امروز

پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۸:۵۴ قبل از ظهر

سایز متن   /

۱۵۸۸۵۱

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان:  اردوان صاحب در خصوص تغییرات جدید داوری از سوی اتحادیه جهانی کشتی، اظهار کرد: در کلینیک داوری که سوم فروردین‌ماه در شهر صوفیه بلغارستان برگزار شد، برخی قوانین مربوط به داوری را تغییر دادند که این قوانین باید در چند مسابقه مهم اروپایی، آفریقایی و آسیایی اجرا شود تا مشخص شود که تغییرات ایجاد شده به درد کشتی می‌خورد یا خیر.

وی افزود: عمده این تغییرات در خصوص دادن اخطار و پوئن در کشتی‌های آزاد و فرنگی است؛ یعنی قصدشان این است که در مسابقات، زودتر به کشتی‌گیر کم‌کار اخطار داده شود و مانند قبلا سلیقه‌ای عمل نشود. در این کلینیک بیشتر داوران دنیا حضور داشتند و با تغییرات آشنا شدند.

این داور المپیکی با مثبت برشمردن تغییرات ایجاد شده، خاطرنشان‌کرد: شاید در جاهایی ایراداتی هم باشد ولی این تغییرات در کل خوب است و نتیجه این تغییرات در رقابت‌های پیش‌رو مشخص خواهد شد.

وی بیان کرد: برخی مشکلات از نظر داوری در المپیک ریو اتفاق افتاد که خوشایند نبود و اکنون باتوجه به این‌که می‌خواهند کشتی را کمی زیباتر کنند، تغییراتی در قوانین داوری ایجاد کردند. اگر این تغییرات به خوبی جواب دهد، ۱۰۰درصد پس از مسابقات جهانی فرانسه این قوانین در سال ۲۰۱۸ اعمال می‌شود.

صاحب در خصوص نقش داوران جهت آگاه‌سازی مربیان و کشتی‌گیران با قوانین جدید، گفت: متاسفانه هر چه به کشتی‌گیران ایرانی می‌گوییم که باید چه کار کنند، تنها چند درصد توجه می‌کنند و می‌توان گفت، ۹۵ درصد آن‌ها توجه نمی‌کنند. به هر حال اجرای قانون در تمام دنیا یکسان است، متاسفانه در ایران، اجرای قانون را انجام نمی‌دهیم و به صورت کدخدامنشی کار می‌کنیم. من حتی به داوران ایرانی نیز گفته‌ام که اگر می‌خواهید رشد کنید، در مسابقات داخلی مانند داوران اروپایی قضاوت کنید.

وی افزود: داوران در مسابقات کشوری به طور مثال نباید به نام عبدولی و سوریان توجه کنند و باید فقط دوبنده آبی و قرمز را بشناسند و قوانین را اجرا کنند. اجرای قانون به ویژه باید در سنین پایه انجام شود. من سال‌های بسیاری را در مسابقات اروپایی قضاوت کرده‌ام و به ندرت دیده‌ام که یک کشتی‌گیر به طور مثال به اشتباه در خاک بنشیند و همیشه قانون را رعایت کرده‌اند.

این داور خوزستانی گفت: هر کشوری که قانون داوری را بپذیرد و رعایت کند، در کشتی موفق می‌شود. کشتی‌گیران ما باید قانون داوری این رشته را یاد بگیرند. حتی علم داوری مربیان ما نیز باید از یک داور بیشتر باشد، چراکه اگر آن مکعب چلنجی که می‌اندازد اشتباه باشد، کشتی‌گیرش نابود می‌شود.

وی عنوان کرد: ما به صورت مرتب در تمام مسابقاتی که در ایران برگزار می‌کنیم هم برای داوران و هم برای مربیان چنین کلینیک‌هایی را برگزار می‌کنیم تا با قوانین آشنا شوند.

منبع:خبرگزاری ایسنا – مرکزخوزستان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد