امروز

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۹:۴۱ بعد از ظهر

سایز متن   /

۲۸۰۶_۶۴۶
رئیس کل دادگستری خوزستان نسبت به افزایش طلاق در استان هشدار داد و گفت: پارسال هشت هزار فقره طلاق توافقی و هفت هزار مطالبه مهریه در خوزستان اتفاق افتاده است.
رئیس کل دادگستری خوزستان هشدار داد: طلاق توافقی هشت هزار زوج خوزستانی در سال گذشته
فرهاد افشارنیا در خطبه های پیش از نماز جمعه اهواز که در مصلای مهدیه امام خمینی (ره) برگزار شد، در تشریح اقدامات دادگستری خوزستان به مناسبت هفته قوه قضائیه، اظهار کرد: این آمار صرفنظر از طلاق هایی است که به درخواست زن یا مرد انجام می شود. وی خواستار برنامه ریزی مدیران فرهنگی برای کاهش این آمار در استان شد.
افشارنیاز با بیان اینکه آمار زندانیان خوزستان تا یکی دو سال اخیر افزایش زیادی داشته و به ۱۴ هزار نفر رسیده بود، اظهار کرد: هم اکنون تعداد زندانیان به ۱۰ هزار نفر رسیده و تلاش کردیم فقط کسانی را در زندان نگهداریم که استحقاق آن را دارند و به امنیت جامعه لطمه وارد می کنند.
وی گفت: ۹۹ درصد از زندانیان خوزستان مرد هستند و زنان یک درصد جمعیت زندان ها معادل ۱۲۱ نفر را تشکیل می دهند.
افشارنیا اضافه کرد: ۸۴ درصد زندانیان خوزستان بین سنین ۱۵ تا ۴۵ سال هستند که نشان می دهد در صورت ساماندهی اشتغال و وضعیت فرهنگی جامعه این آمار به شدت کاهش خواهد یافت.
وی با اشاره به رابطه مستقیم آموزش و پرورش و آمار مجرمان، گفت: ۴۰ درصد از زندانیان خوزستان دارای تحصیلات ابتدایی، ۳۰ درصد دارای تحصیلات راهنمایی و ۱۵ درصد دارای تحصیلات دیپلم هستند و فقط ۲۷ نفر از زندانیان تحصیلات فوق لیسانس و دو نفر دکترا دارند بنابراین درصورتی که شرایط ادامه تحصیل فراهم شود درصد ارتکاب جرم نیز پایین می آید.
افشارنیا با بیان اینکه سرقت همچنان نخستین جرم خوزستان است افزود: ضرب و جرح عمدی، تصادفات، توهین و… در رده بعدی قرار دارند. وی سرانه هر زندانی در روز را ۳۰ هزار ریال عنوان کرد و افزود: با این مبلغ اندک باید وعده غذایی و سایر امور زندانیان تامین شود بنابراین از دولت به ویژه استانداری انتظار حمایت داریم.
مجازات عاملان حادثه حمیدیه
رئیس کل دادگستری خوزستان همچنین گفت: حکم عاملان حادثه تروریستی حمیدیه به زودی در ملاءعام و در محل حادثه اجرا می شود. وی افزود: این پرونده به سرعت و ظرف حدود یک سال مورد رسیدگی قرار گرفته و منجر به نتیجه شده و روند رسیدگی به آن در دادگاه تجدیدنظر و دیوان عالی کشور نیز انجام شده است.
حجت الاسلام محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه هفته گذشته از حکم اعدام سه متهم اصلی پرونده تروریستی در حمیدیه خبرداد. پرونده ۷ نفر از متهمان نیز پس از اعتراض به دیوانعالی کشور رفته است و مابقی حکم حبس گرفته اند. ۱۳ فروردین ماه سال ۱۳۹۴ گروهی تروریستی ماموران پلیس مستقر در خیمه ایست بازرسی در منطقه پارک جنگلی گمبوعه واقع در منطقه حمیدیه را به رگبار بسته و سه مامور پلیس را به شهادت رساندند.
*ورود دادگستری خوزستان به حقوق میلیاردی مدیران
افشارنیا همچنین از رصد دریافتی های مسئولان و مدیران در استان و ارائه گزارش آن در آینده نزدیک خبر داد و افزود: برخی از مدیران حقوق های نامتناسب و دریافتی های آنچنانی دارند، در حالی که بخش زیادی از کارکنان دولت و کارگران حقوق بسیار ناچیزی دریافت می کنند.
وی با اشاره به اقدامات شورای حفظ حقوق بیت المال اظهار کرد: پارسال متصرفان از دو هزار و ۳۹۱ هکتار از اراضی خلع ید شدند که ارزش آنها هفت هزار میلیارد ریال است.
افشارنیا تاکید کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و با توجه به تاثیر مشکلات اقتصادی و تحریم های ظالمانه بر بنگاه های اقتصادی، بانک ها برای وصول مطالبات خود قدری با مسامحه برخورد کنند و به سرعت به دنبال اجرائیه و توقیف اموال نروند.
*دستگیری ۱۰۰ کارچاق کن
رئیس کل دادگستری خوزستان در ادامه گفت: پارسال ۵۲۰ هزار فقره پرونده و در سه ماهه نخست امسال ۱۳۵ هزار فقره پرونده توسط دادگستری استان رسیدگی شده است. وی مبارزه با دلال ها و کارچاق کن ها و کسانی که مدعی نفوذ در دستگاه قضایی هستند، را یکی از برنامه های دادگستری استان در دو سال اخیر عنوان کرد و گفت: در این مدت ۱۰۰ نفر از دلال ها و کارچاق کن ها دستگیر شده اند.
کارچاق کن با تاکید بر رسیدگی به تخلفات کارکنان دستگاه قضایی اظهار کرد: در این خصوص حساسیت زیادی وجود دارد و از کمترین تخلف سیستم قضایی گذشت نمی کنیم به طوری که در یکی دو سال اخیر برای حفظ سلامت دستگاه قضا و شان کارکنان، تعدادی از متخلفان شناسایی و از سمت قضایی حذف شده اند.
هفته قوه قضائیه از اول تا هفتم تیر ماه نامگذاری شده است. این نامگذاری برای ارج نهادن به مقام والای قضاء و قضاوت و تکریم از مقام شامخ شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی اولین مسئول دستگاه قضائی جمهوری اسلامی ایران و یارانش است.
اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد