امروز

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۵:۵۸ قبل از ظهر

سایز متن   /

IMG16144416

تفکر جوان: جهانگیری در مراسم بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب شهر پرند، گفت: دولت تدبیر و امید درباره تبعیت از فرمان‌های مقام معظم رهبری شعار نداد؛ چراکه همه مسئولان کشور موظف هستند در راستای جهت‌گیری‌هایی که رهبر معظم انقلاب ترسیم می‌کنند، حرکت کنند.
براساس فرمایش مقام معظم رهبری ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید نافذالکلمه باشد؛ اما این ستاد فقط در حد قوه مجریه عمل کرد و برای تحت مدیریت قراردادن قوای دیگر اقدامی انجام نداد و صرفا در چارچوب قوانین موجود عمل کرد.
  گذر زمان صداقت دولت‌ها را نشان می‌دهد
وی افزود: گذر زمان صداقت دولت‌ها را نشان می‌دهد. خیلی‌ها شعار می‌دهند؛ اما وقتی که در کوران اتفاقات باید از آزمایش‌ها سربلند بیایند، مشخص می‌شود که شعارها برای منافع زودگذر خود با فریب ملت مظلوم بوده است.
معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به دستاوردهای سال گذشته که فراتر از هدف‌گذاری‌ها بود، گفت: در سال گذشته قرار بود هفت‌هزارو ۵٠٠ واحد تولیدی راکد و نیمه‌فعال از تسهیلات بانکی استفاده کنند که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده ٢٣ هزار واحد نیمه‌فعال و راکد موفق شدند از این تسهیلات بهره‌مند شده و دوباره فعال شوند. قرار بود صادرات کشور ٢٠ درصد افزایش پیدا کند که میزان رشد صادرات در سال ٩۵ نسبت به سال ٩۴ از نظر وزنی ٣٨ درصد رشد داشت.
وی همچنین با اشاره به تعیین ١١۵ طرح اولویت‌دار برای دستگاه‌های اجرائی مختلف در سال ٩۵، تصریح کرد: این طرح‌ها در اولویت نخست دستگاه‌ها قرار گرفت که یکی از مهم‌ترین این طرح‌ها در حوزه نفت و گاز بود که در روزهای گذشته با حضور رئیس‌جمهوری در عسلویه افتتاح شد.
جهانگیری با اشاره به اتفاقات ناراحت‌کننده در دولت گذشته افزود: شرکت ملی نفت در دوره گذشته ۵٠ میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی و ذخایر ارزی کشور در اختیار شرکتی به نام نیکو قرار داد تا برای اجرای طرح‌ها این اعتبارات را به شرکت ملی نفت بدهد.
وی افزود: دو‌میلیارد‌و ٧٠٠ میلیون دلاری که به بابک زنجانی داده شد، از همین محل بود که به آن شرکت دستور دادند این مبلغ را به بابک زنجانی بدهد تا او در میان پیمانکاران توزیع کند.
جهانگیری با بیان اینکه پرداخت این مبلغ به بابک زنجانی بدون دریافت وثیقه مناسب صورت گرفته است، گفت: چند مقام دولتی روی یک کاغذ امضا کردند که این پول به یکی از بانک‌های خارج از کشور واریز شود و زمانی که امضا می‌کردند، هیچ گزارشی از وجود و سابقه چنین بانکی هم دریافت نکردند.
  دولت گذشته اگر می‌توانست، خود عکس‌هایی یادگاری با افتتاح طرح‌ها می‌گرفت
جهانگیری با ابراز تأسف از انتشار برخی مطالب در برخی رسانه‌ها درباره بهره‌برداری از این طرح‌ها، خاطرنشان کرد: برخی رسانه‌ها نوشته بودند عکس یادگاری با طرح‌های دولت گذشته. دولت گذشته اگر می‌توانست خودش چنین عکس‌هایی می‌گرفت؛ چراکه هم از درآمدهای سرشار برخوردار بود و هم وعده داده بود در مدت ٣۵ ماه این طرح‌ها را اجرا خواهد کرد.
معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به اقدامات گسترده دولت یازدهم از طرح‌های پارس جنوبی به‌عنوان یک افتخار بزرگ برای دولت تدبیر و امید یاد کرد و افزود: این طرح‌ها با تمرکز ویژه به مرحله اجرا درآمده است. وی تصریح کرد: در سال ٨۴ میزان برداشت ایران و قطر از میدان‌ها مشترک پارس جنوبی برابر بود؛ اما وقتی که دولت تدبیر و امید کار خود را آغاز کرد، مشاهده کردیم میزان برداشت قطر به دو برابر ایران رسیده و به‌این‌ترتیب ده‌ها میلیارد دلار سهم ملت ایران از بین رفته بود.
جهانگیری با بیان اینکه اتفاقاتی مانند اتفاق بابک زنجانی ناراحت‌کننده است، گفت: ناراحت‌کننده‌تر از آن این‌گونه سوء‌مدیریت‌هاست که باعث غارت سرمایه ملت ایران شده است.
معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه به دستاوردهای حوزه کشاورزی در سال اقدام و عمل نیز اشاره و خاطر‌نشان کرد: در سال ٨٢ جشن خودکفایی گندم در کشور برگزار شده بود؛ اما در سال ٩٢ مجبور بودیم که بیش از شش میلیون تُن گندم واردات کنیم. با تمرکز و برنامه‌ریزی دولت تدبیر و امید امروز یکی از دغدغه‌های اصلی ما این است که سه میلیون تُن گندم تولیدی مازاد را صادر کنیم.
وی ادامه داد: اقدام و عمل در وزارت نیرو نیز به اشکال گوناگون خود را نشان داد و هم در طرح‌های بهره‌وری شبکه آب و برق و هم در آب‌رسانی به روستاها و هم در مدیریت مصرف بخش شرب، صنعت و کشاورزی متبلور شد و این در حالی است که این اتفاقات و دستاوردها در سال‌هایی به وقوع پیوسته است که درآمدهای کشور به حداقل رسیده بود.
جهانگیری ادامه داد: در دوره گذشته با وجود درآمدهای سرشار کشور، آب آشامیدنی به شش ‌هزار روستا از طریق تانکر انجام می‌شد؛ اما در دولت تدبیر و امید به اندازه ١٠سال در این زمینه کار شد و دستاوردهای خوبی در آب‌رسانی به روستاها حاصل شد.
  سوء‌مدیریت می‌تواند منابع کشور را به آتش بکشد
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه مدیریت خوب می‌تواند معجزه کند و از حداقل منابع، حداکثر بهره‌برداری را حاصل کند، اظهار کرد: سوء‌مدیریت می‌تواند منابع کشور را به آتش بکشد. متأسفانه قدر مدیریت در کشور شناخته نمی‌شود و گاهی سخنان دلسردکننده باعث می‌شود مدیران خوب و بی‌حاشیه کشور نتوانند آن‌گونه که باید به مردم خدمت کنند.
وی همچنین با اشاره به اقدامات خوب وزارت نیرو در بخش مهار آب‌های مرزی، گفت: وزارت نیرو در این بخش اقداماتی را در چهار سال گذشته انجام داده که در تاریخ ایران استثنایی است و استان‌های غربی کشور به یک کارگاه تبدیل شده‌اند.
  گاهی فردی غیرانقلابی خود را انقلابی جا می‌زند
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین در آیین افتتاح بیمارستان امام حسین شهرستان بهارستان، با بیان اینکه ضعف در اداره کشور خسارت‌های زیادی به کشور وارد کرد، گفت: برخی خسارت‌ها قابل جبران نیست یا جبران آنها زمان زیادی می‌برد؛ مثل اینکه فردی غیرارزشی خود را ارزشی نشان داده یا فردی غیرانقلابی خود را انقلابی جا بزند.
جهانگیری با اشاره به افزایش درآمد نفتی در سال‌های اخیر و مشهودنبودن تأثیر آن بر زندگی مردم و کشور تصریح کرد: منظور من این نیست که پول‌ها را خوردند، بردند یا دزدی کرده‌اند. من این حرف را نمی‌زنم، اما بدمدیریت‌کردن می‌تواند آینده یک کشور را نابود کند.
معاون اول رئیس‌جمهور افزود: این نظام نیازمند یک‌سری ازخودگذشتگی‌هاست، اما برخی فکر می‌کنند موفقیت‌ها در این کشور فقط برای خودشان است. ما در مقطع حساسی هستیم و باید تصمیمات دقیق و مهمی بگیریم. امیدواریم حرکت توسعه‌ای برای کشور نیز ادامه پیدا کند.
در مراسم بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب شهر پرند، وزیر نیرو هم اجرای طرح‌های تصفیه‌خانه فاضلاب را گامی در جهت بهبود محیط‌زیست و استفاده از پساب در مصارف کشاورزی، صنعتی و تغذیه آبخوان‌ها دانست و گفت: بی‌تردید بزرگ‌ترین طرح‌های زیست‌محیطی، پروژه‌های جمع‌آوری فاضلاب و تصفیه‌خانه است.
چیت‌چیان گزارشی از اقدامات دولت تدبیر و امید در آب‌رسانی به روستاها ارائه و تصریح کرد: در سال ٨۵ به ١۵٧ روستا، در سال ٨۶ به ١٨٩ روستا، سال ٩٢ به ۴٧۶ روستا، سال ٩٣ به ٨٢۴ روستا، سال ٩۴ به ٩۴٢ روستا و در سال ٩۵ به دوهزارو ٩۵٨ روستا آب‌رسانی شد که این به معنای کار و تلاش دولت یازدهم است.
وزیر نیرو تصفیه‌خانه شهر پرند را سی‌ویکمین تصفیه‌خانه بزرگ فاضلاب در دولت یازدهم دانست و گفت: در چند ماه آینده ١٠ واحد دیگر هم به مدار خواهد آمد.
چیت‌چیان افزود: از قبل از انقلاب تاکنون، این تصفیه‌خانه صدونودونهمین تصفیه‌خانه است که وارد مدار شده و این یعنی در حدود ۵٠ سال ٢٠٠ تصفیه‌خانه و در مدت چهار سال دولت تدبیر و امید ۴٠ واحد ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است. وی با بیان اینکه در سال گذشته ٢٣ قرارداد با بخش خصوصی به ارزش هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح‌ها منعقد شد، گفت: در روزهای آینده نیز ٢١ قرارداد با ارزش دو هزار میلیارد تومان منعقد می‌شود.

روزنامه شرق- صفحه سیاسی

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد