه است. افزایش تعداد گردشگران خارجی به ۶ تا ۵ میلیون نفر ساعت و گردشگران دخلی به بیش از ۱۱ میلیون نفر از جمله تکالیف میراث فرهنگی است. ارتقای دیپلماسی و جلب مشارکت های بین المللی چند جانبه منطقه ای در زمینه کاهش ریزگردهای با منشا داخلی و فراهم کردن زمینه های لازم برای تقویت همکاری و توسعه مشارکت های مردمی برای حفاظت از محیط زیست از طریق اجرای طرح های زیست محیطی از جمله تکالیف محیط زیست است.

وی عنوان کرد: تدوین برنامه حمایت از استقرار شرکت های دانش بنیان با هدف رشد۲۰ درصدی این شرکت ها در مناطق آزاد و تجاری و توسعه صنایع بسته بندی با هدف ارتقای صادرت دبیرخانه شورای مناطق آزاد و تجاری است. جذب سرمایه گذاری های خارجی جلب شده و احصای موانع و مشکلات پیش رو در این زمینه، تدوین برنامه اجرایی ایجاد پنجره واحد روان سازی سرمایه گذاری، تدوین برنامه پیشنهادی برای اعمال مدیریت یکپارچه گمرکی در کلیه مبادی گمرکی، تدوین برنامه توسعه پنجره واحد الکترونیکی گمرکی و سامانه جامع گمرکی و استقرار سامانه هوشمند مدیریت ریسک از جمله  تکالیف اقتصاد و دارایی است.

حاجتی گفت: انتظار ما این است که مشارکت فعال در تنظیم پیش نویس برنامه های مرتبط با بسته های اجرایی توسط دستگاه های اجرایی، دریافت بسته های عملیاتی از وزارتخانه های ذیربط و ارسال به دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی استان، پیگیری برای دریافت تکالیف و برش استانی در هر کدام از بسته های رونق تولید و اشتغال توسط دستگاه های استانی ذیربط حداکثر دو هفته پس از زمان مندرج در بسته های ابلاغی انجام شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان ادامه داد: انجام تعریف فرآیندها و برنامه های زمانبندی توسط دستگاه اصلی ذیربط حداکثر دو هفته پس از اعلام برش استانی، ارائه گزارش مستمر ماهانه از انجام تکالیف استانی مطابق با برنامه های ملی به دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در تاریخ پانزدهم هر ماه و همچنین آمادگی برای ارائه گزارش عملکرد تکالیف استانی هر کدام از بسته های مربوط در جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در مقاطع سه ماهه بر اساس چارچوب ارائه شده از سوی دبیرخانه ستاد از دیگر درخواست های ما است.

حاجتی افزود: سایه سنگین نفت باعث شده که برخی صنایع و ظرفیت های شهرستان های مختلف دیده نشود و متاسفانه شکاف عجیب و غریبی بین توسعه یافتگی شهرستان ها و برخورداری مردم استان از سطح توسعه ایجاد کرده که تلاش می کنیم تا با این بسته ها و سیاست گذاری های امسال مرتفع کنیم.

ظرفیت های گردشگری در استان

وی با اشاره به ظرفیت های گسترده خوزستان در حوزه میراث فرهنگی از جمله سه اثر به ثبت جهانی رسیده و آب های عظیم موجود در استان گفت: می توانستیم به بهترین نحو از گردشگری سلامت در خوزستان استفاده کنیم ولی متاسفانه بیماران خارجی به استان های دیگر ترانزیت می شوند. مطمئنم با تدوین بسته خروج از رکود جهش خوبی در خوزستان در حوزه اشتغال و تولید ایجاد می شود. اقتصاد دانش بنیان و صنایع دستی باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

حاجتی بیان کرد: سال قبل ۴۴۰ میلیارد تومان منابع داخلی بانک ها اجازه داده شد برای پرداخت تسهیلات به برخی از صنایع، کشاورزی و سایر بخش ها ولی در مجموع حدود ۳۰۰ میلیارد تومان از این اعتبار با نرخ بهره حداقل ۱۸ پرداخت شد. در بسته خروج از رکود ظرفیت پرداخت ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد پنج درصد را ایجاد کرده ایم که اولویت برای واحدهای نیمه تمام بالای ۷۰ درصد، برای واحدهای با فعالیت ۳۰ درصد ظرفیت است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان  افزود: در بسته خروج از رکود، تکمیل ۹۰۰ پروژه که به صورت متوسط هشت هزار شغل جدید ایجاد و همچنین یک برنامه دیگر از این بسته باعث می شود تا هفت هزار شغل ایجاد کنیم. یک قسمت از بحث خرید داخل خدمات فنی ـ مهندسی است که از چند سال قبل روی آن تأکید داشتیم امسال به صورت قانون درآمده و واگذاری کار با اولویت پیمانکاران بومی در آن قید شده است. قطعا اگر همه همکاری داشته باشند آن وقت هیچ ظرفیت خالی مشاور و پیمانکار نخواهیم داشت.

منبع:خبرگزاری مهر -مرکز خوزستان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد