امروز

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۲۲:۴۱ بعد از ظهر

سایز متن   /

قرآن کریم همه مسلمانان را یک امت واحده خوانده در حالی که امروزه برخی رویدادها موجب تفرقه مسلمانان شده است و روابط مسلمانان با یکدیگر بر طبق همان الگویی که دولت‌های غربی و استعماری به نفع خود بیان کرده‌اند یعنی “تفرقه‌ بینداز و حکومت کن” رقم خورده است؛ مخالفان اسلام با حربه‌هایی مانند بنیادگرایی، افراط‌گرایی و تروریسم و نسبت‌دادن آنها به اسلام سعی در نابودی اسلام دارند.

برای تقویت وحدت شیعه و سنی، همان گونه که شناخت عوامل و زمینه‌های تقویت این وحدت ضرورت دارد، شناخت عوامل و زمینه‌های اختلاف نیز ضروری است؛ بر این اساس برای ایجاد وحدت اسلامی، باید عوامل اختلاف همانند تنگ نظریها ،احساسات آنی، تحریک پذیری، تعصبات قومی و پیروی از هواهای نفسانی، شناسایی و با آنها مبارزه گردد تا زمینه فرصت طلبی دشمنان خارجی نیز که نقش بنیادی در ایجاد اختلاف داشته و دارند از بین رفته و در عین وحدت و یکپارچگی به تنوع در جامعه به عنوان فرصتی گرانبها نگریسته شود.

علمای اهل  سنت کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگاران خبرگزاری تسنیم با تاکید بر اینکه تفرقه بین شیعه و سنی باعث می‌شود دشمنان اسلام ‌‌از این تفرقه ‌سود ببرند، بیان کردند: ‌‌حفظ وحدت در شرایط منطقه بیش از پیش ضروری است و جمهوری اسلامی ایران الگویی برای وحدت است.

 

ماموستا خدایی: وحدت شیعه و سنی در کردستان خاری در چشم دشمنان اسلام است

ماموستا عبدالرحمن خدایی امام جمعه سنندج اظهار داشت: خداروشکر هرسال بیش از پیش برنامه‌ها و مراسمات هفته وحدت در استان کردستان به‌خوبی برگزار می‌شود و هفته وحدت خیلی شفاف، رنگین و مطلوب است.

وی گفت: مسلمانان شیعه و سنی در استان کردستان با وحدت و برادرانه در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و نسبت به یکدیگر محبت و علاقه دارند.

امام جمعه سنندج تصریح کرد: دشمنان مسئله شیعه و سنی را بیان می‌کنند وگرنه در استان کردستان بین اهل تشیع و تسنن هیچ مشکلی نیست و  با دوستی و محبت در کنار هم زندگی می‌کنند و از همسایگی، ارتباط و رفت‌وآمد با یکدیگر خوشحال هستند و رابطه آن‌ها با هم گرم و صمیمی است.

وی گفت: دشمنان اسلام روز به روز به‌دنبال ایجاد تفرقه و اختلاف بین مسلمانان شیعه و سنی هستند که امیدواریم آنچه دشمن در ذهن داشته نابود شود و به آن اهداف شوم خود نرسد.

ماموستا خدایی افزود: ما از وحدت شیعه و سنی در کردستان خوشحال و راضی هستیم و امیدواریم این وحدت، انسجام و محبت همیشه برقرار باشد.

وی اظهار داشت: برادری، محبت، عشق و علاقه از عوامل تحکیم وحدت اهل تشیع و تسنن در کردستان است و در سایه الطاف پروردگار متعال شیعه و سنی در کردستان نه‌تنها کوچکترین مشکلی با هم ندارند بلکه متحد و یک‌پارچه در مسیری که به سعادت دنیوی و اخروی نوع بشر منجر می‌شود در حال حرکت هستند.

امام جمعه سنندج گفت: وحدت شیعه و سنی در کردستان خاری در چشم دشمنان اسلام است و مردم متدین کردستان هم با علم به این موضوع از هیچ تلاشی برای تحکیم هرچه بیشتر این وحدت فروگذار نمی‌کنند.

مولوی شهنوازی: رهبر معظم انقلاب رکن رکین وحدت در کشور هستند

مولوی محمدعلی شهنوازی امام جمعه اهل سنت خاش اظهار داشت: مسلمانان شیعه و سنی مشترکات زیادی دارند که باید برای پرهیز از تفرقه در مسیر این مشترکات گام بردارند.

وی بیان کرد: دشمنان همواره برای شکست اسلام و مسلمین تلاش می‌کنند و قصد دارند با تبلیغات رسانه‌ای بین صف‌های مستحکم مسلمانان اختلاف بیندازند و از طریق ایجاد اختلافات مذهب به اهداف خود دست یابند.

امام جمعه اهل سنت خاش خاطرنشان کرد: ما مسلمانان باید با پیروی از شیوه زندگی حضرت محمد(ص) اهداف مشترک را مدنظر قرار دهیم و تفاوت‌ها را کنار بگذاریم تا بتوانیم در مسیر وحدت و اتحاد گام برداریم و بر روی مشترکات تاکید کنیم تا جامعه‌ای سالم داشته باشیم و به دشمنان اجازه نفوذ ندهیم.

مولوی شهنوازی گفت: امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران به امر وحدت اهتمام ویژه‌ای داشتند و بارها در سخنان خود ملت ایران را به حفظ وحدت سفارش کردند، چرا که اعتقاد داشتند وحدت ملت‌های مسلمان را به پیروزی نزدیک می‌کند.

امام جمعه اهل سنت خاش با بیان اینکه قطعاً پیشرفت و اقتدار ایران اسلامی در سایه وحدت و همدلی محقق می‌شود، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در حقیقت رکن رکین وحدت در کشور هستند و بدون شک وحدت از ضروریات جامعه اسلامی است.

وی وحدت را موجب نزدیک شدن دل‌ها و باعث نشاط دانست و افزود: وحدت این نیست که ما مذاهب خود را رها کنیم و یک مذهب داشته باشیم، بلکه وحدت یعنی اتحاد و همدلی میان برادران دینی، با هر مذهبی که می‌خواهند باشند.

مولوی شهنوازی اظهار داشت: مسلمانان باید با جذب حداکثری، وحدت بیشتری در جامعه ایجاد کنند تا دشمنان نظام و اسلام از ایجاد تفرقه در دنیای اسلام مایوس شوند.

ماموستا شیرزادی: همراهی و همصدایی مسلمانان با یکدیگر سبب تحقق وحدت می‌شود

امام‌جمعه مریوان گفت: وحدت زمانی نمایان می‌شود که همراه و همصدا در کنار یکدیگر باشیم و از اختلاف و تفرقه دوری کنیم.

ماموستا مصطفی شیرزادی اظهار داشت: هفته وحدت تنها به یک هفته و یک سال معنا و ختم نمی‌شود و باید همه ما مسلمانان همیشه وحدت و انسجام داشته باشیم.

وی گفت: اگر با هم وحدت نداشته باشیم اختلاف ایجاد می‌شود بنابراین باید همه ما مسلمانان برای سربلندی یکدیگر تلاش و در جهت رفع معضلات و مشکلات هم گام برداریم.

امام‌ جمعه مریوان با اشاره به وحدت موجود در جامعه تصریح کرد: امیدوارم ما مسلمانان نیز همانند دین مبین اسلام که «وحدت و یکدلی» را در بین مسلمانان ایجاد می‌کند در عمل و رفتار خود وحدت داشته باشیم و آن را از حد شعار بیرون بیاوریم و وحدت عملی باشد.

وی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن مسلمانان را به اجتماع و وحدت امر و از تفرقه نهی می‌کند، گفت: وحدت زمانی نمایان می‌شود که همراه و همصدا در کنار یکدیگر باشیم و از اختلاف و تفرقه دوری کنیم.

ماموستا شیرزادی افزود: رسول اکرم(ص) در زمان خود در بین آن مردم جاهل، وحدت و برادری را به وجود آورد و زمانی که در مدینه هم دولت تشکیل داد ۵۲ ماده را نوشت که اکثر ماده‌ها بر حفظ وحدت بود و با آن اهداف ارزشمند خود توانست آن دشمنی و کفر قبلی را تبدیل به برادری و وحدت کند.

وی اظهار کرد: همه ما عالم اسلامی مایل به وحدت هستیم و کسی که مسلمان باشد باید از رفتار و منش رسول اکرم(ص) الگوبرداری کند و «شیعه و سنی» در کردستان از وحدت خوبی برخوردارند و باهم برادر هستند.

امام‌ جمعه مریوان با اشاره به فرموده خداوند در قرآن گفت: ایماندار واقعی برادر یکدیگر هستند و این برادری دینی محکم‌تر از برادری نسبی است و مردم اهل سنت کردستان نیز همراه با برادران اهل تشیع برادر و متحد بوده و همه ما زیر چتر کلمه «لَا إِلَٰهَ إِلَّا اللّٰهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللّٰهِ» هستیم.

وی گفت: وحدت «شیعه و سنی» در کردستان به خوبی دیده می‌شود و حتی در صف‌های نماز جماعات نمازگزاران و برادران اهل تسنن و اهل تشیع در کنار یکدیگر هستند و این اتحاد به‌خوبی قابل مشاهده است و این می‌تواند یکی از نماد وحدت در کردستان باشد.

مولوی فاروقی: تسلط امروز کفار بر کشورهای اسلامی به‌دلیل تفرقه و اختلاف مسلمانان است‌

مولوی غلام‌حیدر فاروقی امام جمعه اهل سنت شهرستان بیرجند با اشاره به وحدت مسلمانان در جامعه اظهار داشت: وحدت یک مسئله امروزی نیست و در قرآن از آن یاد شده است.

وی افزود: همان‌گونه که خداوند متعال در قرآن پرداخت زکات را امری واجب بیان کرده وحدت نیز امری واجب است و مسلمانان باید با یکدیگر وحدت داشته باشند.

امام جمعه اهل سنت شهرستان بیرجند یکی از راهکارهای وحدت واقعی را مراجعه به قرآن دانست و بیان کرد: یکی از نقشه‌های دشمنان اسلام از صدر اسلام تاکنون بیگانه کردن مسلمانان با قرآن است تا به اهداف پلید خود برسند.

فاروقی تصریح کرد: مسلمانان باید بیدار باشند و برای مقابله با اهداف پلید دشمن با یکدیگر متحد باشند و دست دشمنان را از اسلام و مسلمانان کوتاه کنند.

وی با ابراز اینکه یکی از راهکارهای عملی وحدت، عدالت است خاطرنشان کرد: دومین راه وحدت واقعی محبت است که پیامبر اکرم(ص) در این باره می‌فرمایند “ایمان هیچ یک از شما مسلمانان کافی نیست تا زمانی که آنچه را برای خود می‌پسندید برای دیگران نیز بپسندید”.

امام جمعه اهل سنت شهرستان بیرجند یادآور شد: کمترین درجه محبت مسلمانان این است که بغض و کینه‌ای نسبت به یکدیگر نداشته باشند بنابراین اگر دستورات قرآن را رعایت کنیم و نسبت به یکدیگر محبت داشته باشیم وحدت تحقق پیدا می‌کند.

فاروقی اظهار داشت: امروزه تسلط کفار بر کشورهای اسلامی به‌دلیل تفرقه و اختلاف است و پشت‌صحنه این اختلافات کفار هستند.

وی افزود: اگر مسلمانان با یکدیگر وحدت داشته باشند خبری از آمریکا و ابرقدرت‌ها نیست و دشمن توان مقاومت ندارد و هیچ اسلحه‌ای نمی‌تواند جلوی وحدت مسلمانان را بگیرد.

امام جمعه اهل سنت بیرجند با اشاره به اینکه رمز پیروزی هر جامعه وحدت بین مسلمانان است، گفت: اگر وحدت وجود نداشته باشد کفار کشور را اشغال و بر مسلمانان حکومت می‌کنند.

ماموستا مطیع‌خوانی: گروه‌های تروریستی و تکفیری به دنبال از بین بردن وحدت بین شیعه و سنی هستند

ماموستا عمر مطیع‌خوانی امام جمعه موقت پیرانشهر با اشاره به اینکه هفته وحدت به سبب نزدیکی و قرابت شیعه و سنی نامگذاری شده است اظهار داشت: علاوه بر آن برگزاری کنفرانس اسلامی نیز سال‌ها است که با حضور تمامی مذاهب و ملل مختلف، برای همفکری و تبادل‌نظر میان آنان برگزار می‌شود.

امام جمعه موقت پیرانشهر گفت: با توجه به اینکه ۱۷ ربیع‌الاول بنا بر اعتقاد شیعه سالروز میلاد پیامبر(ص) و روزی تعطیل بوده، پیشنهاد این است که روز ۱۲ ربیع‌الاول نیز که اعتقاد اهل سنت است تعطیل شود.

وی با اشاره به مهم‌ترین موانع و چالش‌های پیش‌روی وحدت اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه استکبار جهانی جنگ‌های فراوانی را در منطقه علیه مسلمانان در عراق، سوریه و یمن راه‌اندازی کرده‌اند، سران کشورهای اسلامی باید با یکدیگر اتحاد و وحدت داشته و مانع جنگ و خونریزی و نیز کشته و آواره شدن شیعه و سنی در کشورهای مسلمان شوند.

مطیع‌خوانی با تاکید بر اینکه مسلمانان باید در برابر توطئه‌های غرب اتحاد داشته و هوشیاری خود را در مقابل ترفندهای دشمن حفظ کنند افزود: پیروان مذاهب اسلامی باید اختلافات جزئی را رها کرده به مسائل اصلی و جدی توجه کنند.

امام جمعه موقت پیرانشهر با اشاره به راهبردهای مقابله با جریان‌های تکفیری و نقشه‌های شوم استعماری بیان کرد: با توجه به اینکه جریان‌های تکفیری به دست غربی‌ها ایجاد شده‌اند باید دانشمندان مسلمان در کنفرانس‌های وحدت اسلامی بیانیه‌ای علیه تکفیری‌ها نوشته و مردم را از دسیسه‌های آنان آگاه کنند.

مطیع‌خوانی اظهار داشت: بی‌شک جریان‌ها و گروه‌های تروریستی و تکفیری دست پرورده غرب بوده و به دنبال ایجاد خونریزی و اختلاف در بین مسلمانان هستند تا آرامش شیعه و سنی را از بین ببرند.

وی با تاکید بر اینکه تکفیری‌ها و سلفی‌ها ربطی به اسلام نداشته و شیعه یا سنی نیستند تصریح کرد: آنها از دین منحرف بوده و در دین افراط و تفریط می‌کنند در حالی که اسلام اینگونه نیست و بنابراین باید براساس مبانی اسلامی برخورد کرده و همانند تاریخ زمان صلح پیامبر(ص) زندگی کنند.

امام جمعه موقت پیرانشهر به راهکار معرفی اسلام ناب محمدی(ص) و پیامبر(ص) در فضای بین‌المللی اشاره کرد و گفت: در این رابطه مسلمانان باید به صورت جدی و فشرده کنفرانس‌هایی در رابطه با معرفی اسلام ناب محمدی(ص) برگزار کرده تا تمامی جهان با زیبایی‌های این دین آسمانی و پیام‌رسان این دین آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه باید به اختلاف عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران رسیدگی شود افزود: در این صورت مسلمانان کشورمان می‌توانند به صورت آزادانه در مراسم حج شرکت کرده و خانه خدا را زیارت کنند.

 

ماموستا راستی: وحدت شیعه و سنی در کردستان ملموس و مشهود است

ماموستا محمدامین راستی امام جمعه موقت سنندج اظهار داشت: هفته وحدت واقعاً به سال‌های قبل از انقلاب باز می‌گردد و بزرگان زیادی سنگ بینای وحدت را گذاشتند و تلاش‌های آن‌ها به این دلیل بود که دشمنان اسلام همیشه سعی و تلاش می‌کنند تا در بین مسلمانان تفرقه و اختلاف به وجود بیاورند و به آن افکار شوم و پلید خود برسند.

وی گفت: مسلمانان دارای مشترکات فراوانی هستند و همه آنها یک قبله، یک قرآن و یک پیامبر دارند و معتقد به توحید هستند.

امام جمعه موقت سنندج تصریح کرد: خدا را شکر وحدت شیعه و سنی در استان کردستان ملموس و مشهود است و علت این وحدت و انسجام هم مقام معظم رهبری هستند که بارها و بارها در سخنرانی‌ها فرموده‌اند اگر هر کسی به مقدسات اهل سنت توهین کند از دایره وحدت خارج شده و این فرد یا آمریکایی و یا انگلیسی است.

وی گفت: کسانی که در بین مسلمانان دامن اختلاف را به وجود می‌آورند و آرامش و آسایش را از آن‌ها سلب می‌کنند، یقیناً آن‌ها قبل از هر چیزی از استکبار جهانی، آمریکا و انگلیس سرچشمه می‌گیرند.

وی گفت: مسلمانان شیعه و سنی در کردستان به راحتی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و هیچ‌گونه اختلافی در این استان وجود ندارد.

مولوی کریم‌زایی: پشت پرده شبکه‌های ماهواره‌ای تفرقه‌افکن صهیونیست‌ها هستند

مولوی عبدالصمد کریم‌زایی امام جمعه اهل سنت ایرانشهر اظهار داشت: توجه رهبر معظم انقلاب در زمینه احترام به مقدسات مذاهب، عدم توهین به مقدسات و تاکید بر تحکیم وحدت جای تقدیر دارد.

امام جمعه اهل سنت ایرانشهر افزود: رهبر انقلاب توجه زیادی در زمینه احترام به مقدسات اهل سنت دارند تا جایی که توهین به مقدسات اهل سنت را حرام اعلام کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه امروز صهیونیست‌ها به دنبال ضربه وارد کردن به مسلمانان هستند، خاطرنشان کرد: مسلمانان از شیعه و سنی در حالی که در توحید، نبوت و معاد و بسیاری از موارد دیگر با یکدیگر مشترکات زیادی دارند باید برای رسیدن به موفقیت بر وحدت و برادری تکیه کنند.

مولوی کریم‌زایی با تاکید بر اینکه مسلمانان در هر مذهبی که باشند در صورت عملکرد افراطی به جامعه مسلمین ضربه وارد می‌کنند، افزود: امروز در راستای ایجاد تفرقه میان مسلمانان شبکه‌های ماهواره‌ای معاندی راه‌اندازی شده که به مقدسات شیعه و سنی توهین می‌کنند.

امام جمعه اهل سنت ایرانشهر افزود: بدون شک این اقدامات با هدف ایجاد تفرقه انجام می‌شود و پشت صحنه این شبکه‌ها صهیونیست‌ها قرار دارند.

وی به جایگاه رفیع پیامبر اکرم حضرت محمد(ص) اشاره کرد و بیان داشت: حضرت محمد(ص) برای همه مردم دنیا الگو و اسوه اخلاق‌مداری هستند بنابراین همه مسلمانان باید به پیروی از ایشان روی اخلاق‌مداری تاکید ویژه‌ای داشته باشند.

آخوند میرابی: ایجاد تفرقه بین امت اسلامی استراتژی کهن استکبار جهانی است

آخوند عبدالجبار میرابی رئیس حوزه علمیه قره تپه بندرترکمن درباره ضرورت وحدت در دنیای کنونی اظهار داشت: یکی از سفارش‌های مهم خداوند وحدت و حفظ آن است و رسول اکرم(ص) بر آن تاکید کرده است.

وی افزود: اگر مسلمانان پشت یکدیگر را داشته و از ارزش‌های اخلاقی و انسانی و اسلامی خود دفاع کنند دشمنان مایوس و ناامید و نقشه های آنان نقش بر آب می‌شود.

رئیس حوزه علمیه قره تپه بندرترکمن تصریح کرد: ایران اسلامی، نماد عملی وحدت بین مسلمانان به‌ویژه اهل شیعه و اهل سنت است در حالی‌که اکنون در اطراف کشور ما دشمنان در بیشتر کشورها با ایجاد تفرقه و اختلاف مسلمانان را به جان یکدیگر انداختند.

وی تصریح کرد: مردم غیور ایران، چه شیعه و چه سنی با هم متحد و منسجم هستند و از مقام معظم رهبری پیروی کرده و آن را وظیفه خود دانسته و در برابر تفرقه استقامت کرده و خوشبختانه تا کنون موفق بوده‌اند.

میرابی با اشاره به وحدت عملی بین شیعه و اهل سنت در ایران اسلامی و استان گلستان گفت: این فرهنگ باید در جهان اسلام نیز نهادینه شود، امروز به برکت انقلاب اسلامی و رهبری بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی و نیز رهبر معظم انقلاب، وحدت عملی بین شیعه و اهل سنت ساکن در کشور و استان گلستان برقرار است.

میرابی، ایجاد تفرقه بین امت اسلامی را استراتژی کهن استکبار جهانی دانست و گفت: امروز دنیای استکبار با عناوین مختلف از جمله بیان مسائل اقتصادی در حال ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی است.

رئیس حوزه علمیه قره تپه بندرترکمن گفت: امروز علمای شیعه و اهل سنت پیشگام وحدت در جامعه هستند و باید با کلمات زیبا و برگرفته از قرآن کریم، وحدت و همدلی را به امت اسلامی عرضه کنند و با هر گونه غفلت در این حوزه، زحمات نبی مکرم اسلام را در مسیر وحدت هدر می‌دهیم.

ماموستا خلیفه‌زاده: دشمنان در صورت عدم وحدت مسلمین بر آنها ظفر می‌یابند

ماموستا عبدالرحمن خلیفه زاده  امام جمعه بوکان اظهار داشت: میلاد حضرت محمد مصطفی (ص) منشاء خیر و برکت برای مسلمانان شد و جهل و نادانی را از بین برد بنابراین وظیفه ما مسلمانان است رفتار و منش ایشان را الگوی زندگی خود قرار دهیم.

وی با بیان این که هفته وحدت ابتکار امام راحل (ره) بود گفت: امام خمینی (ره) با درایتی که خداوند به او داده بود هفته وحدت را برای ایجاد برادری و برابری میان مسلمان اهل تسنن و تشیع تثبیت کرد.

امام جمعه بوکان افزود: هفته وحدت از دوازده ربیع الاول تا هفده ربیع الاول است و فلسفه وجودی این هفته این است که اهل تسنن و تشیع باهم اتحاد داشته باشند و روابط خود را محکم‌تر کنند تا دشمنان و یا کافران به مسلمانان ظفر نبرند و مسلمانان هم به وظیفه اصلی خود یعنی انجام مشترکات دینی عمل کنند.

وی تصریح کرد: مسلمانان با هر مذهبی که دارند باید در روز میلاد پیامبر اکرم (ص) و یا به طور کلی در این ماه مبارک جشن و شادمانی بگیرند و فرقی هم ندارد در مسجد یا خانه خود باشد بلکه مهم بخشش از مال خود و کمک به فقرا و دستگیری از نیازمندان است.

خلیفه زاده در این رابطه افزود: برخی از مسلمانان در غیر از این ماه مبارک هم برای گرامیداشت میلاد پیامبر اکرم (ص) مراسم جشن و شادی می‌گیرند و سجایا و صفات پیامبر اکرم (ص) را برای مردم بازگو می‌کنند که این امر بسیار مهم است تا مسلمانان به ویژه جوانان با رفتار و منش آن بزرگوار آشنا شوند و فریب دشمنان اسلام را که هدفی جز اسلام هراسی ندارند، نخورند.

 

ماموستا محمودی: آمریکا و انگلیس عامل اختلاف در میان مسلمانان هستند

ماموستا مصطفی محمودی امام جمعه پیرانشهر با اشاره به مهمترین چالش‌ها و موانع پیش روی وحدت اسلامی اظهار داشت: خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران مشکلی وجود ندارد و تمامی اقوام و مذاهب با یکدیگر متحد بوده و ضمن ایستادگی در برابر ظالمان، حافظ میهن و مطیع امر ولایت‌فقیه هستند.

امام جمعه پیرانشهر با ابراز تاسف از اینکه هم اکنون در برخی ممالک اسلامی اتحادی وجود ندارد گفت: متاسفانه استعمارگران و در راس آنها آمریکا، انگلیس و فرانسه عامل اختلاف در میان مسلمانان بوده و تمام توان خویش را برای ایجاد تفرقه در میان پیروان مذاهب اسلامی انجام می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه ایران اسلامی تمامی تلاش خود را برای وحدت میان مسلمانان انجام می‌دهد تصریح کرد: بی‌شک جمهوری اسلامی ایران همواره به نفع دنیای اسلام حرکت کرده و در پی حاکمیت جهان اسلام در دنیا است.

محمودی به چالش بی‌اتحادی مسلمانان اشاره کرد و افزود: متاسفانه دشمن نیز به تفرقه دامن زده و با تشکیل گروه‌های تکفیری و سلفی، مسلمانان را به جان یکدیگر انداخته است.

امام جمعه پیرانشهر بیان کرد: ایران اسلامی همواره به دنبال وحدت، استقلال و سعادت دنیای اسلام بوده اما از سوی دیگر کشورهایی همچون آمریکا و دولت‌های مرتجع عربی عامل تفرقه و ایجاد مشکلات عدیده برای جامعه اسلامی و وسیله شقاوت مردم هستند.

وی با اشاره به آسیب‌های تفرقه و اختلاف مذهبی در جهان اسلام اظهار داشت: متاسفانه این آسیب‌ها بسیار خطرناک بوده و سبب شده که مردم مسلمان به چند دسته تقسیم و بر علیه یکدیگر بجنگند بنابراین در شرایطی که گروه‌های تکفیری هوادارانی برای خود به دست آورده و ضمن تخریب دنیا، به جان و مال و ناموس مردم تجاوز می‌کنند بنابراین باید با وحدت و همدلی بر آنها غلبه کرد.

محمودی گفت: بی‌شک برگزاری کنفرانس وحدت که در آن علما و دانشمندان جمع شده و در زمینه مسائل مربوط به وحدت و اتحاد صحبت می‌کنند برای پیشبرد اهداف بسیار مهم بوده و مردم نیز باید با بصیرت با این موضوعات برخورد کنند.

امام جمعه پیرانشهر با اشاره به راهبردهای مقابله با جریان‌های تکفیری و نقشه‌های شوم استعماری و استکباری آنها افزود: در این رابطه پیروان مذاهب اسلامی باید متحد بوده و با توجه به اینکه جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران اسلامی همواره در برابر سلطه‌گران و استعمارگران ایستاده است، باید کاری کرد که سایر ملت‌های مسلمان نیز با ایران اسلامی همراهی کنند.

مولوی عبداللهی: تقویت وحدت در بین مسلمانان عزت و سربلندی را به ارمغان می‌آورد

مولوی سیداحمد عبداللهی امام جمعه اهل سنت شهرستان اسدیه اظهار داشت: وحدت مسلمانان یک امر ضروری است و قبل از آنکه وحدت را یک کار مصلحتی بدانیم وحدت مسلمانان یک دستور قرآنی است.

وی با بیان اینکه خداوند مسلمانان را به اخوت، اتحاد و انسجام امر کرده است افزود: اگر مسلمانان وحدت حقیقی را در بین خود ایجاد کنند شکی نیست که عزت و سربلندی از آن  آنها خواهد بود.

امام جمعه اهل سنت شهرستان اسدیه بیان کرد: در این راستا دشمنان اسلام که دل به تفرقه بسته‌اند و حربه تفرقه را به عنوان حربه برتر انتخاب کردند هرگز پیروز و موفق نخواهند شد.

عبداللهی تصریح کرد: لازم است که هم از نظر عقلی و هم از نظر آیات و روایات، مسلمانان وحدت و برادری را در بین خود نهادینه کنند تا دشمنان نتوانند به اسلام ضربه بزنند.

وی خاطرنشان کرد: هفته وحدت که به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص) منعقد می‌شود می‌تواند عاملی برای رساندن پیام اتحاد و محبت برای مسلمانان باشد.

امام جمعه اهل سنت شهرستان اسدیه یادآور شد: وجود شخص رسول خدا عاملی برای از بین بردن همه اختلافات و تفرقه‌ها بود و همه حول محور قرآن و رسالت جمع شدند بنابراین هفته میلاد پیامبر نیز باید عاملی برای از بین بردن اختلافات و ایجاد وحدت و برادری میان مسلمانان باشد.

عبداللهی اظهار داشت: از صدر اسلام نیز مسلمانان دشمن داشتند و دشمنان درصدد ضربه زدن به اسلام و مسلمانان بودند اما به دلیل وحدتی که در میان مسلمانان وجود داشت هرگز اختلافات را در بین خودشان برجسته نکردند و این سبب شد که عزت و افتخار آنان در عالم مثال زدنی باشد.

وی افزود: امروز نیز اگر مسلمانان کلمه اشتراکی که در قرآن و پیامبر دارند یعنی عمل به قرآن و سیره پیامبر را در وجود خود تقویت کنند از اختلافات کاسته می‌شود و دشمنان اسلام صددرصد ناتوان می‌شوند و نمی‌توانند به اسلام و مسلمانان ضربه بزنند و در این صورت شاهد عظمت و هیبت اسلام در جهان خواهیم بود.

مولوی رسولی‌زاده: رهبر معظم انقلاب محور وحدت و اتحاد مسلمین جهان هستند

مولوی عنایت‌الله رسولی‌زاده اظهار داشت: امروز شاهدیم رفتارهای غیرشرعی و غیراخلاقی برخی افراد و گروه‌های تندرو که به نام اسلام اقدام به کشتار جمعی افراد بی‌گناه می‌کنند و از این اقدامات هیچ‌گونه ابایی ندارند، تنها به دلیل تخریب چهره مسلمین و ایجاد تفرقه در میان مذاهب اسلامی در حال انجام است.

امام جمعه اهل سنت سرباز افزود: در چنین شرایطی مسلمانان، علما و بزرگان دین باید با هوشیاری و حفظ وحدت، مشت محکمی به دهان یاوه‌گویان بزنند و ثابت کنند که اینگونه اعمال هیچگاه باعث بدبینی در میان مذاهب اسلامی نشده و باعث دوری مسلمین از هم نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هفته وحدت بهترین فرصت برای نشان دادن وحدت شیعه و سنی در ایران است، بیان کرد: همان‌گونه که در زمان پیامبر(ص) محور وحدت در بین مسلمانان رسول اکرم(ص) بودند، امروز نیز در کشور ما محور وحدت و اتحاد در بین مسلمین رهبر معظم انقلاب هستند و زندگی و شخصیت ایشان بهترین راهنمای مذاهب اسلامی برای حفظ وحدت و دوری از افراط‌گرایی است.

مولوی رسولی‌زاده گفت: امام خمینی(ره) در زمان حیات و امروز رهبر معظم انقلاب همواره در کنار دشمنی با استکبار جهانی با بصیرت قلبی و بیانات شیوا برای مسلمین از هر قوم و مذهبی راهگشا هستند و ملت ایران و سایر مسلمانان در هر زمانی می‌توانند با استفاده از این چراغ راهنما در مقابل برنامه‌های دشمنان ایستادگی کرده تا گرفتار دسیسه‌های گروه‌های افراطی و ضداسلامی نشوند.

امام جمعه اهل سنت سرباز با اشاره به اینکه هفته وحدت با شناخت امام خمینی(ره) از توطئه‌های دشمنان اسلام بنیانگذاری شد، خاطرنشان کرد: با توجه به آیات قرآنی همه ما مسلمین باید به اصول دین اسلام توجه داشته باشیم و نسبت به موضوعات فرعی و جزیی که به اختلافات دامن می‌زند،  بی‌توجه باشیم.

وی اظهار داشت: شیعه و سنی از اوایل انقلاب تاکنون حرفشان وحدت بوده و هست و امروز نیز وحدت شیعه و سنی در سیستان و بلوچستان زبانزد خاص و عام است.

مولوی رسولی‌زاده افزود: ما علما وظیفه داریم تا همواره بحث وحدت را به مردم یادآوری کنیم و متذکر شویم همانگونه که دوستی تنها در صورتی معنا دارد که دو طرفه باشد، وحدت نیز باید دو طرفه باشد و این حفظ وحدت باید همیشه در میان امت اسلامی جریان داشته باشد تا فرزندان ما هم این اتحاد را الگوی خود قرار دهند.

مدرس حوزه علمیه اهل سنت با بیان اینکه وحدت به معنای شیعه شدن اهل سنت یا عکس آن نیست، تصریح کرد: وحدت یعنی در کلیات و اصول یک دل و هوشیار بودن و گرفتار امواج تفرقه نشدن، چرا که افراد بسیاری می‌خواهند خاکی را که با خون شهدا آبیاری و کشوری را که با حکمت امام(ره) آباد شده را نابود کرده و ملت را متفرق و در میان آنان اختلاف ایجاد کنند.

مولوی رسولی‌زاده تاکید کرد: باید تلاش کرد تا به جهانیان نشان دهیم اسلام واقعی این است که همه فرق در کنار یکدیگرند و مطابق مذهب خود از قرآن کریم و سنت و روش نبی مکرم اسلام(ص) پیروی می‌کنند.

ماموستا شیخی: استکبار برای بدنام کردن اسلام به تشکیل گروهک‌های تکفیری روی آورده است

ماموستا احمد شیخی اظهار داشت: وحدتی که در نظام جمهوری اسلامی ایران به چشم می‌خورد، الگویی برای سایر کشورهای اسلامی است که در مسیر بیداری اسلامی گام برداشته‌اند.

امام جمعه ثلاث باباجانی با اشاره به رحمه للعالمین بودن پیامبر(ص) و تلاش ایشان برای وحدت جهان اسلام گفت: اکنون نظام جمهوری اسلامی ایران باید وحدت را برای همگانی کردن دعوت به اسلام به جهانیان صادر کند.

شیخی پیروی همه جانبه از دستورات مقام معظم رهبری را از سوی برادران اهل سنت و تشیع را از دستاوردهای وحدت در کشور دانست و افزود: همه ما به خدای واحد اعتقاد داریم و کتاب آسمانی ما نیز یکی است و تنها در برخی عقاید جزئی و احکام اختلاف وجود دارد.

وی با بیان اینکه وحدت بین مسلمانان احساس خطر عظیمی را در بین نظام‌های مستکبر جهانی به وجود آورده است، عنوان کرد: آمریکا و اسرائیل برای بدنام کردن اسلام به تشکیل گروهک‌های تکفیری همچون داعش پرداختند.

امام جمعه ثلاث باباجانی با اشاره به عدم وجود برخی از مشکلات کشورهای منطقه مانند سوریه، عراق به برکت وحدت موجود در بین مسلمانان نظام جمهوری ایران بیان کرد: وحدت نظام جمهوری اسلامی ایران به واسطه تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری تحقق یافته است.

ماموستا غفوری:‌ “وحدت” تنها راه خنثی‌کردن توطئه‌های دشمنان جهان اسلام است

ماموستا عبدالله غفوری با اشاره به اینکه هفته وحدت بزرگترین نماد برابری و برادری است، اظهار داشت: وحدت شیعه و سنی در شرایط کنونی جهان اسلام ضروری است چراکه تنها راه خنثی‌کردن توطئه‌های نظام استکبار جهانی است.

امام‌جمعه روانسر با اشاره به فرمایشات مکرر مقام معظم رهبری در ضرورت وحدت در بین مسلمانان شیعه و سنی جهان اسلام گفت: باید مسلمانان با عنایت به این فرمایشات در شرایط حساس کنونی با هوشیاری تمام، کید و توطئه دشمنان را شناسایی و در کمین همیشگی دشمنان باشند.

غفوری با بیان اینکه شیعه و سنی باید براساس احترام متقابل به عقاید یکدیگر در جامعه اسلامی زندگی کنند، بیان کرد: فلسفه هفته وحدت تأکید بر اعتقادات مشترک مذاهب اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه دو مذهب شیعه و سنی اعتقادات مشترک فراوانی همچون قرآن، رسول خدا(ص) و غیره دارند افزود: تکیه بر اشتراک‌ها عاملی برای حفظ وحدت و برادری شیعه و سنی است.

امام جمعه روانسر با اشاره به اینکه همه مسلمانان اکنون بر وحدت اتفاق‌نظر دارند، گفت: وحدت مایه عزت و عظمت جامعه اسلامی و تفرقه عامل اصلی شکست و عامل شکننده جوامع اسلامی است و اسلام به شدت مسلمانان را از تفرقه و اختلاف‌افکنی نهی کرده است.

مولوی سلامی: عمل به توصیه‌های رهبر ‌انقلاب سبب تقویت و تحکیم وحدت در جهان اسلام می‌شود‌

مولوی نذیراحمد سلامی اظهار داشت: عمل دقیق به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب سبب تقویت و تحکیم وحدت در جهان اسلام و عمیق‌تر شدن پیوندهای قلبی میان مسلمانان می‌شود.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: رهبر معظم انقلاب در امر وحدت بسیار جدی و ثابت قدم هستند و ما نیز باید به پیروی از ایشان در این دوره زمانی که دشمنان اسلام به شدت به دنبال تفرقه‌افکنی در جهان اسلام هستند، در راستای تقویت وحدت گام برداریم.

وی تصریح کرد: وحدت ضامن پیروزی امت اسلامی است و بدون شک اگر کشورهای اسلامی وحدت داشته باشد به راحتی در برابر استکبار جهانی پیروز می‌شوند.

عالم اهل سنت خاطرنشان کرد: تقویت وحدت و همبستگی امت اسلامی تنها راه مقابله با توطئه دشمنان اسلام است و تنها در این صورت می‌توان چهره حقیقی اسلام را به مردم دنیا نشان داد.

مولوی سلامی با بیان اینکه اگر وحدت نباشد امنیت دنیای اسلام به خطر می‌افتد، تاکید کرد: نقش علما و بزرگان دین در تقویت وحدت میان مسلمانان بسیار کلیدی است، چرا که علما و روحانیون جزو افرادی هستند که همواره مورد احترام مردم هستند بنابراین می‌توانند با گفتار مناسب مردم را به سوی وحدت هدایت کنند.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: وحدت جهان اسلام امری اساسی و راهبردی است و همه مسلمانان باید به آن پایبند باشند.

مولوی ریگیان‌پور: وحدت اهل تشیع و اهل تسنن در ایران اسلامی الگویی جهانی است‌

مولوی عبدالرحیم ریگیان‌پور اظهار داشت: قرآن کریم در آیات متعدد به حفظ وحدت مسلمانان با تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) اشاره کرده و نام‌گذاری ایام ولادت پیامبر اکرم(ص) به‌عنوان هفته وحدت از سوی رهبر کبیر انقلاب، فرصت نابی برای افزایش اتحاد بین مسلمانان به‌وجود آورده است.

امام‌جمعه اهل‌سنت میرجاوه با بیان اینکه وحدت امروز دنیای اسلام از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، افزود: استکبار جهانی همواره به‌دنبال ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی است تا با افزایش شکاف بین مسلمانان، دنیای اسلام را تضعیف کرده و بر آن‌ها حکومت کند. امروز دنیای اسلام بیش از هر زمان دیگری نیازمند افزایش وحدت است، چراکه تنها با حفظ وحدت می‌توانند به مبارزه با استکبار جهانی و تروریست‌های تکفیری بروند.

مولوی ریگیان‌پور محور قرار دادن پیامبر اکرم(ص) و قرآن کریم برای افزایش وحدت را مهمترین وظیفه مسلمانان دانست و خاطرنشان کرد: مسلمانان باید با تمسک به حبل‌الله و پیروی از تعالیم اخلاقی پیامبر(ص) وحدت دنیای اسلام را تقویت و توطئه‌های دشمنان را خنثی کنند، چرا‌که با وحدت و یکپارچگی دنیای اسلام دشمنان هرگز نمی‌توانند به امت اسلامی ضربه وارد کنند.

وی با اشاره به نقش موثر علمای شیعه و سنی در افزیش وحدت مسلمانان تاکید کرد: با اتحاد مذاهب مختلف می‌توانیم موجبات شکست و ناامیدی دشمنان را فراهم کنیم و علمای شیعه و سنی در این مسیر باید به‌عنوان منادیان وحدت، اسلام ناب‌محمدی را در جهان بسط و گسترش دهند.

امام‌جمعه اهل‌سنت میرجاوه وحدت موجود در سیستان و بلوچستان را الگویی بزرگ برای سایر مسلمانان جهان دانست و تصریح کرد: امروز به‌برکت انقلاب اسلامی ایران و رهبری مدبرانه رهبر ‌انقلاب، وحدتی مثال‌زدنی بین مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان حکمفرماست که تمام مسلمانان جهان باید این وحدت را الگو قرار داده و با یکپارچگی، دشمنان قسم خورده دین اسلام را نابود کنند.

مولوی حسین‌بر: بدخواهان نظام جمهوری اسلامی درصدد برافروزی آتش تفرقه برآمده‌اند

مولوی یعقوب حسین‌بر اظهار داشت: همبستگی و اتحاد راهی برای رسیدن به موفقیت و پیروزی در عرصه‌های مهم بین‌المللی است و مسلمانان باید برای رسیدن به موفقیت همواره وحدت، همدلی و همزبانی را حفظ کنند.

عالم اهل سنت و مدرس مدرسه دینی با بیان اینکه وحدت تنها با حرف و دادن شعار محقق نمی‌شود، افزود:  تنها با انسجام حقیقی شیعه و سنی در مرحله عمل می‌توان به وحدت و نتیجه دلخواه در جهان اسلام رسید.

وی تصریح کرد: جای تاسف است که بدخواهان نظام جمهوری اسلامی درصدد برافروزی آتش تفرقه برآمده‌اند و ضمن اختلاف‌افکنی مذهبی و به راه انداختن جنگ‌هایی در این راستا، توانسته‌اند به نوعی چهره خشنی از مسلمانان در جوامع بین‌المللی نشان دهند و می‌خواهند از این طریق ریشه اسلام را بخشکانند.

مولوی حسین‌بر تصریح کرد: وحدت امروز ملت ایران در جهان اسلام بی‌نظیر است و با این اتحاد و وحدت است که ملت‌ها می‌توانند راه عظمت و پایداری را بپیمایند و در بستری آرام زندگی کنند.

رابط نهاد نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خاش اختلاف‌افکنی و دشمنی بین برادران ایمانی و هم دین را از مهم‌ترین برنامه‌های دشمنان اسلام خواند و افزود: مردم ایران اسلامی از طریق برادری و اتحاد در مقابل خدعه‌های دشمنان تفرقه‌افکن تا جایی پیش رفته‌اند که بذر ناامیدی را در قلب‌های آنها کاشته‌اند.

وی افزود: اختلاف و دوری از وحدت از مصیبت‌هایی است که ثمره‌ای جز شکست و از بین رفتن عظمت اسلامی ندارد و این امر باعث می‌شود که برادری به دشمنی تبدیل شود.

مولوی حسین‌بر گفت: ما باید با تأسی از قرآن کریم با هم متحد شویم، چرا که ما مسلمانان معتقدیم باید به آنچه که در سنت نبی گرامی اسلام(ص) آمده است عمل شود.

امروزه شیاطینی هستند که با سردادن تکبیر فتوای قتل مسلمانان را صادر می‌کنند اما همگان بدانند طبق فرموده رسول گرامی اسلام(ص) هر کس با ادعای مسلمانی خون مسلمان دیگر را حلال بداند و او را به قتل برساند، مسلمان نبوده بلکه کافر است.

مولوی حسینی: استکبار جهانی در پوشش اسلام درصدد تفرقه‌افکنی و نابودی اصل اسلام است‌

مولوی سیدمحمد حسینی امام جمعه اهل سنت طبس مسینا اظهار داشت: مسلمانان در کنار یکدیگر می‌توانند جلوی دسیسه‌های دشمنان را بگیرند و نقشه‌های شومشان را خنثی کنند.

وی با تاکید بر لزوم وحدت بین مسلمان گفت: آنچه باعث عزت و اقتدار جهان اسلام می‌شود وحدت و یکپارچگی است و این وحدت است که باعث ناامیدی کفار می‌شود.

امام جمعه اهل سنت طبس مسینا با بیان اینکه وحدت و یکپارچگی باعث انسجام مسلمانان و تضعیف دشمنان می‌شود، گفت: در جامعه کنونی هدف اصلی بدخواهان اسلام ضربه  زدن به اصل اسلام است.

حسینی تصریح کرد: آگاهی و بیداری مسلمانان امروزه امری ضروری است زیرا دشمنان با راه انداختن جنگ بین شیعه و سنی به طرق مختلف در پی دستیابی به اهداف پلید خود است.

وی خاطرنشان کرد: گروه‌های تکفیری دست‌نشانده آمریکا و انگلیس هستند و در راه اهداف آنها گام برمی‌دارند که هدف اصلی آنها سلطه برمنطقه و ریشه‌کن کردن اسلام و بدبینی جوامع بین‌المللی به اسلام و مسلمانان و در نهایت اسلام هراسی است.

امام جمعه اهل سنت طبس مسینا با اشاره به نقش موثر علما در ایجاد وحدت و همبستگی اظهار داشت: علما باید در جامعه روشنگری کنند و مردم را از چگونگی این دسیسه‌ها آگاه کنند تا هیچ نوع رخنه‌ای برای دشمن باقی نماند.

حسینی یادآورشد: جنگ کنونی در منطقه جنگ شیعه و سنی نیست بلکه بلکه اسلام در مقابل کفر قرار  دارد که درصددند با نام اسلام  کشورها را به خاک و خون بکشند و افراد بی‌گناه را از بین ببرند.

وی افزود: برای آنها ضربه زدن به اصل اسلام مهم بوده و خواهد بود از این رو باید با برادری و برابری در یک صف واحد و با یک صدای واحد در مقابلشان ایستادگی کنیم.

ماموستا بیضاوی: تنها راهبرد مقابله با جریان‌های تکفیری و مقابله با استکبار وحدت است

ماموستا عبدالقادر بیضاوی با تاکید بر اینکه هم اکنون مهترین چالش‌ و مانع پیش روی وحدت اسلامی، نبود اتحاد در بین پیروان مذاهب اسلامی است اظهار داشت: خوشبختانه هفته وحدت توسط امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نامگذاری و احیاء شده و امید است تا وسیله‌ای برای اتحاد بیشتر مسلمانان با یکدیگر باشد.

امام جمعه اهل سنت ارومیه تصریح کرد: بی‌شک اگر شیعه و سنی در مقابل دشمن واحد خود وحدت نداشته باشند دین مبین اسلام در خطر افتاده و مسلمانان ضعیف می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه جهان اسلام باید اختلافات جزئی بین خود را کنار بگذارند، بیان کرد: در این رابطه استکبار جهانی، دشمن شیعه و سنی بوده و دشمن فرقه خاصی نیست چون آنها با دین مبین اسلام و قرآن کریم مخالف هستند بنابراین مسلمانان باید با یکدیگر یکدل بوده تا بتوانند به حرکت و زندگی خود ادامه بدهند.

بیضاوی تنها راه حل و راهبرد مقابله با جریان‌های تکفیری و مقابله با استکبار را اتحاد و وحدت دانست و افزود: بی‌تردید اگر مسلمانان شیعه و سنی وحدت خود را حفظ کنند کسی نمی‌تواند به آنها رخنه کند.

امام جمعه اهل سنت ارومیه اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن کریم فرمود از نزاع بپرهیزید چون در این صورت ضعیف شده و دشمن در صفوف شما نفوذ می‌کند بنابراین اگر پیروان مذاهب اسلامی با یکدیگر متحد باشند هیچ گروه‌ تکفیری یارای دخالت ندارد.

به گفته بیضاوی با توجه به اینکه مسلمانان محب حضرت رسول اکرم(ص) بوده و قدرت‌های اجنبی و استکباری دشمن ایشان و اسلام هستند، بنابراین باید بیش از پیش در معرفی سیره نبی‌مکرم اسلام(ص) در عرصه بین‌المللی تلاش کرد.

مولوی دهانی: وحدت مقطعی و تاکتیکی نیست بلکه امری واجب از جانب خداست

مولوی عبدالغنی دهانی مدرس حوزه علمیه اهل سنت زاهدان اظهار داشت: وحدت محدوده زمانی و مکانی ندارد، بلکه یک امر واجب است و مانند دیگر امور واجب شرعی، همه جا باید رعایت شود.

وی افزود: حفظ وحدت مسئله‌ای سیاسی، مقطعی و تاکتیکی نیست، بلکه یک امر وجوبی از جانب خداست و قدم برداشتن در مسیری که وحدت را تقویت کند یک تکلیف شرعی است.

مدرس حوزه علمیه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه توهین به اعتقادات و مقدسات یک مذهب زمینه تفرقه و دشمنی را ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: مسائلی هستند که وحدت امت را تهدید می‌کند و باید از آن پرهیز کرد؛ از جمله مهم‌ترین آنها، اهانت به مقدسات دیگر مذاهب است.

وی افزود: داشتن جهل و عدم آگاهی از فقه دیگر مذاهب، یکی دیگر از مواردی است که از وحدت جلوگیری می‌کند؛ اگر سنی از فقه شیعه و شیعه از فقه اهل سنت آگاهی داشته باشد، متوجه می‌شوند که مشترکات بسیار بیشتر از نقاط اختلاف است.

عالم اهل سنت بیان کرد: وجود تبعیض از سوی حاکمان و صاحبان قدرت هم می‌تواند زمینه تفرقه را در جامعه ایجاد کند چرا که وقتی اقوام، طوایف و اقلیت‌های دینی ببینند که حقوقشان رعایت نمی‌شود و با تبعیض با آنها رفتار می‌شود، زمینه تفرقه ایجاد می‌شوند.

مولوی دهانی با بیان اینکه اهمیت حفظ وحدت امروز از هر زمان دیگری بیشتر است، تصریح کرد: جهان غرب به طمع دستیابی به سرمایه‌های دنیای اسلام، از هر راهی وارد می‌شود تا میان برادران مسلمان فاصله ایجاد کند.

وی افزود: اسلام آمریکایی را به وجود آورده‌اند تا در مقابل اسلام ناب محمدی(ص) قرار گیرد و مسلمانان به جای آنکه در کنار هم باشند، مقابل یکدیگر قرار گیرند، با این ترفند، با کمترین هزینه می‌توانند سرمایه‌های دنیای اسلام را بدست آورند.

سرپرست دبیرخانه ائمه جمعه نهاد رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان اظهار داشت: برای تقویت وحدت باید تحمل خود را بالا ببریم، در قلب خود یکدیگر را دوست بداریم و همچنین علمای فریقین و نخبگان جامعه وارد عمل شوند و در زمینه فتواهای وحدت‌آفرین بزرگان شیعه و سنی به جامعه آگاهی‌بخشی کنند.

آخوند نوری‌زاد: وحدت عامل رشد و تعالی جامعه و امت اسلامی است

آخوند عبدالباسط نوری‌زاد امام جمعه اهل سنت شهرستان گنبدکاووس درباره اهمیت وحدت در جامعه اسلامی اظهار داشت: دشمنان از وحدت و انسجام امت اسلامی هراس و وحشت دارند و وحدت سبب رشد و تعالی جامعه اسلامی و امت اسلامی می‎شود.

وی افزود: در این برهه از زمان امت اسلامی با هر مذهب، زبان و قوم باید وحدت را حفظ کرده و در مذهب خود ثابت قدم و استوار باشند.

امام جمعه اهل سنت شهرستان گنبدکاووس تصریح کرد: در حال حاضر اهل‌سنت با فرقه‌های مختلف برادرانه در کنار هم و با همدلی در کنار اهل شیعه زندگی می‌کنند اما دشمن این را نمی‏‌خواهد و می‌خواهد همه قوم‌ها و مذاهب با هم اختلاف داشته تا بتوانند به مقاصد شوم خود برسد.

آخوند نوری‌زاد اظهار کرد: ما مسلمانان باید وحدت و انسجام خود را حفظ کنیم و با توجه به توصیه‌ها و تاکیدات مقام معظم رهبری از هر گونه مسائل و اختلافات واهی، جزئی و بی‌اساس پرهیز کنیم.

وی با اشاره به اتفاقات منطقه اظهار داشت: در حال حاضر ضرورت اتحاد و وحدت مسلمانان بیشتر از گذشته احساس می‎شود و علمای دین باید خطرات جامعه اسلامی و تهدیدات دشمنان را در حال حاضر به مردم تبیین کنند تا از هرگونه اختلاف و تنش جلوگیری شود.

امام جمعه اهل سنت گنبدکاوس تصریح کرد: هر قدر وحدت و اتحاد امت اسلامی بیشتر تقویت شود اقتدار و عزت مسلمانان افزایش خواهد یافت و این اقتدار و عزت و عظمت مگر به شرط وحدت و اتحاد و نزدیکی قلب‌ها بین مسلمانان میسر نیست.

وی اظهار داشت: عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری به عنوان ولی‌امر مسلمین در تقویت وحدت و حفظ آن، سبب سربلندی و پیروزی امت اسلامی و مسلمانان و مایوسی و ناامید شدن دشمنان خواهد شد.

آخوند نوری‌زاد افزود: دشمنان از صدر اسلام تاکنون به ویژه در زمان انقلاب اسلامی درصدد ایجاد اختلاف میان اهل سنت و اهل شیعه و به ویژه مسلمانان هستند و ضروری است جوانان کشور ما بیش از گذشته در جهت فرمایشات و منویات مقام معظم  رهبری گام بردارند تا نقشه دشمنان به مرحله اجرا در نیاید.

ماموستا شریفی: بیشترین سود اختلافات مذهبی میان مسلمانان عاید آمریکا و صهیونیست‌ها‌ می‌شود

ماموستا عمر شریفی با تاکید بر اینکه وحدت اسلامی برای مسلمانان امری ضروری و واجب است اظهار داشت: براساس فرمایشات امام خمینی(ره) اگر مسلمانان با یکدیگر وحدت داشته باشند دشمنان اسلام نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.

امام جمعه موقت پیرانشهر گفت: بی‌تردید اگر مسلمانان متحد نباشند تکفیری‌ها و داعشی‌ها و نیز آمریکا و صهیونیست از اختلافات به دست آمده بیشترین سود را برده و مسلمانان را نابود می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه اختلافات مذهبی میان مسلمانان مایه رحمت است تصریح کرد: مسائل فقهی و استنباطی میان پیروان مذاهب اسلامی امری طبیعی بوده اما اختلافات اعتقادی میان آنان امری خطرناک و مشکل‌ساز است.

شریفی با اشاره به اینکه برای خنثی‌سازی نقشه‌های تکفیری‌ها باید جوانان مسلمان را بیش از پیش با دین مبین اسلام آشنا کرد گفت: مسلمانان باید بدانند که در اسلام برادرکشی و جنگ و خشونت معنایی نداشته و دین اسلام دینی سراسر محبت، دوستی، صمیمیت و برادری است.

وی راهکار نجات جهان اسلام از بحران‌های کنونی را اطاعت از ولی‌فقیه عنوان کرده و تصریح کرد: باید مسلمانان به اوامر رهبران دینی خویش گوش فرا داده تا بتوانند در مقابل صهیونیست و استکبار جهانی ایستادگی کنند.

شریفی با اشاره به پشت پرده و ماهیت واقعی شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی گفت: بی‌شک کسانی که مدعی شیعه و سنی این‌چنینی هستند می‌خواهند از آب گل آلود ماهی گرفته در حالی که در قالب تشیع و تسنن خدمتگزار اجانب به ویژه آمریکا هستند.

امام جمعه موقت پیرانشهر به راهکار تحقق وحدت ملی در بین امت اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: در این باره مسلمانان باید به عقاید و مقدسات یکدیگر احترام گذاشته و یکدیگر را تحمل کنند.

وی افزود: در این رابطه علمای شیعه و سنی نیز باید احترام به عقاید و مقدسات مذاهب اسلامی را به مسلمانان یادآور شده و لزوم وحدت و همدلی را برای توقف جنگ و خونریزی در جهان تشریح کنند.

اسماعیلی تصریح کرد: برای اینکه جهان بین‌المللی با ویژگی‌ها و سجایای اخلاقی حضرت محمد(ص) بیش از پیش آشنا شوند باید به قرآن کریم و سنت پیامبر(ص) توجه کنند.

مولوی پارسا: “وحدت اسلامی” سبب پایداری و ثبات امت اسلامی می‌شود

مولوی احمد پارسا امام‌جمعه اهل‌تسنن سرخس اظهار داشت: وحدت اسلامی موضوعی است که توسط قرآن و نبی‌اکرم اسلام (ص) مورد تأکید بسیار قرار گرفته و سبب می‌شود که امت اسلامی پایدارتر و با ثبات‌تر باشد.

وی با بیان اینکه اقدامات تفرقه‌گرایانه سبب به‌وجود آمدن ضعف و انحطاط امت اسلامی می‌شود، خاطرنشان کرد: به‌همین علت باید با عوامل به‌وجود آورنده آن‌ها مبارزه شده و برای نهادینه‌کردن وحدت با هرگونه اقدام در این حوزه مبارزه شود.

امام‌جمعه اهل‌تسنن سرخس ادامه داد: بسیاری از مشکلاتی که در خاورمیانه و برای امت اسلامی به‌وجود می‌آید ناشی از نبود وحدت میان مسلمانان بوده و دشمنان از این موضوعات استفاده می‌کنند.

مولوی پارسا با اشاره به اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای حفظ وحدت میان شیعه و سنی، تأکید کرد: جلسات هم‌اندیشی و اقدامات در دستور کار در این زمینه اهمیت بسیار زیادی داشته و تاکنون ایران توانسته نقش مهمی را در حفظ وحدت مذاهب مختلف اسلامی ایفا کند و علاوه بر این می‌تواند آثار بسیار مثبتی در خارج از کشور نیز به همراه داشته باشد.

ماموستا اسماعیلی: دولت‌های غربی از اختلاف میان مسلمانان بیشترین سود را می‌برند

ماموستا یحیی اسماعیلی با تاکید بر اینکه نیاز امروز شیعه و سنی وحدت و زندگی مسالمت‌آمیز با یکدیگر است اظهار داشت: هم‌اکنون بزرگترین عامل تفرقه و اختلاف میان پیروان مذاهب اسلامی استکبار جهانی بوده که مانع وحدت آنان می‌شوند.

امام جمعه موقت مهاباد گفت: بی‌تردید دولت‌های غربی از اختلافات میان مسلمانان بیشترین سود و بهره را برده و بنابراین تنها عاملی که شیعه و سنی را از شر دشمنان اسلامی حفظ می‌کند ایجاد اتحاد و وحدت است.

وی با برشمردن ماموریت علمای اسلام اعم از شیعه و سنی در عملیاتی‌سازی وحدت و مقابله با تفرقه تصریح کرد: بی‌شک وظیفه آنان، اقتدا به سنت پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) است چون حضرت محمد(ص) پس از ورود به مدینه نخستین اقدامی که انجام داد ایجاد وحدت و یکدلی میان اقوام و مذاهب بود.

اسماعیلی افزود: بنابراین بزرگترین وظیفه علمای اسلام در شرایط کنونی که مسلمانان زیر بار شکنجه و ظلم استکبار جهانی هستند، آگاه‌سازی شیعه و سنی بر لزوم وحدت و جلوگیری از تفرقه است.

امام جمعه موقت مهاباد با اشاره به فرمایش امام جعفرصادق(ص) بیان کرد: ایشان فرمود از تفرقه دور باشید چون مجادله و تفرقه سبب ایجاد اختلاف شده و بزرگترین مشکلات را در جوامع اسلامی به وجود می‌آورد.

اسماعیلی اظهار داشت: بنابراین علما باید در مقابل بدعت‌های تکفیری‌ها و توطئه‌هایی که از سوی استکبار جهانی پشتیبانی می‌شود ایستادگی کرده و مردم را با اسلام ناب محمدی(ص) که نقش بزرگی در ایجاد وحدت داشت آشنا کنند.

ماموستا رستمی: استکبار جهانی با وحدت زدایی به دنبال ضربه زدن به اسلام است

ماموستا فایق رستمی اظهار داشت: هفته وحدت نماد اتحاد، محبت، یکدلی و یک زبانی و برادری همه مسلمانان است که باید همواره این وحدت و انسجام حفظ شود.

وی گفت: بنده معتقدم دشمنان اسلام و استکبار جهانی از زمان‌های گذشته به دنبال ضربه زدن به ملت مسلمان به‌ویژه ایران اسلامی هستند و آن افکار شوم یکی از اهداف مشخص آنها می‌باشد چون دشمنان اسلام به خوبی می‌دانند که مسلمانان شیعه و سنی همه با هم در یک صف و کنار هم زیر چتر پرچم اسلام هستند.

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در بین اهل تشیع و تسنن در کردستان وحدت خوبی برقرار است، تصریح کرد: خداوند را شاکریم در استان کردستان مسلمانان شیعه و سنی با وحدت، عشق و مهربانی در کنار یگدیگر زندگی می‌کنند و برای اظهار محبت و ارادت خود به رسول اکرم(ص) و اهل بیت(ع) همدم با هم در مساجد، تکایا جمع می‌شوند.

وی با اشاره به سفر پر خیر و برکت امام خامنه‌ا‌ی به استان کردستان گفت: رهبر معظم انقلاب در بین مردمان استان کردستان فرمودند که باید وحدت حفظ شود و از آن زمان روز به روز این وحدت، انسجام و محبت در بین مسلمانان شیعه و سنی در کردستان بیشتر می‌شود.

ماموستا رستمی افزود: خداوند در قرآن فرموده که به ریسمان الهی چنگ بزنید و از تفرقه و اختلاف دوری کنید بنابراین ملت مسلمانان و ایمان‌داران باید در هر جا و مکانی که هستند برادر دینی هم باشند و همیشه با انس، محبت و صداقت یکدیگر زندگی کنند.

وی با اشاره به وحدت مردم کردستان اظهار کرد: وقتی حضور مسلمانان شیعه و سنی را به خوبی در مساجد، تکایا و حسینیه‌های کردستان مشاهده می‌کنیم این می‌تواند پیام بزرگی برای مردم دنیا باشد و بنده معتقدم که ایران اسلامی مرکز وحدت، صلح و دوستی برای جهان اسلامی است.

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: تاکنون در بین مسلمانان شیعه و سنی در کردستان تفرقه و دو دستگی ایجاد نشده است و با اتحاد و شور و شوق در کنار یکدیگر هستند و باید این وحدت همواره محفوظ بماند چون وقتی دشمنان اسلام این انسجام را می‌بینند باعث می‌شود که نتوانند در بین مسلمانان رخنه کنند.

ماموستا حسینی: «شیعه و سنی» در کردستان هیچ‌گونه مشکلی با هم ندارند

ماموستا سیداحسن حسینی اظهار داشت: بنده نیز به نوبت خودم هفته مبارک وحدت را خدمت برادران دینی مسلمان و اهل تشیع و تسنن تبریک می‌گویم.

وی گفت: هفته وحدت برای آن است که ما در «ظاهر و باطن» و با «زبان و دل» با یکدیگر راستگو باشیم و در صورتی‌که این‌گونه باشد وحدت دور از شعار و تبعیض و راستی ایجاد می‌شود.

امام جمعه موقت سنندج با اشاره به وحدت موجود در کردستان تصریح کرد: یقیناً برادران اهل سنت و تشیع در کردستان هیچ‌گونه مشکلی با هم ندارند و در کنار هم به خوبی زندگی می‌کنند و در مراسمات، نشست‌ها، ارتباطات و نکاح و ازدواج با هم هستند اما باید این وحدت طوری باشد وقتی که ما اعلام می‌کنیم هفته وحدت است خود مردم آن را درک کنند.

وی گفت: کسانی که مسئول هستند و اختیارات دارند و می‌توانند خدمت کنند باید آنچه که برای اهل تشیع وجود دارد برای اهل تسنن نیز باشد و همان طور نیز بوده است.

ماموستا حسینی با بیان اینکه وحدتی که در حد شعار باشد و در آن عمل نباشد به درد نمی‌خورد، افزود: اهل تشیع و اهل تسنن باید با هم متحد باشند و وحدت نیز باید طوری باشد که خود مردم آن را درک کنند و بدانند که از شعار خارج شده و واقعی است.

وی اظهار کرد: شیعه و سنی در استان کردستان یک عقیده دارند و هر دو یک خدا، یک قبله، یک قرآن و دینمان یکی است و اینها یقیناً وحدت ایجاد می‌کند.

امام جمعه موقت سنندج با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در سفر پر خیر و برکتشان به استان کردستان گفت: کسانی که به مقدسات اهل سنت و تشیع اهانت کنند یقیناً مرتکب حرام شرعی شده‌اند.

وی گفت: مردم شرافتمند استان کردستان از وحدت و ایجاد وحدت، اخوت و برادری ناراضی و ناامید نیستیم و یقیناً ادامه نیز دارد.

ماموستا سجادی: وحدت «شیعه و سنی» در کردستان بی‌نظیر است

سید احمد سجادی امام جمعه سروآباد اظهار داشت: هفته وحدت هفته‌ای است که اتحاد، انسجام و یکدلی مسلمانان شیعه و سنی را بیشتر می‌کند.

وی گفت: هفته وحدت به معنای آن است که هیچ تبعیض و فرقی درباره مسئله سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در بین مسلمانان نباشد.

امام جمعه سروآباد با اشاره به وجود شیعه و سنی در استان کردستان تصریح کرد: خدا را شکر وحدت و اتحادی که در بین مسلمانان «شیعه و سنی» در کردستان وجود دارد بی‌نظیر بوده و در هیچ جای دنیا وجود ندارد و اگر این اتحاد کنونی همواره حفظ شود همیشه سربلند هستیم.

وی با اشاره به توصیه قرآن به حفظ وحدت گفت: «شیعه و سنی» در کردستان با هم وحدت، اتحاد و یکپارچگی دارند و حتی خواستگاری و ازدواج در بین آنها اتفاق می‌افتد که این نشان از باور و اعتماد قلبی به یکدیگر است.

ماموستا سجادی با بیان اینکه «شیعه و سنی» در کردستان هیچ تفرقه و اختلافی با هم ندارند افزود: باید همه ما مسلمانان به ریسمان الهی چنگ بزنیم تا تفرقه و اختلاف ایجاد نشود.

وی اظهار کرد: هر کسی که به نور الهی، رسول اکرم(ص)، آخرت و نبوت ایمان و باور داشته باشد مسلمان واقعی است و باید همه ما مسلمانان از دستورات خداوند و قرآن پیروی کنیم تا سربلند و سعادتمند شویم.

امام جمعه سروآباد با اشاره به فرموده قرآن گفت: اگر در بین مسلمانان اختلافی وجود داشته باشد دیگر باد سربلندی و قدرتشان نمی‌ماند بنابراین باید همه ما یکدل و یکصدا باشیم و از سنت‌های رسول خدا پیروی کنیم و به آن باور و ایمان داشته باشیم و آنها را احیاء کنیم تا سربلند دنیا و قیامت شویم.

وی گفت: بنده معتقدم هر کسی که در بین مسلمانان شیعه و سنی اختلاف و تفرقه ایجاد کند آن فرد نه شیعه و نه سنی است و از هیچ مذهبی پیروی نمی‌کند.

امام جمعه سروآباد تصریح کرد: محبت اهل تشیع و تسنن به پیامبر، آل‌بیت(ع) و ائمه اطهار به یک اندازه بوده و همیشه علمای اهل سنت نیز توصیه می‌کنند که این محبت حفظ شود و هر کس نفی کند به آن معناست که آن فرد مغرض و به دنبال اختلاف است.

وی با اشاره به فرموده رسول اکرم(ص) گفت: تاکنون اختلاف و تفرقه چیزی جز ضرر و مصیبت به دنبال نداشته اما اتحاد، یکپارچگی و برادری سربلندی و عزت به همراه دارد.

ماموستا سجادی با بیان اینکه دین اسلام دین اتحاد و یکدلی است افزود: علمای دینی کردستان همیشه توصیه دارند که همه مسلمانان شیعه و سنی با یکدیگر وحدت، انسجام، اتحاد و برادری داشته باشند.

ماموستا خالدی: وحدت “شیعه و سنی” در کردستان روز به روز پایدارتر می‌شود

ماموستا معروف خالدی اظهار داشت: مطابق فرمایش پروردگار عالمیان باید تمامی مومنان به ریسمان الهی یعنی قرآن و مشترکاتی که در بین مسلمانان وجود دارد چنگ بزنند و متفرق نشوند.

وی گفت: امروزه تمامی غیرمسلمانان علیه مسلمانان و اسلام متحد شده‌اند و قصد آنها ایجاد تفرقه و اختلاف در بین امت مسلمان است.

امام جمعه دیواندره خطاب به مسلمانان تصریح کرد: مسلمانان می‌توانند به وسیله بهره گرفتن از قرآن، سنت و منش پیامبر گرامی(ص) و مشترکاتی که در دین دارند تکیه کنند و اختلافات فرعی را کنار بگذارند و با یکدیگر تعامل داشته باشند تا خدای متعال نیز به این سبب عزت دنیا و قیامت آنها را تامین کند.

وی گفت: امروزه متأسفانه سردمداران کفر و استکبار جهانی از جمله آمریکا، اسرائیل و انگلیس تلاش می‌کنند که در بین مسلمانان تفرقه ایجاد شود و متاسفانه تا حدودی نیز موفق شده‌اند و از این اختلافات بهره خود را گرفته‌اند چون کل جوامع اسلامی با یکدیگر متحد نیستند.

ماموستا خالدی با اشاره به فرموده قرآن افزود: روزی حق می‌آید و باطل را نابود می‌کند و به راستی باطل لایق نابودی است و امیدوارم که همه مسلمانان نیز از تعصب‌های بی‌مورد خودداری کنند و درک واقیعت موجودیت فعلی اسلام و آینده اسلام را در نظر بگیرند.

وی اظهار کرد: «هفته وحدت» که با فرمان حضرت امام(ره) از ۱۲ لغایت ۱۷ ربیع‌الاول بنا نهاده شد واقعاً برکتی بود که از زبان آن انسان ارزشمند جاری شد و امر خدا نیز بود که این مسئله ایجاد شود.

امام جمعه دیواندره گفت: «هفته وحدت» فرصتی است که نه تنها در آن هفته بلکه در طول سال وحدت ایجاد شود و مردم باید این هفته را الگو و سبب همبستگی و اتحاد بیشتر یکدیگر بدانند که امیدوارم رستگاری مسلمانان را تأمین کند.

وی گفت: خدا را شکر وحدت «شیعه و سنی» در استان کردستان با توجه به اینکه مردم روز به روز آگاهی آنها بالاتر می‌رود این وحدت پایدارتر می‌شود.

امام جمعه دیواندره با اشاره به فرموده قرآن خاطرنشان کرد: حفظ اتحاد و انسجام در بین مسلمانان ضرورت دارد و مسئله وحدت روز‌ به‌ روز رو‌ به پیشرفت رفته و امیدوارم که ادامه داشته باشد چون دشمنان در تبلیغات خود سوء نیت‌هایی را ایجاد کرده بودند اما امروزه به دلیل در کنار یکدیگر بودن، مباحثه، مناظره و و کنگره‌های برگزار شده این مشکلات برطرف شده است.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد