امروز

پنج شنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۶:۵۴ بعد از ظهر

سایز متن   /

vv

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: وزیر ارتباطات در روز گذشته در حالی از «بررسی امکان تماس صوتی رایگان در تلگرام» برای کاربران ایرانی خبر داده است که به گفته کارشناسان فنی حوزه IT در صورت عدم رضایت عوامل داخلی با این قابلیت امکان فیلتر آن در تلگرام وجود ندارد.

او اعلام کرده است که مسئولان تلگرام چندی پیش موضوع راه‌اندازی تماس صوتی رایگان برای کاربران ایرانی را با وزارت ارتباطات در میان گذاشته بودند که این امر منوط به بررسی اثرات آن بر روی فعالیت اپراتورهای داخلی شد؛ یعنی این قابلیت تنها با تایید و رضایت دولت قابل استفاده خواهد بود؛ در حالی که در صورتی که امکان تماس صوتی تلگرام  در سراسر جهان اجرا شود هیچ کشوری نمی تواند برای استفاده از آن با تلگرام مذاکره کند!

حسین امامی-پژوهشگر رسانه های نوین- در رابطه با اظهارات وزیر ارتباطات می گوید که علت راه‌اندازی فاز به فاز تلگرام برای امکانات صوتی مجانی معمولاً  رفع اشکالات احتمالی است و وزیر حرف عجیبی را نزدیک به انتخابات مطرح کرده است؛ چراکه قابلیت جدید تلگرام بر اساس برنامه ریزی این شرکت به این صورت است که ابتدا این قابلیت در اروپای غربی و پس از آن در آمریکا و بعد در آسیا اجرایی شود؛ بنابراین تاخیر در افزوده شدن این قابلیت به این اپلیکشن بدلیل رایزنی های مسئولین تلگرام با وزیر ارتباطات نیست!

او در ادامه تاکید می کند که مساله مورد بحث در خصوص قابلیت جدید تلگرام این است که در این ماجرا شرکت های مخابراتی متضرر می شوند، همانطور که با ورود تلگرام مردم اس ام اس را ترک کردند و با افزوده شدن امکان برقراری تماس های صوتی که به صورت رایگان میسر شود سود و درآمد زایی که شرکت ها برای آن برنامه ریزی کرده اند با مشکل مواجه می شود و وزراتخانه منافع شرکت های مخابراتی را در این حوزه درنظر می گیرد؛ اما اینکه مانع از ورود تکنولوژی های جدید شود هم درست نیست چراکه این شرکت ها باید در زمینه خدمات خود به مشتریان نوآوری داشته باشند و از این طریق با این اپلیکشین ها رقابت کنند.

امامی یکی از مشکلات حوزه IT  را فقدان آینده نگری در این بخش عنوان می کند و می گوید:” متاسفانه سیستم زیرساختی را ارتقا نداده اند،  آینده پژوهی در این حوزه وجود ندارد.

تماس‌های صوتی و ویدئویی که بصورت رایگان ایجاد می شود سود اپراتورها را کم می کند و آنها با ضرر هنگفتی مواجه می شوند؛ مخصوصا با ۲۰ میلیون کاربر که از تلگرام استفاده می کنند؛ بنابراین چالش جدیدی برای  شرکت های مخابراتی ایجاد می شود که در سالهای های اخیر بیشتر  به فکر فروش سیم کارت یا درآمدزایی از طریق فروش شارژ بوده اند.

منبع:خبرگزاری ایلنا

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد