امروز

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۳:۲۲ بعد از ظهر

سایز متن   /

۱۵۸۵۵۹

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: حجت‌الاسلام مجید ناصری‌نژاد اظهار کرد: علت اساسی در بروز مشکل ریزگردها، بحث انتقال آب است. تمام دولت‌ها با انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه‌های خوزستان و احداث سدهای متعدد در بالادست، حق‌آبه‌های طبیعی خوزستان را بر تالاب‌ها و رودخانه‌های خوزستان بستند.

وی افزود: پیش از این بخش زیادی از کانون‌های گرد و غبار خوزستان، مناطق سرسبز، اراضی کشاورزی و کشتزارهای وسیعی بودند که با اقدامات دولت‌های مختلف به خشکزار و شوره‌زار تبدیل شدند و با وزش هر بادی روی این اراضی، معضل ریزگردها بر مردم تحمیل می‌شود و این پدیده موجب رنج‌های زیادی برای مردم شده است.

نماینده شادگان تصریح کرد: روندی که اکنون دولت با نهال‌کاری در بخش کوچکی از کانون‌های فوق بحرانی گرد و غبار خوزستان جهت مقابله با این پدیده در پیش گرفته است را روندی درست و اثربخش نمی‌بینیم و به نظر می‌رسد که در بلندمدت به هیچ عنوان نتیجه مورد نظر محقق نخواهد شد زیرا ریشه و منشاء بروز معضل ریزگردها و تشکیل کانون گرد و غبار در خوزستان انتقال آب است.

ناصری‌نژاد ادامه داد: دولت برای مقابله با ریزگردها باید به مساله انتقال آب رسیدگی می‌کرد که نکرد و باید حق‌آبه‌های تالاب‌های خوزستان را می‌داد که این کار را هم انجام نداد. همچنین باید به احیای نخیلات و باغات و کشتزارهای خشک شده خوزستان می‌پرداخت که مشاهده می‌کنیم کوچک‌ترین توجهی به این موضوع صورت نگرفته است. بنابراین چگونه می‌خواهند خوزستان را از شر معضل ریزگردها نجات دهند؟

وی با انتقاد از گونه‌های گیاهی به کار رفته در طرح نهال‌کاری در کانون‌های گرد و غبار خوزستان اظهار کرد: دولت اقدام به نهال‌کاری در اراضی و زمین‌هایی کرده است که مالک دارند و در گذشته در این اراضی کشاورزی می‌شد. اگر دولت قصد مهار این اراضی را دارد چرا با کمک مالکان این اراضی اقدام به کاشت نهال‌های مثمرثمر نمی‌کند تا پس از اجرای این طرح، این کشاورزان از نهال‌های کاشته شده نگهداری کنند؟

رییس مجمع نمایندگان خوزستان ادامه داد: آیا اصلا دولت برنامه‌ای برای نگهداشت نهال‌های کاشته شده دارد یا مانند گذشته بعد از دو سال این موضوع را رها می‌کند؟ بدون شک نهال‌های کاشته شده پس از یک یا دو سال خشک می‌شوند. آب مورد نیاز نهال‌های کاشته شده چگونه تامین می‌شود و چه نهاد یا سازمانی متولی نگهداری از این نهال‌ها است؟

ناصری‌نژاد تصریح کرد: واقعیت این است طرحی که دولت در حال حاضر برای مهار کانون‌های داخلی گرد و غبار در خوزستان اجرا می‌کند بسیار مبهم و دارای نکات تاریک بسیار زیادی است و وضعیت آبیاری و نگهداشت نهال‌های کاشته مشخص نشده است.

وی با تاکید بر لزوم پایان دادن به بحث انتقال آب جهت حل پایدار معضل ریزگردها عنوان کرد: در حالی که دولت با محدودیت شدید اعتبارات مواجه است، صرف هزینه‌های بسیار زیاد از بیت‌المال برای کاشت نهال‌هایی که معلوم نیست در آینده وضعیت نگهداری آنها چگونه است، قطعا به مصلحت و نتیجه‌بخش و موثر نیست.

نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تبعات اجتماعی مساله ریزگردها در خوزستان بیان کرد: مهاجرت‌های روزافزون از خوزستان در پی شدت گرفتن معضل ریزگردها قطعا مصیبت‌ها و بحران‌های جدی برای استان ایجاد خواهد کرد.

منبع:خبرگزاری ایسنا – مرکز خوزستان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد