امروز

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۷:۴۹ قبل از ظهر

سایز متن   /

۱۳۹۴۰۳۰۵۱۵۰۵۲۲۸۴۸۵۳۷۳۹۲۴

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: کوروش محمدی امروز در همایش “روی پوست شهر” با موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، مسئولان و دغدغه‌ها، با اشاره به اینکه استاندار قبل از شنیدن سخنرانی وی سالن را ترک کرد، اظهار داشت: ای‌کاش آقای شریعتی و نیز دیگر مسئولان تا پایان همایش فرصت حضور می‌داشتند.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران با بیان اینکه هنوز وجود اراده‌ای قوی در بین دستگاه‌ها و نیز روحیه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی در بین افراد جامعه را شاهد نیستیم.

وی درباره خوزستان گفت: استانی که مشهد شهدا و بسیار افتخار‌آمیز است، نیازمند دقت ویژه‌ای است چرا‌که خوزستان در مرزهای هشدار است؛ فقط با شعار نمی‌توانیم ادعای ولایت‌پذیری و ولایت‌مداری داشته باشیم بلکه باید این موضوع را باور کنیم و با باور برای حل آسیب‌های اجتماعی گام برداریم.

محمدی با بیان اینکه سیستم مدیریت ما در حوزه اجتماعی سیستم قیاس رودخانه‌ای است، عنوان کرد: با بنر زدن و برگزاری همایش مشکلات حل نمی‌شود.

وی به معضل نگاه تک بعدی داشتن در زمینه حل آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: آمار بیشتر نشان دهنده اولویت نیست و اولویت بندی ما را دچار غفلت می‌کند؛ آسیب‌های اجتماعی مثل شبکه‌ای تنیده به یکدیگر وصل هستند و روی هم اثر می‌گذارند.

رئیس انجمن آسیب شناسی ایران عنوان کرد: در مبحثی مثل تکدی‌گری ۱۹ دستگاه را برای جمع‌آوری متکدیان درگیر می‌کنند و همیشه هم برای برگزاری این جلسات با ۱۹ دستگاه مشکل دارند. عمدتا یکی از مشکلات ما در مسائل این است که متولی خاص برای هیچ آسیبی تعریف نکرده‌ایم.

محمدی با بیان اینکه اگر اهل عمل و ولایتمدار هستیم باید بپذیریم که در مقابل مملکت تکلیف فرهنگی داریم، عنوان کرد: حوزه آسیب‌های اجتماعی ناشی از فرایند جامع‌پذیری ناقص است و ریشه در آموزش و پرورش ما دارد. عمده آسیب‌های اجتماعی ‌ما شروعش از آموزش و پرورش است؛ نظام آموزشی ناکارآمد و فرسوده‌ای که امکان پرورش و نیز ارائه مهارت و توانایی لازم به فرزندان را ندارد در این نظام آموزشی جز رقابت و افسردگی فرایند دیگری برای فرزندانمان نمی‌بینیم.

وی با بیان اینکه در رابطه با آسیب‌های اجتماعی در ۱۰ سال آینده با ۲سونامی روبه‎‌رو خواهیم بود، گفت: سونامی رفتارهای جنسی که اکنون نشانه‌های آن شروع شده و نیز سونامی مربوط به اعتیاد صنعتی که می‌تواند در جامعه انفجار ایجاد کند.

وی به وجود آمار بالایی از طلاق عاطفی در اهواز اشاره کرد و با بیان اینکه طلاق یکی از مسائل جدی ۵ سال آینده خواهد بود؛ درباره اعتیاد گفت: امروز جامعه با اعتیاد کنار آمده؛ بر اساس آخرین مطالعات در خوزستان سن اعتیاد در بین بازه ۱۵ تا ۳۵ سال است همچنین ۹٫۳درصد جامعه معتادان زنان هستند.

محمدی با بیان اینکه زمان دسترسی به مواد مخدر در برخی از مناطق خوزستان بین ۵ تا ۷ دقیقه است، عنوان کرد: در مطالعه انجام شده ۵۶درصد از دانش‌آموزان و ۳۸درصد دانشجویان شاغل به تحصیل در اهواز از اطلاعات اولیه درباره اعتیاد و مضرات آن بی‌اطلاع بوده‌اند.

وی افزود: ۴۱ درصد مواد مخدر مورد نیاز معتادان اهوازی از حاشیه شهر تامین می‌شود. مدیریت شهری از دیرباز بین مناطق تفاوت ایجاد کرده‌ و حتی آموزش و پرورش نیز بهترین دبیران خود را در مرکز شهر به‌کار می‌گیرد. اهواز نیازمند توجهی جدی است چرا که از اقوام و طوایف مختلفی در این شهر زندگی می‌کنند.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران با بیان اینکه کارگروه فرهنگی با حضور مسئولان و کارشناسان امر برای تعیین شاخص‌های فرهنگی در بین جامعه برای یافتن فرهنگ شاخص اهواز، تشکیل شود، تاکید کرد: امروز حتی یک مهاجر برای اهواز سم است و این کلانشهر دیگر ظرفیت پذیرش مهاجر را ندارد باید هزینه‌های حاشیه نشینی بالا رود و نیز نقشه جامع شهری اهواز بسته شود که دیگر اجازه ورود به حواشی اهواز داده نشود.

انتهای پیام/تسنیم

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد