امروز

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۰:۰۶ قبل از ظهر

سایز متن   /

۱۵۶۹۵۶ (۱)

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان:  مصطفی کنارکوهی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به مشاهده مواردی از ابتلا آنفلوآنزای پرندگان در میان جمعیت دامی استان خوزستان اظهار کرد: خوزستان بیست و دومین استان کشور است که درگیر بیماری آنفلوآنزای ویروسی فوق شد. در حال حاضر سه کانون شامل دو روستا در ایذه و یک روستا در باغملک کانون مثبت آنفلوآنزای پرندگان شناخته شده‌اند که در این سه کانون، اقدامات لازم جهت پاکسازی و انهدام طیور بیمار انجام گرفت.

 

وی افزود: در سه کانون بیماری آنفلوآنزای پرندگان، در مجموع ۳۶۰۰ تا ۳۷۰۰ مرغ بومی مشکوک و مبتلا به این بیماری از مردم خریداری و منهدم شد. در این راستا به علت مستقر بودن یک واحد صنعتی بزرگ مرغ تخم‌گذار در اطراف کانون باغملک، طیور ۴ روستای باغملک جهت پاکسازی و حفاظت محیط منهدم شدند.

 

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به علت درگیر شدن خوزستان با آنفولانزا پرندگان تصریح کرد: ‌به علت درگیری استان‌های چهار محال و بختیاری و اصفهان با این بیماری و سپس انتقال پرندگان وحشی یا طیور بومی از این استان‌ها به خوزستان،‌ علی‌رغم تمام اقداماتی که جهت جلوگیری از ورود طیور بومی و پرندگان وحشی به خوزستان انجام دادیم، متاسفانه شاهد ظهور این بیماری در استان شدیم.

 

کنارکوهی با تاکید بر این‌که بیماری آنفلوآنزای پرندگان در کانون‌های شناخته شده خوزستان تحت کنترل است، عنوان کرد: ‌در حال حاضر اکیپ‌های دامپزشکی جهت جلوگیری از ورود پرندگان وحشی و طیور بومی در مبادی و مرزهای ورودی استان مستقر شد‌اند. با توجه به این‌که امسال بیماری آنفلوآنزای پرندگان، ۱۶ کشور اروپایی و آسیای جنوب شرقی را درگیر کرده و ایران نیز بر نوار مرزی این بیماری قرار دارد، امیدواریم شرایطی فراهم شود تا این بیماری مهار شود. البته تاکنون هیچ موردی از ابتلای انسان به آنفلوآنزای پرندگان در جهان و ایران گزارش و مشاهده نشده است.

 

وی گفت:‌ توصیه می‌شود مردم از خرید مرغ‌های زنده و طیور بومی و وحشی اکیدا خودداری کنند. مصرف مرغ‌های کشتار شده مورد تایید دامپزشکی و همچنین تخم‌مرغ‌های مورد تایید دامپزشکی که دارای تاریخ انقضا هستند، مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا/مرکز خوزستان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد