امروز

پنج شنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۳:۱۰ بعد از ظهر

سایز متن   /

ashtyani2_40x30
به گزارش تفکر جوان، صبح امروز فخرالدین دانش آشتیانی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش وپرورش استان های سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر درحال برگزاری است، با اشاره به برگزاری جلسه با هیئت رئیسه مجلس دانش آموزی در روز قبل، اظهار کرد: امروز از رئیس مجلس دانش آموزی دعوت کردم که دراین حضور پیدا کرده و پیرامون موضوعات و مسائل مختلف دانش آموزان با شما طرح موضوع کنند.
وی تفویض اختیار را از برنامه های جدی آموزش وپرورش عنوان کرد و افزود: استانها درسال ۹۶ مسئولیت برنامه‌ریزی مالی و اداری را برعهده دارند، و باید بودجه سالانه خود رابراساس برنامه های خود مدیریت کنند.
عضو کابینه تدبیر و امید با بیان اینکه بودجه سال آینده هراستان نسبت به امسال ده درصد رشد دارد، تصریح کرد: با سازمان مدیریت و برنامه ریزی صحبت هایی داشته ایم تا استان ها به هراندازه که در مصرف بودجه سالانه شان صرفه جویی بکنند، این صرفه جویی به سرفصل بودجه استان اضافه شود و بودجه سال آتی استان نیز دستخوش این صرفه جویی نشود.
وی ادامه داد: سامان دهی نیروی انسانی، نقل و انتقالات، برنامه‌ریزی مالی و برنامه سالانه آموزشی مدارس بر اساس شاخص‌های مصوب ستادی ازجمله تفویض اختیارات ستاد است و استان ها باید متعهد شوند تا با مدیریت صحیح برنامه ها، به کارایی و اثربخشی آموزش در مدارس برسیم.
در هدایت تحصیلی زور و اجباری درکارنیست
دانش آشتیانی هدایت تحصیلی را درسال تحصیلی آینده از مهمترین کارهای اجرایی استان ها عنوان کرد و افزود: هدایت تحصیلی یک بحث فرآیندی است که فقط دریک مقطع خاص اتفاق نمی افتد.
وی با بیان اینکه جهت گیری صحیح هدایت تحصیلی در دوره ابتدایی و باهمکاری مربیان مدارس و همکاری خانواده ها شکل می گیرد، خاطر نشان کرد: براساس یافته های علمی سهم خانواده و مدرسه و تربیت به ترتیب ۷۰ و ۳۰ درصد است، و باید کاری بکنیم تا در مدرسه استعداد،علاقه و گرایش شغلی و تحصیلی دانش آموز در مقاطع پایین تحصیلی شکوفا شود و این موضوع به اطلاع خانواده ها نیز برسد تا آنها هم بتوانند با درک درست از واقعیات جامعه در انتخاب رشته تحصیلی و شغلی فرزندانشان با آموزش وپرورش همکاری مطلوب داشته باشند.
ارتباط با خانواده جزو برنامه‌های تربیتی آموزش وپرورش است
وزیر آموزش وپرورش به نقش مهم خانواده در فرآیند تعلیم و تربیت دانش آموزان اشاره کرد و گفت: اگر مدارس در فرآیند آموزش و تربیت دانش آموزان با خانواده ها همکاری بیشتری داشته باشند، قطعا آموزش وپرورش با کیفیت بالاتری انجام خواهدشد و در این راستا استان ها باید زمینه همکاری لازم خانواده ها با مدارس را فراهم کنند.
حقوق دانش آموز در هدایت تحصیلی رعایت شود
عضو کابینه تدبیر و امید با بیان اینکه در دستورالعمل هدایت تحصیلی اجباری در انتخاب رشته نیست، تصریح کرد: این اجبار خلاف روال تعلیم و تربیت است و وظیفه داریم به دانش آموزان و اولیای آنان در خصوص رشته های تحصیلی شناخت کاملی بدهیم و زمینه این آگاهی بخشی را فراهم کنیم.
دانش آشتیانی ادامه داد: در دستورالعمل ارسالی اولویت‌هایی برای دانش آموزان در رشته های تحصیلی قرار داده ایم و استان ها نیز باید برای توجیه دانش آموزان و خانواده ها باید از ظرفیت های استانی مانند صداوسیما در تولید محتوا و دعوت ازصاحب نظران و متخصصان علوم مشاوره و هدایت تحصیلی استفاده کنند.
وی اظهار کرد: در ابتدای سال از دانش آموزان درخصوص رشته های تحصیلی نظر سنجی کنید تا بتوانید برنامه‌های خود را در پایان سال مدیریت کنید، کما اینکه این نظر سنجی تاثیری در انتخاب رشته دانش آموز ندارد.
دانش آشتیانی با اشاره به مشکلات سال گذشته درخصوص هدایت تحصیلی، تصریح کرد: نباید برای رسیدن به توازن رشته ای، اجبار را در دستورکار قرارداد.
وزیر آموزش وپرورش افزود: اگر در یک رشته ای علاقه مندی کم است مشکل دراینست که باید این علاقه مندی توسط آموزش وپرورش و در یک فرآیند اصولی و زمان بندی شده صورت بگیرد.
ارزشیابی معلم براساس کارایی در مدرسه تغییر می کند
وی با اشاره به فرم ارزشیابی درسال گذشته، گفت: متأسفانه این فرم براساس شاخص‌های معلمی و کارکردهای آموزشی نبود و ما در اولین برنامه اقدام این فرم هارا به تفکیک معلم،معاون و مدیر و مبتنی بر شاخص‌های آموزشی اصلاح کردیم.
ارزشیابی، بازرسی نیست
دانش آشتیانی با بیان اینکه در ارزشیابی، خود ارزیابی توسط خود معلم انجام می شود، گفت: ارزشیابی، بازرسی از کار معلم نیست، بلکه می تواند در یک فضای تعاملی با عوامل مدرسه، نوعی آموزش ضمن خدمت باشد.
عضو کابینه تدبیر و امید ادامه داد: روح حاکم بر ارزشیابی، اجرای برنامه‌های آموزش وپرورش در مدرسه توسط معلم است و دراین میان نقش مدیریت مدرسه نیز بسیار مهم خواهد بود.
وی با بیان اینکه ۱۱۰ امتیاز از ۱۲۰ امتیاز ارزشیابی جدید مربوط به فعالیت‌های آموزشی در مدرسه است، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا همه برنامه‌های ستاد و استان ها به ارتقای نظام تعلیم و تربیت کشور در مدارس کمک کند.
انتهای پیام/پانا
اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد