امروز

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۲۳:۵۳ بعد از ظهر

سایز متن   /

۱۹۵۴۷_۶۹۸

احمد رضا لاهیجان‌زاده عصر امروز در جلسه‌ای که به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها در سالن جلسات حوزه استاندار برگزار شد با بیان اینکه روز جهانی تالاب‌ها در سال جاری با ۱۴ بهمن همزمان شده است اظهار کرد: روز جهانی تالاب‌ها در کشور ما از یک ویژگی و شرایط خاص خود برخوردار است و از میان کنوانسیون‌های بین المللی تنها کنوانسیون رامسر است که با نام ایرانی است.
وی ادامه داد: دلیل این نام گذاری به این خاطر است که اولین اجلاس در خصوص تالاب‌ها که در سال ۱۹۷۱ با عضویت ۱۶۹ کشور بود به میزبانی رامسر برگزار شد.
مدیر کل محیط زیست خوزستان با اشاره به وجود یک هزار و ۷۰۰ سایت تالاب در کل دنیا متذکر شد: تالاب‌های مهم دنیا در کنوانسیون رامسر با شاخص‌های مختلفی از جمله تالاب و آبی ثبت شده‌اند.

 وی، مساحت تالاب‌های به ثبت رسیده در کنوانسیون رامسر را ۱۵۰ میلیون هکتار عنوان کرد و افزود: از میان تالاب‌های ایران ۲۰ تالاب در این کنوانسیون ثبت شده است که مجموع مساحت تالاب‌های ثبت شده یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار است که ۴۰۰ هزار هکتار مربوط به تالاب شادگان است.

مدیرکل محیط زیست استان خوزستان اضافه کرد: علاوه بر تالاب بین المللی شادگان و تالاب هورالعظیم که در واقع مکمل تالاب‌های بین النهرین در عراق هستند و از اکوسیستم فوق‌العاده‌ای بهره می‌برند، اما در دو دهه اخیر این تالاب‌ها دچار مشکلات بسیاری شده‌اند.

لاهیجان‌زاده با بیان اینکه در ایران طی ۱۰ سال اخیر به برگزاری مراسم روز جهانی تالاب اهمیت داده نشده است توضیح داد: خوشبختانه ظرف سه سال اخیر مسؤولان حوزه محیط زیست پای کار آمدند و در سال ۹۳ به میزبانی زابل و در سال گذشته به میزبانی اصفهان مراسم روز جهانی تالاب‌ها برگزار شد.

وی از برگزاری مراسم اجلاس روز جهانی تالاب‌ها در سال جاری در استان خوزستان خبر داد و یادآور شد: در این اجلاس پنج نفر از کنوانسیون رامسر، دو نفر عراق، دو نفر ترکیه، دو نفر از افغانستان، سفرای کشورهای عراق، ترکیه، سوریه، آلمان، نروژ، بلژیک، ژاپن، نماینده سازمان ملل، ۱۰ نفر نماینده از وزارتخانه‌های مختلف، ۱۵ مدیرکل استان‌های تالابی و نماینده تشکل‌های زیست محیطی از جمله مهمانان دعوت شده خواهند بود.

 مدیرکل محیط زیست استان خوزستان در پایان با بیان اینکه ۱۴بهمن ماه جاری اجلاس روز جهانی تالاب‌ها افتتاح می‌شود، توضیح داد: در صبح افتتاحیه اجلاس برنامه سخنرانی، پس از آن مراسم افتتاح ساختمان و مرکز بازدیدکنندگان و موزه تاریخ طبیعی تالاب شادگان را خواهیم داشت.

انتهای پیام/ فارس

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد