امروز

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۷:۳۹ بعد از ظهر

سایز متن   /

۱۳۴۵۷۵

رضا سیادت گفت : عدم اطلاع کافی هنرمندان به خصوص عکاسان از حقوق قانونی مالکیت آثارشان و عدم بستن قرارداد کتبی از جمله معضلات این روزهای عکاسان با اهالی هنر است.

وی افزود: در این جا برخود لازم دانستم چند خط از قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان مندرج در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور این دوستان گرامی جهت آگاهی ایشان از حقوق مولف و نحوه برخورد صحیح و قانونی با متخلفان ارایه گردد تا در آینده کمتر رفتارهای غیرحرفه‌ای را در برخورد با حقوق مولفین شاهد باشیم:

فصل یکم ـ تعاریف

ماده ١- از نظر این قانون به مولف و مصنف و هنرمند «پدید آورنده» و به آنچه از راه دانش یا هنر و یا ابتکار آنان پدید می‌آید بدون در نظر گرفتن طریقه یا روشی که در بیان و یا ظهور و یا ایجاد ان به کار رفته «اثر» اطلاق می‌شود.

ماده ٢- اثرهای مورد حمایت این قانون به شرح زیر است:

٣-اثر سمعی و بصری به منظور اجرا در صحنه‌های نمایش یا پرده سینما یا پخش از رادیو یا تلویزیون که به هر ترتیب و روش نوشته یا ضبط یا نشر شده باشد.

٨-اثر عکاسی که با روش ابتکاری و ابداع پدید آمده باشد.

فصل دوم – حقوق پدیدآورنده

ماده ٣- حقوق پدیدآورنده شامل حق انحصاری نشر و پخش و عرصه و اجرای اثر و حقوق بهره‌برداری مادی و معنوی از نام و اثر او است.

ماده ۴- حقوق معنوی پدیدآورنده محدود به زمان و مکان نیست و غیر قابل انتقال است.

ماده ۵- پدیدآورنده اثرهای مورد حمایت این قانون می‌تواند استفاده از حقوق مادی خود را در کلیه موارد از جمله موارد زیر به غیر واگذار کند:

نمایش صحنه‌ای مانند تئاتر و باله و نمایش‌های دیگر.

ضبط تصویری یا صوتی اثر بر روی صحنه یا نوار یا هر وسیله دیگر.

استفاده از اثر در کارهای علمی و ادبی و صنعی و هنری و تبلیغاتی.

ماده ۶- اثری که با همکاری دو یا چند پدیدآورنده به وجود آمده باشد و کار یکایک آنان جدا و متمایز نباشد اثر مشترک نامیده می‌شود و حقوق ناشی از آن حق مشاع پدیدآورندگان است.

فصل سوم- مدت حمایت از حق پدیدآورنده و حمایت‌های قانونی دیگر.

ماده ١٢- مدت استفاده از حقوق مادی پدیدآورنده موضوع این قانون که به موجب وصیت یا وراثت منتقل می‌شود از تاریخ مرگ پدیدآورنده ۳۰ سال است و اگر وارثی وجود نداشته باشد یا بر اثر وصیت به کسی منتقل نشده باشد برای همان مدت به منظور استفاده عمومی در اختیار وزارت فرهنگ و هنر قرار خواهد گرفت.

ماده ١٣- حقوق مادی اثرهایی که در نتیجه سفارش پدید می‌آید تا ۳۰ سال از تاریخ پدید آمدن اثر متعلق به سفارش دهنده است مگر آن که برای مدت کمتر یا ترتیب محدود تری توافق شده باشد.

ماده ١۶- در موارد زیر حقوق مادی پدیدآورنده از تاریخ نشر یا عرضه به مدت سی سال مورد حمایت این قانون خواهد بود:

اثرهای سینمایی یا عکاسی.

ماده ١٨- انتقال گیرنده و ناشر و کسانی که طبق این قانون اجازه استفاده یا استناد یا اقتباس از اثری را به منظور انتفاع دارند باید نام پدیدآورنده را با عنوان و نشانه ویژه معرف اثر همراه اثر یا روی نسخه اصلی یا نسخه‌های چاپی یا تکثیر شده به روش معمول و متداول اعلام و درج نمایند مگر این که پدیدآورنده به ترتیب دیگر موافقت کرده باشد.

ماده ١٩- هر گونه تغییر یا تحریف در اثرهای مورد حمایت این قانون و نشر آن بدون اجازه پدید آورنده ممنوع است.

تخلفات و مجازات‌ها

ماده ٢٣- هر کس تمام یا قسمتی از اثر دیگری را که مورد حمایت این قانون است به نام خود یا به نام پدیدآورنده بدون اجازه او یا عامداً به شخص دیگری غیر از پدیدآورنده نشر یا پخش یا عرضه کند به حبس تادیبی از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

ماده ٢۵- متخلفین از مواد ١٧-١٨-١٩-٢٠ این قانون به حبس تادیبی از سه ماه تا یک سال محکوم خواهند شد.

ماده ٢۶- نسبت به متخلفان از مواد ١٧-١٨-١٩-٢٠ این قانون در مواردی که به سبب سپری شدن مدت حق پدیدآورنده استفاده از اثر با رعایت مقررات این قانون برای همگان آزاد است وزرات فرهنگ و هنر عنوان شاکی خصوصی را خواهد داشت.

ماده ٢٧- شاکی خصوصی می‌تواند از دادگاه صادرکننده حکم نهایی درخواست کند که مفاد حکم در یکی از روزنامه‌ها به انتخاب و هزینه او آگهی شود.

ماده ٢٨- هر گاه تخلف از این قانون شخص حقوقی باشد علاوه بر تعقیب جزایی شخص حقیقی مسؤول که جرم ناشی از تصمیم او باشد خسارت شاکی خصوصی از اموال شخص حقوقی جبران خواهد شد و در صورتی که اموال شخص حقوقی به تنهایی تکافو نکند مابه‌التفاوت از اموال مرتکب جرم جبران می‌شود.

ماده ٢٩- مراجع قضایی می‌توانند ضمن رسیدگی به شکایت شاکی خصوصی نسبت به جلوگیری از نشر و پخش و عرضه آثار مورد شکایت و ضبط آن دستور لازم به ضابطین دادگستری بدهند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد