امروز

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۶:۲۳ بعد از ظهر

سایز متن   /

zilaii (1)
شهباز زیلایی معاون شهرسازی و معماری شهرداریکلانشهر اهواز با اشاره به اینکه مشکلات مالی در شهرداری یکی از موانع اجرای کامل پروژه ها است افزود: شرکت های گوناگونی مانند توسعه نیشکر، شرکت نفت، صنایع فولاد و … در کلانشهر اهواز وجود دارند که اگر هرکدام سهم خود از عوارض را پرداخت کنند مشکلات مالی شهرداری حل می شود.
زیلایی تصریح کرد: شرکت نفت به طور تقریبی ۲۰۰ حلقه چاه در حومه شهر اهواز دارد که عوارض آنها بالغ بر هزار میلیارد تومان برآورد شده و درحال رایزنی برای دریافت این عوارض هستیم.
وی دریافت عوارض شهرداری را حق مردم دانست و تحقق آن را منوط به همکاری سازمان مدیریت شهری، نمایندگان مجلس و مدیران خواند و گفت: شرکت نفت آلودگی های زیست محیطی ایجاد می کند و به نوعی این عوارض سهم شهروندان است.
معاون شهرسازی و عمرانی شهر اهواز درخصوص ارتقای کیفیت ساخت و ساز در شهر نیز یادآور شد: نطارت عالیه در این مورد با معاونت شهرسازی است و ایجاد محیطی متناسب با فرهنگ مردم شهر نیازمند ارتباط سازمان هایی مانند اداره راه و شهرسازی  و نظام مهندسی است که به همین جهت تفاهم نامه ای با نظام مهندسی انجام داده ایم تا استحکام و دوام ساختمان ها افزایش یابد.
وی با بیان آنکه علاوه بر مهم بودن کیفیت ساختمان ها باید به بحث زیباسازی شهر هم توجه شود، بیان کرد: در سال ۹۴ و ۹۵ کمیته نماد در معاونت شهرسازی تشکیل شده تا پیش از صدور پروانه ساختمان در این کمیته بر روی نمای آن اظهار نظر کارشناسی شود.
زیلایی ادامه داد: متأسفانه سبک و نمای متناسب با فرهنگ بومی در ساختمان ها رعایت نمی شود به همین جهت برخی افراد بنابر سلائق شخصی خود از نمادهایی مانند شیطان پرستی استفاده می کنند که در تعارض با مفاهیم اسلامی است.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود به لزوم گسترش پیاده روها در کلانشهر اهواز اشاره و اظهار کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده تصمیم بر تعمیر و تعریض سالانه ۱۵۰ کیلومتر پیاده رو به ویژه در خیابان های اصلی گرفته شده است.
معاون شهرسازی و عمرانی شهر اهواز افزود: در همین راستا دو لایحه مرتبط با نمادها و پیاده روها به شورای شهر بردیم اما پس از تصویب توسط فرمانداری رد شد.
وی درخصوص جزئیات این مصوبه گفت: درحال حاضر تعمیر و اصلاح پیاده روهایی که درکنار ساختمان ها قرار دارد به عهده شهروندان است و آنها پس از ساخت و ساز باید اقدام به بازسازی پیاده رو در محدوده بنای خود کنند که همین امر باعث ایجاد پیاده روهای نامتوازن در یک خیابان می شود؛ طرحی به شورای شهر فرستاده شد که برمبنای آن شهروندان هزینه ساخت پیاده رو را به شهرداری می دهند و شهرداری از طریق پیمانکار مشخص اقدام به ساخت پیاده رو می کند.
زیلایی با بیان اینکه بالغ بر هزار و ۱۰۰ هکتار بافت فرسوده در کلانشهر اهواز وجود دارد، یادآور شد: بیش از ۳۰۰ هکتار از این بافت فرسوده در مرکز شهر وجود دارد که گاها با بافت تاریخی شهر هم تداخلاتی دارد اما متولی حفظ و نگه داری از بافت تاریخی سازمان میراث فرهنگی است و هرگونه تغییر کاربری در این بافت با حضور نماینده این سازمان در کمیسیون ماده۵ بررسی می شود.
وی درخصوص تعداد صدور پروانه های ساخت و ساز تصریح کرد: میزان آن در سال های رکود و رونق متفاوت است به طور مثال در سال ۹۲ بالغ بر ۵هزار پروانه ساخت و ساز صادر شد که در سال های ۹۳ و ۹۴ به ترتیب به ۴هزار و ۲هزار و ۸۰۰ پروانه کاهش یافت.
معاون شهرسازی و عمرانی شهر اهواز در پاسخ به این پرسش که چرا ساخت و تکیل بدنه برخی معابر مانند خیابان طالقانی و ۲۴ متری سالها به تعویق افتاده، عنوان کرد: عمده مشکلی که برای تکمیل طرح ها وجود دارد به کمبود منابع مالی باز می گردد و اگر اشکال و یا نقصی در طرح وجود داشته باشد رفع می شود به همین جهت نمی توان علت این تأخیر را به اشکالات ربط داد.
وی در ادامه درخصوص ساماندهی و تعریض خیابان انوشه گفت: در استانداری طرحی مبنی بر تعریض خیابان انوشه یا بازار فلافل فروش ها وجود داشت اما پس از استقرار بازار در این خیابان به صورت خودجوش و استقبال مردم از آن بحث تعریض فعلا منتفی و مبلغ یک میلیارد تومان از محل بهسازی برای ساماندهی این خیابان در نظر گرفته شده است.
اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد