امروز

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۳:۳۱ بعد از ظهر

سایز متن   /

img_1082

به گزارش خبرنگار شبکه خبری تفکر جوان: مهندس مسعود اسدی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که در اهواز برگزار شد،با بیان اینکه موضوع انتقال آب خوزستان جهت مصرف شرب استان توهینی به شعور مردم استان است ،گفت : زاینده رود چیزی حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون متر مکعب آورد آب دارد و حدود دو برابر آورد آب خود زاینده رود نیز از سرچشمه های کارون آب برداشت کرده اند اما گویی اگر آب همه رودخانه کشور را برای زنده کردن زاینده رود انتقال دهند آب شرب استان اصفهان تامین نخواهد شد زیرا این آب برای شرب نیست بلکه برای مصارف صنعتی است.

رئیس خانه کشاورزان استان با اشاره به بحث انتقال آب های خوزستان گفت : عدم تکذیب دولت در خصوص نامه محرمانه مصوبه هیات دولت در بحث انتقال آب و اعتراض نمایندگان مردم استان در مجلس بیانگر عزم جدی عده ای در توسعه طرح های انتقال آب خوزستان است.

وی تاکید کرد : از دولت می خواهیم جهت احترام به شعور مردم خوزستان دیگر از لفظ انتقال اب جهت شرب استفاده نکند.

مسعود اسدی خاطر نشان کرد : نظام جمهوری اسلامی نظامی بر مبنای رعایت عدالت است اما در وزارت نیرو هستند کسانی که عدالت را در یک منطقه خاص تعبیر می کنند و نحوه انتقال آب را به نام رعایت اعتدال با برچسب مصرف شرب جا می اندازند.

رئیس خانه کشاورزان خوزستان با انتقاد از عدم اجرای طرح های انتقال آب های خوزستان گفت :فارغ از هر حزب و جناح و اینکه چه دولتی بر سرکار است می گوییم انتقال آب به اسم شرب اما جهت تامین مصارف صنعتی خیانت است به مردم خوزستان امیدواریم رئیس جمهور در مقابل فشارهایی که جهت اجرای طرح های انتقال ابی که بر هیات دولت وارد میشود مقاومت کنند و کمال عدالت را اجرا کنند.

وی افزود : برخی بر این باورند بخش اعظمی از آبهای خوزستان به خلیج فارس میریزد اما در پاسخ به چنین صحبتی باید گفت: یک قطره از آب خوستان به خلیج فارس نمیریزد،آن چیزی که وارد خلیج فارس میشود زهآب ، پالایه ها و آب شوری است که قطعا از آب خلیج فارس نیز شورتر است و اصلا قابلیت استفاده ندارد.

رئیس خانه کشاورز تاکید کرد : بسیاری از اراضی استان سالیان سال است که حق آبه داشتند اما اکنون به دلیل کم لطفی وزارت نیرو دچار محرومیت کشت شده اند و این قطعا در بلند مدت در سرنوشت طرح ۵۵۰ هزار هکتاری تاثیر خواهد گذاشت.

مسعود اسدی در بخش دیگری از سوالات خود به روند طرح ۵۵۰ هزار هکتاری پرداخت و گفت : طرح ۵۵۰ هزار هکتاری به واسطه قول رئیس جمهور به مردم خوزستان و ایلام آغاز شد اما امروز با کوتاهی وزارت نیرو روبرو شده ،آیا وزارت نیرویی که با کمبود منابع مالی روبرو هست چگونه توانایی انتقال آب به استان های دیگر را دارد توانایی تامین آب برای اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام را ندارد تا این طرح به سرانجام رسد؟

وی همچنین در بخش دیگری از اظهارت خود به تبعیض دولت در پرداخت خسارت به کشاورزان پرداخت و اظهار کرد: در ۲ یا ۳ سال گذشته دولت برای کشاورزان شرق اصفهان مبلغ ۲۱۰ میلیارد تومان هزینه نکاشت یا عدم کشت پرداخت کرد سال بعد همین درخواست ما برای کشاورزان خوستانی دادیم و درخواست مشابه خوزستانیها در سال ۹۳ به بایگانی سپرده شد و در حالی که به خوزستان چیزی تعلق نگرفت طرح پرداخت خسارت به کشاورزان اصفهانی در سال ۹۵ مطرح و در حال بررسی است و قطعا پرداخت می کنند.

مسعود اسدی با انتقاد از عدم پیگیری معاونت برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی گفت : پولی که قرار است به کشاورزان تزریق شود از طریق جهاد کشاورزی و معاونت برنامه ریزی تدوین و پیشنهاد داده میشود چگونه است که برای سایر استانها پیگیری میشود و برای خوزستان که در برخی مناطق  از سال ۸۰ تاکنون کشاورزان مختلف حوزه کرخه ،مارون،زهره ،دز متناوبا از هر نوع کشتی منع شده اند چیزی باعنوان نکاشت پرداخت نمیشود.

وی تاکید کرد : دولت تاکنون هیچ مصوبه ای جهت پرداخت خسارت نکاشت به کشاورزان خوزستانی صادر نکرده است و این همان رفتار تبعیض آمیزی است که نسبت به کشاورزان خوزستانی دارند.

مسعود اسدی در بخش دیگری از صحبتهای خود به  طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اشاره کرد که با حکم حکومتی مقام معظم رهبری ابلاغ شد و مقام معظم رهبری با ابلاغ این حکم حق نظام بر مردم خوزستان را تمام کرد.

وی با تشکر از اهالی رسانه جهت انتشار مشکلات و عملکرد ضعیف برخی پیمانکاران جهاد نصر در اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکاری عنوان کرد :اگر کمی دیرتر به داد طرح ۵۵۰ هزار هکتاری میرسیدیم چه بسا بجای بهبود وضعیت کشت زمین های کشاورزی استان به علت سو رفتار برخی پیمانکاران جهادنصر زمینهای کشاورزی روبه نابودی میرفتند در آن زمان بود که اهالی رسانه در کنار کشاورزان ایستادند و با فشارهای موجود جهاد نصر قانع شد به تغیرات مدیریتی در بدنه جهاد نصر و پیمانکارانی که ضعف عملکرد داشتند اقدام کرد.

وی با انتقاد از هدف طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را توسعه اراضی کشاورزی خوزستان عنوان کرد و گفت : قرار نبود در بحث ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی موجود تجهیز و نوسازی شوند اما به واسطه بهانه های وزارت نیرو در بحث محدودیت منابع آبی عملکرد جهاد نصر به سمت تجهیز و نوسازی اراضی موجود هدایت شده که به لطف رسانه ها جهاد نصر نظارت کشاورزان بر عملکرد پیمانکاران جهاد نصر را پذیرفت.

خبرنگار: علی لطیفی – اهواز

انتهای پیام/

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد