امروز

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۳:۳۳ بعد از ظهر

سایز متن   /

۸۲۴۹۱۲۸۸-۷۱۵۳۶۰۷۶

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: هوشنگ خندان دل چهارشنبه شب در نشستی با شهرداران و دهیاران خوزستان در سالن شهید رجایی استانداری، حاشیه نشینی در شهرهای کشور را ناشی از نظام برنامه ریزی در ۷۰ سال گذشته در کشور دانست و افزود: نظام های عدم تمرکز برای رفع حاشیه نشینی باید اجرا و توجه به شهرهای حاشیه دار و کمتر توسعه یافته و استان های مرزی باید در اولویت قرار گیرد.
وی نسبت به جابه جایی جمعیت از شهرهای حاشیه و کم برخوردار به شهرهای بزرگ هشدار داد و افزود: ادامه جابه جایی جمعیت، موجب اختلال در شهرهای مبداء و مقصد می شود که مصداق آن سخنان شهردار اهواز درباره جابه جایی از شهرهای حوزه زاگرس به این کلانشهر است.
رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور همچنین فقدان جذابیت های هر شهر را یکی از عوامل مهاجرت شهروندان عنوان کرد و گفت: پارسال ۶۰۰ هزار میلیارد ریال در شهرهای کشور اعتبار مصرف شده است که با توجه به جمعیت شهرنشین کشور (کمتر از ۶۰ میلیون نفر) سرانه متوسط هر شهروند ۱۰ میلیون ریال است که این نرخ در برخی شهرها بسیار کمتر از متوسط و در برخی شهرهای بزرگ به مراتب بیشتر از این رقم است، همین مساله باعث می شود هنوز در برخی از شهرها معابر نیاز به آسفالت داشته باشند.
وی اضافه کرد: پارسال با وجود محدودیت منابع مالی سعی شد با استفاده از اعتبارات ارزش افزوده و بازتوزیع آن به نفع شهرهای کوچک، بخشی از مشکلات مرتفع شود که بر همین اساس از سال های ۹۲ تا ۹۵ حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال و هشت هزار دستگاه ماشین آلات به شهرهای کوچک اختصاص داده شده است.
خندان دل، کمک هزینه اختصاص قیر را از دیگر برنامه ها در شهرهای کوچک دانست و اظهار کرد: اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده از برنامه های مورد نظر ماست.
وی با اشاره به درخواست شهرداران برای افزایش اختیارات آنها گفت: این مساله تنها با تصویب مجلس قابل انجام است بنابراین شهرداران از هم اکنون باید استفاده بهتری از امکانات داشته باشند تا صلاحیت خود را در این زمینه نشان دهند.
خندان دل افزود: لوایحی در این زمینه تنظیم کردیم که در مرحله بررسی در دولت هستند.
وی در ادامه با اشاره به نزدیک شدن به موعد انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا تصریح کرد: همه باید به نحوی رفتار کنند که فضای انتخابات گرم و مشارکت مردم افزایش یابد اما شهرداران و دهیاران باید توجه داشته باشند که استفاده از امکانات و بیت المال به نفع یا علیه هر کدام از نامزدها جرم است.
خندان دل از استانداری خوزستان خواست که افرادی که از امکانات شهرداری ها و دهیاریها در انتخابات سوءاستفاده می کنند را شناسایی و با آنها برخورد کند.
وی تاکید کرد: رسیدگی مالی در مورد دهیاری ها نیز باید به موقع انجام شود.
رحمانی فضلی وزیر کشور به همراه خندان دل معاون خود، از عصر پنجشنبه برای بررسی مسائل و شرکت در چند نشست به خوزستان سفر کرده است که این برنامه تا فردا ادامه می یابد.
کلانشهر اهواز با بیش از ۳۰۰ هزار نفر حاشیه نشین در رده سوم حاشیه نشینی کشور قرار دارد.

منبع:خبرگزاری ایرنا – مرکز خوزستان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد