امروز

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۴:۳۸ بعد از ظهر

سایز متن   /

tg8am-crop-c0-5__0-5-800x533-75

به گزارش تفکر جوان، به نقل تز روزنامه نوآوران ، بنابر اعلام بانک مسکن، محمد دامادی نماینده مردم‌ساری در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران مجلس  با بیان این مطلب گفت: هم‌اکنون پوشش نسبتا مناسبی از تسهیلات خرید مسکن در شهرهای مختلف کشور مشاهده می‌شود هر چند برای برخی کلان شهرها همچون تهران لازم است سقف تسهیلات در راستای متناسب‌سازی آن با هزینه خرید آپارتمان‌­های مسکونی باز هم افزایش یابد.

 

وی اقدام اخیر بانک مسکن در راستای افزایش سقف تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم از ۸۰ به ۱۶۰ میلیون تومان برای زوج‌های جوان خانه اولی را حرکتی مثبت در جهت متناسب‌سازی سقف تسهیلات خرید مسکن در پایتخت عنوان کرد و گفت: این تسهیلات در حرکت معاملات مسکن نقش موثری داشته است.

دامادی افزود: برای حفظ پوشش مناسب تسهیلات خرید مسکن لازم است سقف فعلی تسهیلات متناسب با نوسانات نرخ تورم عمومی و تورم بخش مسکن تعدیل شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس  شورای اسلامی تصریح‌کرد: در راستای الزامات مربوط به تسریع حرکت بازار مسکن در فاز پیش رونق و ایجاد رونق در این بازار، دولت باید در وهله اول از تصدی­‌گری مستقیم در بخش مسکن به شدت خودداری کند؛ با فعال شدن بخش خصوصی و در نظر گرفتن مشوق‌ها و تسهیلات لازم برای ساخت و عرضه مسکن مورد تقاضای متقاضیان مصرفی آپارتمان‌های مسکونی قطعا نتایج بهتری در بازار مسکن حاصل می‌شود.

وی یادآوری کرد: به این ترتیب متناسب‌سازی سقف تسهیلات خرید مسکن با هزینه تامین یک واحد مسکونی در شهرهای مختلف، به حداقل رسیدن تصدی‌گری مستقیم دولت در حوزه مسکن و همچنین ایجاد زمینه مناسب برای فعالیت بخش خصوصی در راستای ساخت مسکن مصرفی مورد تقاضا از سوی متقاضیان، سه اقدام مهم در جهت بهبود شرایط فعلی در بازار مسکن است.

دامادی گفت: از سوی دیگر لازم است امنیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری در اقتصاد کلان کشور و همچنین بخش مسکن ایجاد شود تا سرمایه‌گذاران نیز با چشم‌انداز روشن‌تری اقدام به ورود به عرصه‌های تولیدی به خصوص ساخت و ساز و سرمایه‌گذاری در بخش مسکن کنند.

دامادی همچنین اقدام اخیر بانک مسکن در راستای افزایش سقف تسهیلات واحدهای نیمه تمام مسکن مهر از ۳۰ به ۴۰ میلیون تومان را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و افزود: اگرچه مسکن مهر به دلیل مشکلات مربوط به جانمایی، روش نامناسب تامین مالی و …  نتوانست به اهداف اولیه خود برسد اما مصوبه افزایش سقف تسهیلات فردی مسکن مهر به ۴۰ میلیون تومان در صورت اجرای دقیق و به موقع، کمک بزرگی برای تکمیل واحدهای نیمه ­تمام و خروج بخش قابل توجهی از این پروژه از شرایط بحرانی است.

عضو کمیسیون عمران مجلس به دولت و مسئولان سیستم بانکی کشور توصیه کرد: چنانچه به دنبال ایجاد رونق در بخش مسکن هستیم لازم است تسهیلات مسکن به خصوص در کلان شهرها با هزینه خرید واحدهای مسکونی تناسب بیشتری پیدا کند.

محمد دامادی با بیان این مطلب که برای تسریع حرکت بازار مسکن در فاز پیش رونق و فراهم شدن مقدمات ورود به رونق در این بخش، چند اقدام مهم ضروری است که باید مورد توجه مسئولان مسکن  و متولیان پرداخت تسهیلات خرید و ساخت واحدهای مسکونی قرار بگیرد افزود: مهم‌ترین موضوعی که در رابطه با تسهیلات خرید مسکن در مقطع زمانی فعلی می‌توان عنوان کرد این است که به طور قطع متناسب‌سازی سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن با قیمت خرید مسکن و هزینه ساخت آپارتمان‌های مسکونی بی‌شک یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در تقویت قدرت مالی هر دو سمت عرضه و تقاضای ملک محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: به این معنا که لازم است سقف تسهیلات در هر شهر و در هر استان متناسب با قیمت مسکن یا هزینه ساخت ملک، مجددا مورد بازنگری قرار بگیرد و براساس نرخ تورم فعلی، میزان رشد سقف تسهیلات مسکن تعیین شود.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد