امروز

پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۰:۲۷ قبل از ظهر

سایز متن   /

۷۰۳ld-crop-c0-5__0-5-800x533-75

به گزارش تفکر جوان به نقل از نوآوران، باهنر با اشاره به اظهار نظرش درباره اصولگرا بودن حسن روحانی، گفت: من گفته‌ام که در گذشته آقای روحانی حتی یک سخنرانی به نفع اصلاح‌طلبان نداشته است. پیش از سال ۹۲ صدها مورد سخنرانی دارد که اصلاح‌طلبان را نقض می‌کند. در فتنه سال ۷۸ برنامه‌ای مانند آنچه که در ۹ دی سال ۸۸ برگزار شد در دانشگاه تهران برپا شد که سخنران محوری آن برنامه آقای روحانی بودند.

وی در همین رابطه ادامه داد:‌در سال ۹۲ اصولگرایان از آقای روحانی حمایت نکردند و در عوض اصلاح‌طلبان وی را حمایت کرده و همین دلیلی شد تا امروز آقای روحانی وامدار آن ها باشد. قطعاً او در انتخابات سال ۹۶ هم گزینه اصلی اصلاح‌طلبان خواهد بود و اصلاح‌طلبان از او عبور نخواهند کرد.

باهنر همچنین تصریح کرد: اصولگرایان هم در مقابل آقای روحانی کاندیدای خودشان را معرفی خواهند کرد، اما تحلیل من این است با وجود آن که اصلاح‌طلبان می‌گویند برای آقا روحانی کاندیدای جایگزین دارند، اما از او عبور نمی‌کنند.

چنین اظهاراتی در جایی است که برخی از اصلاح طلبان معتقدند روحانی از نظر ایستادگی در اصول اصلاح طلبی فراتر از حد انتظار ظاهر شده است. به گفته آن ها  نباید فراموش کنیم که او با یک مشی اعتدال و میانه روی آمد و به هیچ وجه خودش را یک اصلاح طلب ندانست و برنامه های اصلاح طلبانه هم ندارد. اعتدال نه گفتمان است نه تشکیلات، بلکه صرفا یک مشی وشیوه است. حتی اگر چهره اصلاح طلبی به جای روحانی بود شاید به این اندازه نمی توانست اهداف و برنامه های کلان را پیش ببرد. حل کردن مساله ای مانند پرونده هسته ای به راحتی امکان پذیر نبود. اگر اصلاح طلبان حضور داشتند جناح مخالف به این راحتی اجازه نمی داد که به این دستاورد برسند..

به دنبال مسائل حزبی نیستیم

محمد کیانوش راد، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت و فعال سیاسی اصلاح طلب می گوید جریان مقابل را نمی‌دانم، اما قاطبه افراد در جریان اصلاحات که صرفا به آینده کشور می‌اندیشند، به دنبال حمایت از روحانی در انتخابات ریاست جمهوری آینده هستند.

او با اشاره به رویکرد اصلاح ‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ اظهار کرد: تا انتخابات فاصله تقریباً زیادی باقی مانده ، اما روح تفکر جمعی اصلاح‌ طلبان به سمت آقای روحانی است.

او با اشاره به صحبت برخی چهره‌ها مبنی بر عدم حمایت مشروط از روحانی و اصرار بر حمایت از او بعد از چانه ‌زنی ها، گفت: اصلاح طلبان در خصوص مسائلی که به منافع ملی و کشور مربوط می شود به دنبال مسائل حزبی و جناحی نیستند و صرفا به آینده کشور می‌اندیشند، بنابراین به دنبال حمایت از روحانی در انتخابات ریاست جمهوری آینده هستند.

عضو شورای مرکزی اتحاد ملت درباره احتمال حمایت اصولگرایان از روحانی تصریح کرد: آن ها با شیوه‌های مختلف در صدد این هستند که روحانی را نامزد خود معرفی کنند اما این امر بدی نیست و اتفاقا اگر این تصمیم را بگیرند، کنشی عاقلانه داشته ‌اند.

این نماینده پیشین مجلس افزود: امروز کشور نیازمند تفکر اعتدالی است، لذا چه اصلاح‌ طلبان چه اصولگرایان اگر از روحانی حمایت کنند راه درستی را انتخاب کرده ‌اند.

او به تحرکات افراطیون اصولگرا برای تخریب و زمین‌گیر کردن دولت اشاره و تصریح کرد: بعید می‌دانم این تحرکات تاثیر چندانی داشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این که اصلاح‌ طلبان از هر جریانی که در رسیدن به اهداف و برنامه‌هایش اصلاحات را یاری برساند حمایت خواهد کرد، ادامه داد: اصلاح‌ طلبان نوع نگاه خود را نسبت به مسائل داخلی و خارجی و نیز اقتصاد و فرهنگ تا حد بسیاری روشن کرده‌اند و اگر جزئیات دیدگاه‌های آن ها چندان دقیق در قالب یک برنامه ارائه نشده یا در جزئیات برنامه میان طیف ‌های مختلف اصلاح ‌طلب تفاوت‌هایی وجود دارد، این امر هم طبیعی است اما جهت گیری کلی اصلاحات در حوزه‌های مختلف روشن و یکی است.

تحول درونی در جهت گیری مردم در رای دهی در حال شکل گیری است

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل سیاسی می گوید، اساسا مطرح شدن کاندیداهای متفاوت در جبهه اصولگرایی و اصلاح طلبی از سوی رسانه های گوناگون در وضعیت حال حاضر، به دو هدف صورت می پذیرد؛ هدف نخست، ارزیابی و نظرسنجی غیر مستقیم رسانه ای از جهت بررسی بازخوردهای مطرح شدن این شخصیت ها در فضای سیاسی در جهت مدیریت انتخابات آینده از سوی احزاب و جریان های گوناگون سیاسی صورت می گیرد.

او افزود: هدف دوم نشانه هایی از عملیات روانی جبهه های گوناگون در جهت سنجش اوزان تحرکی یکدیگر، با مطرح کردن کاندیداهای مختلف و گرفتن بازتاب های گوناگون برخورد با این کاندیداها در جهت تاثیرگذاری بر انتخابات آینده ریاست جمهوری می باشد.

لذا باید گفت که از این به بعد که اساسا تکلیف آقای روحانی برای انتخابات به عنوان کاندیدای جناح تحول گرا مطرح شده است، عملیات روانی و افکارسنجی های غیرمستقیم از طریق مطرح کردن کاندیداهای گوناگون در محافل مختلف سیاسی مطرح و تلاش می شود در ضمن افکارسنجی، در جهت گیری افکار عمومی من باب انتخابات تاثیر بگذارد.

به اعتقاد این استاد دانشگاه اصلاح طلبان از دوم خرداد سال ۸۶ و پیروزی دولت اصلاحات که برایشان غیرمترقبه بود، دو تجربه بسیار سخت دیگر را در انتخابات اندوخته دارند؛ تجربه سال ۱۳۸۴ و عدم غرض ورزی سیاسی از سوی اصلاح طلبان در آن دوره و در نتیجه روی کار آمدن نو محافظه کاری مانند آقای احمدی نژاد در حوزه سیاست به عنوان یک شگقتی تاریخی در سال ۸۴ و سپس انتخابت ۸۸٫ از این جهت اگر اصلاح طلبان به سمت و سوی ایجاد تفرقه و تشدد میان کاندیداها پیش بروند، نه تن ها خلاف حافظه تاریخی خود عمل کردند بلکه در غرض ورزی سیاسی آن ها نیز تشکیک به وجود خواهد آمد، اما در عین حال، اصلاح طلبان آنقدر تجربه از انتخابات اندوخته اند که کاندیدای پوششی خود را نیز در انتخابات دارا باشند.

مطهرنیا می گوید؛  انتخابات مجلس شورای اسلامی و برنده شدن لیست های مشخص با تعاریف معین در شهرهای بزرگ و حتی در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۵ نشان از نوعی تحول درونی در جهت گیری مردم در رای دهی دارد، که گرایش به احزاب و جناح های های سیاسی به جای اشخاص را نشان می دهد. در انتخابات آینده نیز نه به طور مطلق اما به طور نسبی نسبت به گذشته، مردم ایران به سمت و سوی رای دادن به لیست های انتخاباتی رغبت بیشتری از خود نشان خواهند داد. احزاب و جناح های سیاسی هستند که باید در لیست های خود به گونه ی عمل کنند که افرادی را بتوانند معرفی نمایند که این افراد کارآمدی های خود را در زمینه های مدنظر در شورای شهر داشته باشند.

اصلاح طلبان مسیر خود را ادامه می دهند

علی تاجرنیا، نماینده پیشین مجلس و فعال سیاسی اصلاح طلب می گوید در مجموعه اصلاح طلبان برای حمایت از دکتر روحانی به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری سال ۹۶ نوعی اتفاق و اجماع کامل دیده می شود و تمام دلایل مربوط به چنین اجماعی به همان ادله حمایت گسترده اصلاح طلبان و اعتدالیون از روحانی در سال ۹۲ باز می گردد.

او سهم خواهی در جریان اصلاح طلبی را امری غیرمضموم دانست و گفت: این طبیعی است که حزبی که برای پیروزی فردی در انتخابات کمک می‌کند انتظار دارد که در اداره کشور نیز همکاری داشته باشد، اما در عین حال منافع ملی ما مقدم بر سهم خواهی و منافع گروهی است و اصلاح طلبان باید همین روش را ادامه دهند.

به گفته این فعال سیاسی اصلاح طلب اگرچه این امکان وجود دارد که هرزگاهی اظهارنظرات متعدد و متفاوتی در فضای رسانه ای مبنی بر چگونگی حمایت از روحانی توسط اصلاح طلبان مطرح می شود، اما در مقام عمل هیچ اختلافی وجود ندارد.

تاجرنیا افزود: آن چه اهمیت دارد این است که اصلاح طلبان و اعتدال گرایان برای انتخابات اردیبهشت ماه بر همان ائتلافی که پایه های آن در خرداد ۹۲ بنا نهاده شد، پایبند و متمرکز هستند و خواهند بود.

تاجرنیا با بیان این که دولتی که روی کار آمدن درواقع برآمده از جریان اصلاح طلبی است، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که اصلاح طلبی را نباید در قالب اشخاص و افراد ببینیم.

به گفته او من فکر می‌کنم آن چه مهم است این است که ما به عنوان بدنه یک جریان سیاسی باید بدنه سیاسی در این کشور را با تمام موقعیت‌های موجود ببینیم.

این نماینده پیشین مجلس تأکی کرد: دلایلی که باعث شد درانتخابات ۹۲ از آقای روحانی حمایت کنیم همچنان به قوت خود باقی است.  روحانی عملکرد قابل دفاعی داشته است.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد