امروز

پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۳:۳۶ بعد از ظهر

سایز متن   /

۱۵۰۲۰۸

به گزارش تفکرجوان، بیژن زنگنه در مراسم افتتاح فاز دوم پتروشیمی کارون که در ماهشهر برگزار شد، اظهار کرد: این روزهای انقلابی یادآور مبارزات، تلاش ها و مجاهدت های ملت ایران است که باید قدر بدانیم و باید از امام بزرگوار که رهبری انقلاب اسلامی را بر عهده داشتند تشکر کنیم.
وی با اشاره به طرح هایی که در صنعت پتروشیمی در دست اجرا است یا تاکنون در این دولت به نتیجه رسیده است، افزود: طرح‌های پلی اتیلن خطی لرستان با ظرفیت ۳۳۰ هزار تن، اسید سولفوریک ارومیه با ظرفیت ۵۰ هزار تن، پلی اتیلن خطی مهاباد با ظرفیت ۳۳۰ هزار تن و اوره و آمونیاک مرودشت با ظرفیت ۱٫۸ میلیون تن امسال در کشور به بهره‌برداری رسیده اند.
وی تصریح کرد: طرح‌های پتروشیمی جدیدی شامل طرح پلی استایرن تخت جمشید با ظرفیت ۸۰ هزار تن و فاز دو پتروشیمی کارون با ظرفیت حدود ۱۰۰هزار تن امروز افتتاح شدند و فاز دوم پتروشیمی کاویان با ظرفیت یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن اتیلن، پلی استایرن انتخاب با ظرفیت ۲۵۰هزار تن در عسلویه، پلی اتیلن سبک کردستان با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن و فاز ۳ پردیس با ظرفیت ۱٫۷ میلیون تن آمونیاک و اوره از جمله طرح‌های پتروشیمی هستند که در روزهای آینده به بهره‌برداری می رسند.
وزیر نفت ادامه داد: مجموع طرح‌هایی که قبل از پایان  دور اول دولت به بهره‌برداری می رسند جمعا ظرفیتی حدود ۹ میلیون تن و با سرمایه گذاری ۵٫۵ میلیارد دلار است که می تواند به افزایش تولید کمک کند.
وی بیان کرد: واحدهایی که امروز افتتاح شدند، همه جزو طرح های اقتصاد مقاومتی و از مصادیق بارز تکمیل زنجیره تولید هستند زیرا پتروشیمی کارون و تخت جمشید خوراک های متفاوتی را از واحدهایی که در این منطقه فعال هستند دریافت می کنند و با تکمیل زنجیره تولید به ارزش افزوده بالاتری می رسند.
زنگنه گفت: در عسلویه برای احداث پتروشیمی تقریبا زمین جدیدی نداریم و باید جریان توسعه ای در منطقه ایجاد شود. سه هزار هکتار طرح توسعه منطقه اقتصادی پتروشیمی از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی افزود: باید آن جهشی را که در صنعت پتروشیمی کشور در سال‌های ۷۶ و۷۷ آغاز شد و تولید ایران از یک میلیارد دلار به بالای ۲۰ میلیارد دلار رسید، تکرار کنیم.
زنگنه بیان کرد: برای اولین بار دستور داده ام تا بخشی از تولید میدان ها را با هدف تولید خوراک برای پتروشیمی ببینیم زیرا قبلا خوراک پتروشیمی از محصول جانبی تولید نفت تامین می شد اما اکنون برخی از میدان ها هستند که می توان از آن‌ها خوراک برای پتروشیمی ها تهیه کرد.
وی افزود: اکنون برجام باعث شده است تا بتوانیم نزدیک به ۲ میلیارد دلار منابع برای پالایشگاه بیدبلند بدون کمک از صندوق توسعه تامین کنیم که با منابع خارجی این مساله یک تحرک بزرگ در اقتصاد در سال‌های آینده ایجاد خواهد کرد.
زنگنه افزود: پتروشیمی یک نقش محرک و مولد در گذشته داشت که اکنون نیز این نقش در سال‌های آینده بیشتر می شود و اکنون نیز کارهایی که در این مدت انجام شده اثرات بسیاری داشته و قدرت کشور را افزایش داده است.
انتهای پیام/ایسنا
اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد