امروز

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۲:۵۲ بعد از ظهر

سایز متن   /

۱۳۹۳۱۱۱۲۱۳۰۶۲۷۴۰۴۴۶۴۲۳۹۴

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: عباس زبیدی‌نیا امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: شورای حل اختلاف خوزستان نهادی مردمی و قضایی متشکل از افراد مسلط، فرهیخته و مصلح که با توجه به قانون و حدود صلاحیت‌های تعیین شده به امور مردمی رسیدگی می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه شورای حل اختلاف از ۱۲ سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرد، افزود: در این مدت قوانین شورای حل اختلاف ۳ مرتبه تغییر یافت که سال ۹۴ آخرین قوانین تصویب و سال ۹۵ اجرایی شد. تغییر قوانین آثار مثبت و منفی را همراه داشت.

معاون قضایی دادگستری خوزستان گفت: نظم شورا از نظر اداری، مالی و ستادی همچنین تعیین حدود صلاحیت‌ها ابعاد مثبت و کاهش شعبه‌های شورای حل اختلاف در خوزستان یکی از ابعاد منفی تغییر قانون شورای حل اختلاف است؛ در پی کاهش شعب شورای حل اختلاف در خوزستان صدماتی به استان وارد شد.

کاهش شعبه‌های شورای حل اختلاف در خوزستان

وی عنوان کرد: سال ۹۴ حدود ۴۱ درصد از پرونده‌های ورودی به صورت مصالحت‌آمیز مختومه شدند اما با وضع قانون جدید میزان پرونده‌های مصالحه‌ به ۳۴ درصد کاهش یافت که افت میزان پرونده‌های مصالحه به دلیل کاهش شعبه‌های شورای حل اختلاف در خوزستان است.

زبیدی‌نیا بیان کرد: در گذشته ۵۱۲ شعبه شورای حل اختلاف در استان فعالیت می‌کردند که اکنون تعداد آنها به ۲۸۵ شعبه کاهش یافت که از این تعداد ۱۱۴ شعبه حکمی و ۱۷۱ شعبه صلحی و تخصصی هستند. در شعب تخصصی رسیدگی می‌شود.

وی نشان کرد: میزان پرونده‌های ورودی سال ۹۵ بیش از ۱۳۴ هزار فقره بود که از این تعداد ۱۲۱ هزار پرونده طی این دوره مختومه شدند. میانگین میزان پرونده‌های مصالحه خوزستان ۳۴٫۲ و میزان میانگین کشور ۳۲ درصد که با توجه به فرهنگ خوزستان پرونده‌های مصالحه در استان بالاتر از کشور است.

وظیفه شورای حل اختلاف صلح و سازش است

رئیس شورای حل اختلاف خوزستان با بیان اینکه آمار بالای پرونده‌های ورودی نشانه خوبی نیست، تصریح کرد: ورود دستگاه قضایی جهت حل و فصل اختلافات، رسیدگی و صدور حکم یک وظیفه ذاتی است اما راه‌های زیادی برای کاهش ورود پرونده وجود دارد همچنین پیشگیری وظیفه سازمان‌ها، نهادها و اشخاص مختلف است.

وی ادامه داد: پیشگیری از طریق نهی از منکر، تذکر و برخورد صورت می‌گیرد که خطبا، علما، اساتید، معلمان، صدا و سیما و اصحاب رسانه نقش مهمی در بعد پیشگیری دارند.

زبیدی‌نیا با بیان اینکه وظیفه شورای حل اختلاف صلح و سازش است، گفت: با توجه به اینکه خوزستان مشکلات عدیده‌ای دارد و به طور مثال وضعیت آب و هوای استان مشکلات جسمی و روحی به وجود می‌آورد همچنین از نظر جرم‌شناسی محیط می‌تواند سبب جرم شود گرمای خوزستان نیز می‌تواند منجر به عصبیت، پرخاش، بی‌حوصلگی افراد و در نهایت ارتکاب جرم می‌شود بنابراین باید فرهنگ صلح و سازش کاربردی شود.

وی افزود: آستانه تحمل شهروندان باید در مواجه با قضایا افزایش داده شود و مردم به به سمت اجرای قانون سوق دهیم تا اگر اتفاقی پیش آید اولین برخورد آنها فیزیکی نباشد.

رئیس شورای حل اختلاف خوزستان با بیان اینکه یکی از مشکلات خوزستان کثرت مشکلات خانوادگی است، تاکید کرد: حفظ بنیاد خانواده سبب حفظ بنیاد جامعه می‌شود بنابراین در ابتدا بزرگان خانواده برای رفع مشکل زوجین پیش قدم شوند.

منع اجرای ۱۷۳ مورد حکم قصاص توسط شورای حل اختلاف خوزستان

وی عنوان کرد: شورای حل اختلاف در برخی مسائل خانواده ممنوع‌الورود است و تنها در نفقه، مهریه و جهیزیه همچنین در بحث اموال منقول و جرائم درجه ۸ با این شرط که مبلغ تا سقف ۲۰ میلیون تومان است، حق ورود دارد.

زبیدی‌نیا گفت: بیشترین میزان رسیدگی شورای حل اختلاف را در شهرستان اهواز و کمترین رسیدگی را در اروندکنار دارد همچنین از جهت میزان پرونده‌های مصالحه اهواز، دزفول، کارون و اروندکنار بیشترین آمار را دارند.

وی ادامه داد: شورای حل اختلاف خوزستان در آمار ۵ ساله خود با ایجاد سازش موفق به منع اجرای حکم قصاص ۱۷۳ مورد شد و مهمترین پرونده شورای حل اختلاف استان مربوط به پرونده شهرستان دزفول با ۴ قتل و درگیری ۴ طایفه بود که خوشبختانه شورای حل اختلاف توانست این درگیری را خاتمه دهد.

رئیس شورای حل اختلاف خوزستان با بیان اینکه یکی از معضلات سیستم اجرایی قانون ۹۵ محدودیت استفاده از همکاران قضایی است، گفت: ۳۵ پست قاضی شورای حل اختلاف مصوب در خوزستان وجود دارد اما تنها ۴ قاضی تخصیص داده شده و ۱۳۲ قاضی به صورت پاره وقت یا تمام وقت مشغول هستند. اکنون در استخدام دادگستری ۲۰ درصد سهمیه استخدام شورای حل اختلاف در نظر گرفته شده است.

منبع:خبرگزاری تسنیم – مرکز خوزستان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد