امروز

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۹:۱۸ قبل از ظهر

سایز متن   /

۱۵۹۸۲۳

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: بیژن زیلایی اظهار کرد: عشایر کوچنده در ییلاق به پنج زیست‌بوم برون استانی شامل هفت استان کرمانشاه، همدان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان و ایلام کوچ می‌کنند.

وی افزود: به دلیل خشکسالی‌های چند سال اخیر و گرمای زودرس عشایر امسال خیلی زود کوچ می‌کنند و تعداد کل خانوار عشایر ۲۳ هزار خانوار شامل ۱۶ هزار و ۹۷۰ خانوار برون‌کوچ و ۶۳۰۴ خانوار درون‌کوچ است.

زیلایی تصریح کرد: عشایر در قالب کوچ پاییزه وارد استان و در قالب کوچ بهاره از استان خارج می‌شوند و به سایر استان‌ها کوچ می‌کنند؛ کوچ ییلاقی سه تا چهار ماه طول می‌کشد و بعداً دوباره به استان بازمی‌گردند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات مربوط به امور عشایر عنوان کرد: در این جلسات هماهنگی لازم برای حفظ امنیت کوچ‌نشینان، مرمت راه‌های کوچ و تأمین ارزاق و مایحتاج عشایر انجام شده است.

زیلایی عنوان کرد: تأمین غذایی عشایر با همکاری شرکت‌های تعاونی و اداره‌کل امور عشایر صورت می‌گیرد و غذاهای عشایر و علوفه مورد نیاز دام آن‌ها توسط این شرکت‌ها تأمین می‌شود.

وی افزود: امنیت مسیر کوچ توسط بسیج عشایر که در راه‌ها مستقر هستند شکل می‌گیرد. در مسیر کوچ هم اگر دام‌ها نیاز به واکسن داشته باشند ارگان‌های پزشکی و دامداری در طول این راه‌ها مستقر هستند و آب و آبرسانی به این عشایر نیز توسط امور عشایر انجام می‌شود.

زیلایی در خصوص مسیر کوچ عشایر عنوان کرد: نیروهایی برای بازدید این مسیرها و رفع مشکلات آن‌ها بسیج شده‌اند و از مسیرهایی که عشایر عبور می‌کنند بازدید خواهند کرد.

وی بیان کرد: دورترین و طولانی‌ترین نقطه کوچ‌ همدان است و چهار مسیر برای خروج کوچ‌نشینان از استان وجود دارد که شامل خروجی اندیمشک، خروجی اندیکا، خروجی دهدز و خروجی بهبهان می‌شود.

معاون اداره‌کل عشایر خوزستان افزود: عشایر درون‌کوچ نیز حداقل پنج کیلومتر مسیر را طی می‌کنند و به مناطق شمالی استان شامل ارتفاعات باغملک، دزفول و ایذه می‌روند.

زیلایی در خصوص آموزش دانش‌آموزان عشایری تصریح کرد: آموزش و پرورش هم‌زمان با شروع فصل کوچ معلم‌هایی را همراه این عشایر برای آموزش فرزندان آن‌ها می‌فرستد و در مسیر کوچ نیز آموزش ادامه دارد تا زمانی که فصل تحصیل تمام شود.

وی افزود: ۳۵٫۱ درصد عشایر به صورت کاملا سنتی، ۳۳ درصد نیمه‌سنتی و ۲۹ درصد با وسایل نقلیه مسیرهای کوچ را طی می‌کنند و کوتاه‌ترین مسافت کوچ‌ ۴۰ کیلومتر و طولانی‌ترین مسافت ۵۰۰ کیلومتر است.

زیلایی در خصوص مشکلات این قشر عنوان کرد: عبور عشایر از تونل‌ها و پل‌ها به علت عدم پیش‌بینی کنار گذر جهت عبور دام عشایر و نبودن راه‌های ارتباطی نیز مشکل بزرگی برای عشایر است.

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد