امروز

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۲:۵۴ بعد از ظهر

سایز متن   /

۲۴۳۴۷۰۹

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: مهدی صیاحی پیش از ظهر دیروز در نشست خبری با اشاره به انیکه تعاون روستایی خوزستان یک سری فعالیت ها را در چارچوب اساسنامه انجام می دهد، اظهار کرد: تعاون روستایی سه وظیفه اساسی هدایتی، حمایتی و نظارت ـ مراقبت را انجام می دهد. با سرمایه گذاری کشاورزان به آنها خدمت رسانی می کنیم و در عین حال نظارت لازم را نیز داریم.

وی افزود: سیاست دولت واگذاری امور به بخش خصوصی و عموم مردم است چون هر چقدر شخص خودش دنبال کار و سرمایه گذاری باشد هم تلاش و دلسوزی بیشتری دارد و هم کارها بهتر پیش می رود.

مدیر تعاون روستایی خوزستان با اشاره به اینکه از دهه ۴۰ بحث تشکیل تعاونی ها مطرح و تاکنون نیز خوشبختانه شرکت های بسیاری تشکیل شده است، تاکید کرد: در تعاون روستایی باید انسان هایی را با تفکر تعاون به عنوان تعاون گران آموزش دهد. در عین حال باید نسبت به فعالیت های آنها نظارت و راهکارهای موردنیاز را ارائه دهیم.

فعالیت ۲۲۳ تشکیل تعاون روستایی در استان

صیاحی خبر داد: خوزستان در بحث شبکه تعاون روستایی و تشکل های روستایی نزدیک به ۲۲۳ تشکل در سطح استان دارد. بالغ بر ۲۶۳ هزار و ۵۷۱ نفر عضو این تشکل ها و تعداد شاغلانی که مستقیما در این شبکه ها یک هزار و ۱۲۶ نفر هستند.

وی با اشاره به تلاش تعاون روستایی برای قطع کردن دست دلالان و لزوم فعالیت مستقیم کشاورزان تصریح کرد: در بحث اقتصادی چند فعالیت را انجام می دهم که جزو کارهای سالانه تعاون روستایی هست و از آن جمله می توان به خرید محصولات کشاورزی تحت عنوان خرید تضمینی و یا توافقی اشاره کرد.

مدیر تعاون روستایی خوزستان با اعلام این مطلب که در سطح شهرستان ها ۱۵ اداره و ۱۰ دفتر نمایندگی در خوزستان وجود دارد، گفت: مهمترین محصولی که به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری می کنیم، گندم است؛ امسال برای اولین بار صادارت محصول استراتژیک گندم را داشتیم.

صیاحی با اعلام این خبر که نزدیک به یک میلیون تن گندم از کشاورزان خوزستان خریداری شده است، ادامه داد: برداشت گندم از اواسط فروردین ماه شروع و تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد و بیشترین تولید گندم و همچنین خرید گندم تعاون روستایی در کشور نیز در خوزستان انجام شد.

وی بیان کرد: اولین کاری که باید انجام بدهیم این است که گندم را سریع خریداری و بعد صادرات کنیم. از ۹۸۴ هزار تن گندم تضمینی منهای بذری تاکنون ۲۶۰ هزار تن آن در سطح مراکز مانده و باقی آن تحویل سیلوهای شرکت غله و بازرگانی داده شده است.

مدیر تعاون روستایی خوزستان با اعلام این خبر که برای اولین بار در کشور نزدیک به ۳۰ هزار تن گندم را در هفته گذشته به کشور عمان صادر کردیم، گفت: مصرف سالانه گندم در خوزستان ۶۰۰ هزار تن است.

کاشت ۲۰ هزار تن دانه های روغنی

صیاحی با اشاره به اینکه دولت تاکید دارد تا کشاورزان دانه های روغنی را بکارند، ادامه داد: امسال ۲۰ هزار تن کلزا را از کشاورزان خریداری و به شرکت های تولیدکننده تحویل دادیم؛ این رقم در سال گذشته تنها ۹ هزار تن بود.

وی با اشاره به اینکه دو هزار و ۱۰۰ تن جو از کشاورزان خوزستانی دریافت شده است، اضافه کرد: از طریق بورس این جو را به فروش می رسانیم.

مدیر تعاون روستایی خوزستان با اشاره به اینکه یکی دیگر از فعالیت های ما تنظیم بازار میوه شب عید است، گفت: امسال قیمت پرتغال و سیب افزایش داشت و ما باید نسبت به تنظیم بازار اقدام می کردیم. در سطح شهرستان اهواز ۲۴ غرفه را راه اندازی و بالای ۱۰۰ غرفه را در کل خوزستان پیش بینی کردیم.

صیاحی یادآور شد: یک هزار و ۸۹۳ تن میوه را برای تنظیم بازار در سطح استان توزیع کردیم که ۶۵۵ تن پرتغال داخلی بود. همچنین توزیع سیب درختی که کیفیت خوبی داشت ۵۰۵ تن بود که آن را در بازار استان توزیع کردیم.

توزیع آرد در روستاها

وی خبر داد: به طور متوسط ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار کیلوگرم در ماه آرد در سطح روستاهای خوزستان توزیع و به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در این زمینه ارائه خدمات داریم.

مدیر تعاون روستایی خوزستان با تأکید بر لزوم درآمدزایی شرکت های تعاون روستایی گفت: درآمدهای این شرکت ها نیز از طریق خرید گندم، کلزا و جو و همچنین توزیع آرد فراهم می شود. امسال در کنار این فعالیت ها بحث خرید کود را نیز در دستور کار قرار دادیم و پنج هزار تن کود اوره توزیع شد. پیش بینی می شود ماهانه ۱۲ هزار تن کود اوره در بین کشاورزان خوزستانی توزیع کنیم.

صیاحی بیان کرد: یکی دیگر از وظایف ما تهیه بذر گندم برای کشاورزان است که در این زمینه نیز ۱۹ هزار و ۱۸۰ تن گندم بذری را خریداری کردیم. آموزش هم از جمله وظایف ما هست که مقرر شده تا در این راستا بزرگترین مرکز آموزشی جنوب غرب را در خوزستان تأسیس کنیم.

وی عنوان کرد: برگزاری سالانه ۳۰ دوره آموزشی تخصصی برای اعضای شبکه های تعاون روستایی و به روز کردن اطلاعات کشاورزان نیز از جمله وظایف ما هست که با راه اندازی مرکز آموزشی فوق به عنوان قطب آموزشی کشاورزان در منطقه جنوب غرب کشور می شویم و استان های دیگر از جمله ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمر و کرمانشاه را نیز انجام می دهیم.

مدیر تعاون روستایی خوزستان با اشاره به امکان فعالیت در بازار کشورهای حوزه خلیج فارس یادآور شد: بازار عراق و افغانستان را داریم و با توجه به شرایط پیش آمده فرصت ارائه خدمت و محصولات در کشور قطر نیز فراهم شده و خوشبختانه تا به حال در زمینه سبزی و صیفی جات در کشورهای دیگر نیز ارائه محصول وجود داشته است.

عدم وجود صنایع بسته بندی خرما 

صیاحی اظهار کرد: در ارتباط با خرید خرما به صورت تضمینی در گذشته خرید داشتیم و هر سال قبل از برداشت خرما جلساتی را برگزار می کردیم. یکی از مشکلاتی که در خرید خرما داشتیم عدم وجود صنایع بسته بندی در استان و قیمت پایین اعلامی از سوی دولت است.

وی ادامه داد: برخی از دلالان قبل از اعلام قیمت خرید تضمینی خرمای کشاورزان را روی زمین از آنها خریداری می کنند و کشاورزان نیز چون مشکل نقدینگی دارند نسبت به فروش خرمای خود اقدام می کنند.

مدیر تعاون روستایی خوزستان تشریح کرد: در کل کشور متولی خرید گندم شرکت غله و بازرگانی است و سایر استان ها نیز بیشترین خرید از سوی غله انجام می شود ولی در خوزستان بیشترین خرید را تعاون روستایی صورت می گیرد و مباشر خرید گندم برای شرکت غله خوزستان ما هستیم.

صیاحی بیان کرد: طبق آخرین پیگیری که داشتم بین ۸۰ تا ۸۳ درصد پول خرید گندم به کشاورزان پرداخت شده ولی آمار دقیقی نیست چون خود بانک کشاورزی برای این پرداخت ها مستقیما با کشاورزان در ارتباط است.

ضعف شدید بسته بندی

وی با اشاره به اینکه از نظر صنایع بسته بندی واقعا خوزستان ضعیف است، عنوان کرد: دور ریز محصولات در خوزستان چقدر است و چرا باید استان های دیگر این محصولات را با شکل و شمایلی زیباتر و قیمت بالاتر به مردم ارائه می دهند ولی خوزستان این کار را انجام نمی دهد؟

مدیر تعاون روستایی خوزستان یادآور شد: بزرگترین مجتمع پرورش ماهی آزادگان را در خوزستان داریم و در صورت افتتاح شعبه دو آن شعبه بزرگترین مجتمع پرورش ماهی خاورمیانه خواهد بود.

صیاحی خبر داد: هیچ ردیف اعتباری از تملک دارایی نداریم و بودجه خود را از طریق خرید محصولات به صورت تضمینی تأمین و در حال ارائه گزارش به استاندار برای درخواست تعیین ردیف بودجه در اعتبارات تملک دارایی هستیم.

وی در پایان گفت: بر اساس قرارداد با شرکت غله و بازرگانی سال گذشته برای خرید هر کیلو گندم ۲۳ هزار تومان و امسال قرار شده ۲۵ هزار تومان دریافت کنیم.

خبرگزاری مهر – مرکز خوزستان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد