امروز

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۱:۱۷ قبل از ظهر

سایز متن   /

۱۵۹۸۲۶

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: موسی پرویزی در حاشیه بازدید خبرنگاران از کانال انتقال آب “مهندس پورشریفی” در عرصه‌های فوق بحرانی جنوب شرق اهواز که امروز، ۱۳ اردیبهشت ماه انجام شد، اظهار کرد: در استان خوزستان یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بیابان وجود دارد که از این میزان هشت منطقه که گرد‌وغبارخیز هستند، تعیین شده است و یکی از این مناطق در جنوب شرق اهواز قرار دارد.

وی افزود: جنوب شرق اهواز یکی از مناطق فوق بحرانی ریزگردها است که به عنوان اولویت اول برای فعالیت‌های بیابان‌زدایی انتخاب شده است.

پرویزی تصریح کرد: هور شریفیه یا هور منصوره به وسعت ۴۲ هزار هکتار است که ریزگردها از این منطقه با بادهای جنوب شرق اهواز وارد اهواز می‌شود.

وی عنوان کرد: جهاد نصر به عنوان مجری پروژه انتقال سریع آب با حجم بالا انتخاب شده و همچنین اداره‌کل منابع طبیعی نیز متولی انجام کارهای بیولوژیکی طرح مقابله با ریزگردها است.

پرویزی اظهار کرد: آب پروژه پرورش ماهی آزادگان از کارون تامین می‌شود و بهترین منبعی که می‌شد از طریق آن آب را تامین و به سمت مناطق فوق بحرانی انتقال داد، مجتمع پرورش ماهی بود.

وی ادامه داد: عرض این کانال ۵۰ متر و با حجمی حدود ۲۰ مترمکعب برای مناطق فوق بحرانی جنوب شرق اهواز آبرسانی می‌کند.

پرویزی با بیان این‌که موسسه جهاد نصر ماموریت پیدا کرد از این نقطه کانالی به طول ۴۴ کیلومتر تا منطقه مورد نظر حفر کند، عنوان کرد: در این پروژه حدود ۶ میلیون مترمکعب خاکبرداری انجام می‌شود و ۱۶ شرکت عمرانی در پروژه درگیر شده‌اند؛ تامین نیرو و ماشین‌آلات نیز از درون استان تامین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طرح مقابله با ریزگردها تنها ۴۲ هزار از ۳۵۰ هزار هکتار مناطق فوق بحرانی تعیین‌شده را پوشش می‌دهد و تنها جزیی از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار عرصه بیابانی در استان است و انتظار نمی‌رود پس از اتمام این طرح، گرد و خاک بلافاصله کنترل شود اما در کاهش گرد و خاک تاثیر دارد.

پرویزی ادامه داد: پلی بر روی کانال مهندس پورشریفی در حال ساخت است تا مردم راه ارتباطی داشته باشند. در این پل بحث رسوب‌برداری در نظر گرفته شده و با تنظیم دریچه و به‌صورت سالانه انجام می‌شود. ۷۰ نفر در ساخت این پل مشغول به کار هستند و تا ۱۰ روز آینده ساخت این پل به اتمام می‌رسد.

وی ادامه داد: به صورت کلی در فاز اول ساخت کانال (۱۰کیلومتر) احداث دو پل پیش‌بینی شده که هر دو حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و عملیات خاک‌برداری آن‌ها نیز به پایان رسیده است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد