امروز

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۳:۲۴ قبل از ظهر

سایز متن   /

۵۷۸۰۰۰۳_۶۵۷

به گزارش تفکر جوان، علی لاریجانی  رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی امروز ضمن تبریک ایام دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی گفت: امام خمینی در سال ۵۷ در چنین روزی با ورود خود به ایران تحولی ایجاد نمود که  به تحقیق بزرگترین تحول قرن بود.

وی افزود: با حضور امام در کشور حکومت دیکتاتوری وابسته شاه از هم پاشیده شد، حکومتی که مهمترین امتیاز خود را نمایندگی ژاندارمی آمریکا در منطقه می دانست و به میزانی که در در مقابل کشورهای دیگر خاضع بود در برابر ملت گستاخ و دیکتاتور ظاهر می شد.

رئیس مجلس اظهار داشت: فساد از هر نوع سر تا پای حکومت شاه را گرفته بود، جز چند شهر که به آبادانی آن می پرداخت بقیه کشور را رها کرده بود.

لاریجانی ادامه داد: طراحی امام واژگونی همه این مناسبات بود، در تئوری امام اساس کار حکومت بر تفکر اسلامی و حکمرانی واقعی مردم قرار داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امام در ساماندهی شکل حکومت آن را جمهوری اسلامی نامید تا این دو رکن همیشه در نظر گرفته شود، در نظریه امام، مردم در همه شئون کشور چه در سیاست، چه در اقتصاد و چه در فرهنگ محور قرار داشت.

لاریجانی تاکید کرد: امروز در فضای غبارآلودی که گاه به خاطر اختلاف نظرات سیاسی ایجاد می شود؛ حقایقی از خدمات انقلاب نادیده گرفته می‌شود که ظلم به انقلاب بزرگی است که جهان را تکان داد.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: آیا در استقامت امام در استقلال سیاسی ملت ایران ضرر کرد یا امروز سرافراز است؟ آیا تردیدی وجود دارد که ایرانی که در قبل از انقلاب به خاطر حمایت از اسرائیل در نزد کشورهای اسلامی سرافکنده بود؛ امروز محور مقاومت و تحولات غیرتمندانه در منطقهاست؟ آیا علی رغم همه فشارهای بین المللی قدرت های بزرگ، ایران امروز موفق به دانش پیشرفته هسته ای نشده است؟

وی افزود: گرچه برخی کشورهای بزرگ برای اینکه خود را موفق نشان دهند، زیاده سخن می گویند اما آیا حفظ دانش هسته ای در پس توافق هسته ای امر کم ارزشی بود؟ آیا امروز ایران قدرت اصلی در مبارزه با تروریسم در منطقه نیست؟ کشورهای بزرگ که در این زمینه فقط بیانیه صادر کردند و ۶۰ کشور متحد شدند که با این امر فقط به صورت کاغذی مبارزه کنند.

وی ادامه داد:‌ متاسفانه در دوره‌هایی تلاش می‌شد که بر مدیریت انقلاب خط بطلان بکشند و امروز هم در فضای رقابت‌های سیاسی مدیریت کشور ذبح می‌شود، هر روز ماجرایی تمام ذهنیت جامعه را به جای تمرکز بر توسعه اقتصادی به سوی ابهام‌آفرینی سوق می‌دهد، این افتخار نیست که مرتب مدیرانی را از قطار انقلاب پیاده کنند هنر در این است که قلمرو انقلابیون را افزایش دهند.

لاریجانی با اشاره به اینکه در بین واژه‌هایی که امام (ره) تکرار می‌فرمودند کمتر واژه‌ای به میزان وحدت می‌توان سراغ گرفت، افزود: اشتراکات زیادی بین آراءء سیاسیون و مدیران وجود دارد. عقل حکم می‌کند در اشتراکات سرمایه‌گذاری کنیم نه در اختلافات. مشکلات کلان اقتصاد کشور نظیر تورم و بیکاری که خود دلایل متنوعی دارد در پناه یک عزم ملی قابل رفع شدن است نه پراکنده شدن و پراکندگی اذهان عمومی جامعه به امور فرعی.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ظرفیت مدیریت کشور با تجربه گرانقدر گذشته سرمایه‌ای ملی برای ایران محسوب می‌شود که باید در جهت حل مشکلات کشور به خصوص در زمینه اقتصادی از آن بهره جست و این امر در پناه متانت همراه با عقلانیت در مدیریت کلان کشور محقق می‌شود. نه کشمکش‌های فرسایشی سیاسی که علی‌القاعده در هنگام انتخابات فزونی می‌یابد.

وی تاکید کرد: دوستان بیایید با همه وجود قدر این انقلاب را بدانیم که قدرشناسی آن در گرو خدمت به مردم شرافتمند ایران است.

لاریجانی اظهار داشت: امام در زمینه استقلال اقتصادی، روحیه ای به جوانان زمان خویش القا نمود که در مقابل تکنولوژی های نو، خود مسلط شوند لذا در دوران جنگ که هر گونه تحریمی علیه ایران اعمال نمودند، ایران صاحب تکنولوژی موشکی شد و امروز از این جهت قدرت مهم منطقه است.

وی افزود: علیرغم تحمیل هزار میلیارد دلار خسارت جنگ و رشد جمعیت ایران که بیش از ۲ برابر سال ۵۷ شده سهم بخش صنعت و معدن در تولید ناخالص داخلی از ۱۵٫۸ دهم درصد در سال ۵۷ به ۲۶ درصد در سال ۹۴ رسید. سهم بخش معدن در تولید ناخالص ملی از ۲۵ صدم درصد در سال ۵۷ به ۱٫۱۴ دهم درصد در سال ۹۴ رسید. فولاد از ۳۶ صدم میلیون تن در سال ۵۷ به ۱۷٫۷ دهم میلیون تن در سال ۹۴ رسید. یعنی ۴ هزار و ۸۱۶ درصد افزایش.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در آلومینیوم هزار و ۹۲۷ درصد رشد داشتیم. در کاشی سرامیک هزار و ۸۳ درصد رشد. در خودرو ۸۲۹ درصد رشد. در سیمان ۸۸۵ درصد رشد. در سنگ آهن ۷ هزار و ۳۶۴ درصد رشد. در مس ۶۶ هزار و ۵۶۶ درصد رشد داشتیم. یعنی ۳۰۰ تن تولید در سال ۵۷ بود که به ۲۰۰ هزار تن رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: در سرب ۶ هزار و ۸۲۸ درصد رشد در سنگ تزئینی ۷ هزار و ۴۰۰ درصد رشد داشتیم که این گام‌های بزرگ صرفا بخشی از توسعه صنعتی کشور است. در بخش کشاورزی رشد محصولات زراعی ۴۸۴ درصد رشد داشتیم. در محصولات باغی ۴۷۸ درصد رشد در شیلات ۲ هزار و ۴۷۱ درصد رشد. در گوشت مرغ هزار و ۱۸۴ درصد رشد. در شیر ۲۵۸ درصد رشد به طوری که در تولید گندم امسال به خودکفایی رسیدیم. حال هم با همه مشکلات کم‌آبی و خشکسالی افزایش جمعیت به این مقدار رسیدیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۵۷ در تامین اجتماعی افراد تحت پوشش ۵٫۸ دهم میلیون نفر بوده است که در سال ۹۴ این مقدار به ۴۱٫۷ دهم میلیون نفر تحت پوشش تامین اجتماعی قرار گرفتند که در سال‌های اخیر با پوشش بیمه سلامت قریب به همه افراد زیر پوشش قرار می‌گیرند.

لاریجانی گفت:‌ در سال ۵۷ آب آشامیدنی روستاها ۲۵ درصد بود که امروز به بالای ۹۰ درصد رسیده است. نرخ مرگ و میر کودکان ۱۱۱ مورد در هزار در سال ۵۷ بود و امروز به ۱۴ مورد در هزار رسیده است. در سال ۵۷ امید به زندگی ۵۵ سال بود که در سال ۹۴ به ۷۵ سال رسیده است. در بخش آموزش نیز نرخ باسوادی در سال ۵۷ به ۴۹ درصد بود که امروز به ۹۱٫۵ رسیده است.

«تعداد دانشجویان ۱۶ هزار و ۳۸ نفر در سال ۵۷ بود که به ۴ میلیون و ۸۰۰ نفر در سال ۹۴ افزایش یافته است. تعداد هیأت علمی از ۸ هزار و ۲۴۹ نفر در سال ۵۷ به ۷۲ هزار و ۶۱ نفر در سال ۹۴ رسیده است.در بخش ارتباطات تعداد مشترکین تلفن ثابت ۳۴۷ درصد رشد داشتیم. تلفن عمومی ۲ هزار و ۱۹۰ درصد رشد ضریب نفوذ تلفن ثابت ۸۷۵ درصد رشد، در سال ۵۷ تلفن روستاها ۱۷ هزار و ۳۷۴ درصد رشد داشتیم در ۱۲ روستا تلفن داشتند و امروز به ۵۴ هزار و ۵۲۰ روستا افزایش یافته است. تلفن همراه که قبلا نبود امروز حدود ۷۵ میلیون تلفن همراه در دست مردم است. در زمینه مسکن از هر ۱۲۶ خانوار در سال ۵۷ صد واحد مسکونی وجود داشت. امروز از هر ۱۰۶ خانوار صد واحد مسکونی وجود دارد.»

وی در ادامه تصریح کرد: در زمینه حمل و نقل آزادراه‌ها ۷۹۵ درصد رشد داشته است. بزرگراه‌ها ۲ هزار و ۷۶۸ درصد رشد، راه‌های روستایی ۶۵۳ درصد رشد در حمل و نقل دریایی جابجایی کانترها ۳۳ هزار و ۴۵۷ درصد رشد داشتیم. ظرفیت بنادر تجاری هزار و ۹۰۰ درصد رشد. ترانزیت دریایی ۲۱ هزار و ۳۰۰ درصد رشد داشتیم. یعنی ۵ صدم میلیون تن ترانزیت دریایی از سال ۵۷ وجود داشت که امروز به ۱۰ میلیون و ۷ دهم میلیون تن رسیده است. ترانزیت ریلی ۶ هزار و ۹۳۳ درصد رشد داشتیم که ۹۵ هزار تن ترانزیت ریلی بود که به ۶ هزار و ۶۸۲ میلیون تن رسیده است.

رئیس مجلس در ادامه اضافه کرد: جابجایی مسافر در پروازهای داخلی ۵۲۱درصد رشد در پروازهای بین‌المللی ۶۶۴ درصد رشد در انرژی ارزی سرانه ۲۷۰ درصد رشد تولید گاز هزار و ۸۴۵ درصد رشد پالایش گاز ۴۴۴ درصد رشد و در زمینه‌های تکنولوژی‌های نوین در دهه‌های اخیر می‌دانید که گام‌های بسیار ارزشمندی برداشته شده است.

لاریجانی خاطر نشان کرد:این نتایج ثمره تفکر امام بود که مردم باید در همه عرصه‌ها حضور داشته باشند و محور قرار گیرند. باید اولا به ملت ایران تبریک گفت که با حضور خود در این قلمروها عزت ایران را تضمین کردند و در مرتبه دوم به مدیریت نظام جمهوری اسلامی و مدیران انقلابی که ساماندهی این امر را صورت دادند.

انتهای پیام /میزان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد