امروز

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۲:۲۵ بعد از ظهر

سایز متن   /

۲۲۰۸۹۲۹

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: محمد تقی زاده صبح امروز یکشنبه در مراسم آغازین هفته پژوهش و فناوری خوزستان و زنگ هفته پژوهش در محل پژوهش سرای دانش آموزی غدیر اهواز اظهار کرد: تغییر و تحول بدون تفکر پژوهشی امکان پذیر نیست بنابراین این ایام و هفته را به همه پژوهشگران و مسئولان ذیربط تبریک می گویم.

وی با اشاره به لزوم انجام پژوهش های تقاضا محور گفت: سالانه بیش از ۵۰ هزار پژوهش در جامعه ما صورت می گیرد بدون اینکه یک تقاضا پشت آن باشد. یک جامعه زمانی در مسیر رفاه، امنیت، تجارت، اقتصاد و ثروت قرار می گیرد که افراد آن جامعه دینی و پژوهشی باشند و در غیر این صورت باید هر لحظه و هر روز شاهد تخریب یک تمدن باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: تجربیات و اندوخته های علمی ما زمانی به خوبی از دوره ای به دوره دیگر و یا از دانش آموزی به دانش آموز دیگر انتقال پیدا می کند که تفکر پژوهشی و علمی همواره زنده باشد.

تقی زاده بیان کرد: در خوزستان ۶۰۰ سال قبل از تأسیس آکسفورد دارای دانشگاه جندی شاپور بودیم ولی اکنون شاخص های علمی ما از نظر ملی و بین المللی در چه سطحی است؟ متأسفانه سهم ما در تولید علم جهانی کمتر از سه درصد است.

وی عنوان کرد: در شرایط فعلی، خوزستان رتبه سوم بی سوادی را در ایران دارد و ایران نیز رتبه ۱۰ بی سوادی دنیا را دارد. چنین رتبه ای شایسته گذشته سرزمین ایران به ویژه خوزستان که محل پیدایش اولین تمدن های ملی ـ مذهبی است، نیست.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با تأکید بر لزوم ارج نهادن به پژوهشگر گفت: باید سهم این سرزمین تاریخی را در تولید عمل، دانش و پژوهش توسعه داده و فرهنگ پژوهش را تقویت کنیم.

تقی زاده ادامه داد: بیش از ۵۰۰ نفر در آموزش و پرورش خوزستان صاحب اثر هستند که تحقیق های علمی و پژوهشی بسیار خوبی هم داشته اند ولی هرگز از آنها تقدیر نشده است.

وی یادآور شد: آموزش و پرورش باید محور پژوهش باشد و دانش آموزان از مقطع ابتدایی با واژه های تحقیق و پژوهش آشنا شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به لزوم تقویت فرهنگ پژوهش گفت: دانش آموزان باید ذهن پرسشگر و نقاد داشته باشند، در این صورت ملتی موفق خواهیم داشت. همچنین باید پژوهش ها را عملیاتی کنیم تا شاهد تأثیرات مثبت آن باشیم.

تقی زاده بیان کرد: امیدوارم این برنامه ها فقط در حد مناسبت ها و نواخته شدن یک زنگ نباشد و بتوانیم سهم خود را در آینده ای نزدیک در زمینه تولید علم جهانی افزایش دهیم.

انتهای پیام/مهر

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد