امروز

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۷:۴۵ بعد از ظهر

سایز متن   /

۱۳۹۶۰۱۳۰۰۰۱۰۴۲_Test_PhotoH

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: سید علی بحرینی با ابراز تاسف از اینکه کشورقطر تا کنون هیچ گونه مراوده بازرگانی  به صورت رسمی و سیستماتیک با ایران نداشت، اظهار کرد: کشور قطر نه تنها با خوزستان بلکه با کل کشور مراودات تجاری و بازرگانی ندارد.

وی تصریح کرد: اختلافات اخیری که در حوزه کشورهای خلیج فارس به وجود بین قطر و عربستان به وجود آمد، روابط بین عربستان و قطر را تحت تاثیر خود قرار داد، و یک فضایی را باز کرد، تا تجاری ایرانی بتوانند، از فرصت به وجود آمده استفاده کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استاندار خوزستان توضیح داد: در گذشته برخی تجار ایرانی به صورت غیر رسمی مخصوصاٌ در زمینه صادرات مواد غذایی و مصالح ساختمانی با تجار قطری مراودات بازرگانی داشتند.

بحرینی گفت: پس از اتفاقات اخیر کشورهای حوزه خلیج فارس حجم صادرات از جانب ایران به قطر بیش از بیش بهتر شد.

وی متذکر شد: وزارت امورخارجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت در سطح ملی نیز، نتوانست تفاهمی با دولت قطر داشته باشد، تا به صورت رسمی زمینه کار تجاری پیگیری شود، هر چند یکسری مذاکرات و لابی‌های اولیه پیدا شد.

بحرینی با اشاره به جلسه چند روز گذشته خود، با تجار ایرانی که به صورت غیر رسمی روابط تجاری با تجار قطر داشتند، توضیح داد: علاوه بر اینکه برخی اطلاعات مورد نظر را از طریق این تجار به دست آوردیم،اطلاعات دیگر را از طریق سفارت ایران در قطر نیر تهیه شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استاندار خوزستان در خصوص چگونگی حمل و نقل کالا برای صادرات به قطر با توجه به نداشتن مرز زمینی با این کشور گفت: به منظور حمل و نقل هوایی با مدیر کل فرودگاه‌های استان و برای حمل و نقل دریایی با اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان هماهنگ شده است.

بحرینی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا بازرگانی استان تنها به صادرات مواد غذایی و مصالح ساختمانی به قطر اکتفا می‌کند، تشریح کرد: مقرر شده، اتاق بازرگانی خوزستان با، بازرگانی قطر وارد مذاکره شود، و توانمندیهای استان را در زمینه  تولیدکالاهای خاص، باکیفیت و برند معرفی کند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس، مبنی بر اینکه در تجارت با کشور قطر برای اینکه به مانند بازار عراق در برخی مواقع کالای ایران دامپینگ نشود برنامه ریزی خاصی صورت گرفته است، یا خیر؟ توضیح داد: کشور ترکیه پیش از به وجود آمدن اختلاف در حوزه خلیج فارس با بیش از ۶۰ شرکت تولید کننده وضعیت بسیار خوبی در اقتصاد کشور قطر دارد.

بحرینی ادامه داد: در این میان آنچه مهم است، قیمت تمام شده کالا و خدمات در صادرشدن به قطر است که قیمت بالای آن سبب شده است، رقابت در صادرات وجود نداشته باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استاندار خوزستان در پایان اظهارکرد: وزارت امورخارجه، وزارت صنعت، معدن و تجارت و دستگاه‌های ذیریط در حال بررسی و تهیه اطلاعاتی در خصوص قیمت تمام شده کالاهای صادرشده به قطر است، در استان نیز از طریق برخی منابع در حال چاره جویی برای حل این مساله هستیم تا قیمت کالای صادرشده به قطر را منطقی‌تر کنیم.

منبع: خبرگزاری فارس – مرکزخوزستان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد