امروز

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۰:۳۷ قبل از ظهر

سایز متن   /

۵۸۴۸۸۱۲_۸۰۲

به گزارش تفکر جوان، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری صبح امروز (سه شنبه) در مراسم اختتامیه نخسین جایزه ایثار و رسانه که در تالار وحدت برگزار شد ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه (س)، از انجمن روزنامه نگاران دفاع مقدس، خانه فرهنگ و ایثار و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خاطر برگزاری این مراسم قدردانی کرد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه سیاست گذاری موثر و کارآمد در حوزه فرهنگ باید به کاهش تصدی گری دولت و افزایش نقش نهادهای مدنی تخصصی و صنفی منجر شود، گفت: سیاست گذاری موثر باید به گونه ای باشد که شاهد جلب مشارکت نخبگان در حوزه تحول فرهنگی و اصلاح فرآیندهای فرهنگی باشیم.

وی اظهار داشت: جشنواره های فرهنگی، علمی و تخصصی زمانی بیشترین تاثیر را خواهد داشت که با مشارکت و حمایت بخش های تخصصی برگزار شود و ذینفعان اصلی در ارزیابی کار مشارکت داشته باشند.

جهانگیری افزود: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت همانند سایر اقدامات موثر نظیر ترویج فرهنگ جامعه سالم، حفاظت از محیط زیست، فرهنگ مطالعه، فرهنگ دین و اخلاق، اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی و نظایر آن زمانی موفق خواهد بود که در سنجش و داوری امور، بیش از آنکه دولت نقش داشته باشد، نهادهای مدنی و صاحب نظران ذیربط نقش آفرینی کنند و دولت به عنوان حامی و پشتیبان حضور داشته باشد و نه بعنوان متصدی و مجری.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: عرصه ایثار و فداکاری بعنوان اصلی ترین و یکی از مهمترین پایه های مقاوم سازی فرهنگ و اجتماع می تواند مناسب ترین زمینه برای حضور نهادهای مدنی باشد و خوشبختانه در این جشنواره آنطور که گزارش داده اند، تمام مراحل و اقدامات توسط نهادهای مدنی برخاسته از این حوزه و صاحب نظران این بخش انجام شده است.

وی افزود: اگر بخواهیم جامعه از نظر اخلاق و نظام ترجیحات ارزشی به موضوع فداکاری و ایثار بپردازد و از آن فاصله نگیرد، همه شهروندان و تک تک آحاد جامعه باید در تحولات پرشتاب فرهنگ و مشکلات مادی و معیشتی موضوع فداکاری و ایثار را اقدامی به نفع جامعه تلقی کنند که در این زمینه هم دولت و هم رسانه ها مسئولیت سنگینی بر عهده دارند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه روزنامه نگاران و فعالان رسانه ای خود در خط مقدم فداکاری و از خود گذشتگی بوده اند، تصریح کرد: نقش خبرنگاران، عکاسان، تصویربرداران و نویسندگان که به دنبال ثبت ایثار ملت در دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی بوده اند نقش اثر گذاری بوده است و توانسته اند خاطرات آن دوران را به نسل های آینده منتقل کنند و ما باید قدردان زحمات آنها باشیم.

معاون اول رییس جمهور افزود: مطبوعات و نشریات در دوران دفاع مقدس و موشک باران شهرها توسط رژیم بعث عراق حتی یک روز کار خود را تعطیل نکردند و خانواده رسانه توانست به نحو مطلوبی از دین، ملک و ملت دفاع کند.

وی با یادآوری اینکه در دوران دفاع مقدس، برخی مواقع پایتخت و سایر نقاط کشور زیر باران موشک و سلاح های مدرنی که قدرت های بزرگ در اختیار دشمن می گذاشتند، قرار می گرفت، خاطر نشان کرد: در آن دوران اگر امکانی فراهم می شد تا ایران بتواند تعدادی موشک تهیه و به سمت دشمن شلیک کند، گاهی تا مدتها موشک باران دشمن متوقف می شد و امروز که ملت ایران چنین تجربه ای را پشت سر گذاشته است، وقتی که می خواهد برای دفاع از خود و پیشگیری از تجاوز دشمن اقدام به ساخت موشک و تجهیزات دفاعی کند، همان کسانی که دشمنان ملت ایران را به موشک و سایر تجهیزات مجهز می کردند، ایران را به خاطر ساخت موشک تحریم می کنند.

جهانگیری با طرح این سوال که آیا هیچ انسان عاقلی حاضر است که خود را از داشتن تجهیزات دفاعی و سلاح در مقابل دشمنان محروم کند، اضافه کرد: قطعاً ملت ایران با تجربه ای که از دوران جنگ دارد برای دفاع از کشور خود به ساخت تجهیزات دفاعی ادامه خواهد داد.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با تاکید بر اهمیت انعکاس دقیق تاریخ پر عظمت ملت ایران و تشریح آن برای نسل های آینده، گفت: البته کار امروز رسانه های مستقل، متعهد، آگاه و فداکار از کار دیروز آنها کم اهمیت تر نیست و رسانه های اخلاق مدار و ملتزم به قانون در دفاع از سرنوشت کشور و حقوق اساسی ملت همچنان پیشگامان راه استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی تصریح کرد: رسانه ها، شبکه های اجتماعی و روزنامه نگارانی که در مبارزه با فساد، مقابله با ویژه خواری،دفاع از قانون، ترویج فرهنگ عقلانیت، انسجام و آشتی ملی قدم بر می دارند مصداق تام و تمام ایثار و فداکاری هستند.

جهانگیری با تاکید براینکه باید فرهنگ ایثار را در سطوح مختلف به عنوان یک وظیفه ترویج کنیم، افزود: فداکاری و ایثار متعلق به تاریخ نیست بلکه کشور ما امروز و فردا هم نیازمند ایثار و فداکاری است و امیدوارم با همراهی میان دولت و ملت بتوانیم به سمت رشد، پیشرفت و سربلندی کشور گام برداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم با تاکید بر اینکه مفهوم ایثار و از خود گذشتگی به زمان و مکانی خاص محدود نمی شود، گفت: عالی ترین درجه ایثار، شهادت است اما ایثار و فداکاری در حوزه های اجتماعی، اقتصادی، رسانه ای و سایر بخش ها نیز نمود دارد به همین دلیل گسترش فرهنگ ایثار در جامعه یکی از ضرورت های قطعی کشور است.

صالحی امیری افزود: خوشبختانه اکثر اعضای دولت تدبیر و امید یا خود ایثارگرند و یا از خانواده شهدا و ایثارگران هستند و یا در عرصه های مختلف ایثار خدمت می کنند و از این منظر تخریب دولت، تخریب فرهنگ ایثار و شهادت است.

در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از تمبر یادبود مراسم اختتامیه نخستین جشنواره جایزه ایثار و رسانه رونمایی شد و ضمن قدردانی از خانواده شهید محسن خزاعی خبرنگار مدافع حرم از برگزیدگان این جشنواره نیز قدردانی بعمل آمد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد