امروز

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۹:۴۴ قبل از ظهر

سایز متن   /

جلسه  معارفه دکتر حسین زاده به عنوان سرپرست معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری و همچنین معارفه دکتر بحرینی به عنوان سرپرست معاونت امور اقتصادی و بین‌الملل ، حاشیه های مختلفی داشت.
 •  به گزارش شوشان ، اداره مراسم تودیع و معارفه از سوی عالم نیسی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری با وجود هاشمی مدیرکل حوزه استانداری و همچنین حضور خورشید معاون روابط عمومی ، از نکاتی بود که در کمتر نشستی شاهد آن بودیم و طبق معمول اینگونه نشست ها و مراسم ها ، از سوی روابط عمومی یا رییس دفتر استاندار اداره می شد.
 •  سخنان کنایه آمیز خبیر در مورد انتصابات و فشار و رایزنی برخی افراد برای حضور در مناصب دولتی به هر قیمتی ، از حاشیه های این نشست بود که با سخنان تامل برانگیز سرپرست جدید معاونت سیاسی استانداری تکمیل شد. دکتر علی حسین حسین زاده ، در پایان سخنان خود به این نکته اشاره کرد که مرا برای سخنرانی ، کلنگ زنی ، خوش آمدگویی و … دعوت نکنید. من هیچ علاقه ای به خوش آمدگویی دیگران ندارم !
 •  عالم نیسی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری که اداره نشست را برعهده داشت ، یاد و خاطره زنده یاد مجیدی پور فرماندار فقید دشت آزادگان را گرامی داشت. وی در بخش هایی از سخنان خود و در معرفی سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری گفت که دکتر بحرینی اهل بستان است.
سخنان خیبر معاون سابق سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان
•  روز موعود تودیع فرا رسید و تشکر می کنم از اینکه بار سنگین این مسئولیت از دوش من برداشته شد. در طول سه سالی که در معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان بر من گذشت تمام تلاش خود را برای اجرایی شدن کارها انجام دادم.
•  در تغییر دولت ها همیشه توقعات و انتظارات بسیار افزایش پیدا می کند و من آمدن و رفتن دولت های بسیاری را دیدم.
• در طی این سه سال با اصرار آقای مقتدایی به عرصه خدمت برگشتم زیرا در دولت نهم و دهم خارج از دولت بودم. در آن هشت سال یا مرخصی بدون حقوق و یا استعفاء داده بودم و در طول سه سال در دولت جدید، استخدام دولت نبودم و تحت قرارداد بودم. در این سه سال یک هجمه و جوّ سنگینی وجود داشت.
• قبلا شاهد این نبودیم هر کسی به هر قیمتی پستی را مطالبه کند ولی در این سه سال افراد مختلفی به دنبال گرفتن پست، فشارهایی را وارد کردند.
• هنگام انتصابات باید شرایط مختلف فرد منتخب را سنجید که از آن جمله می توان به توانمند بودن اشاره کرد. این سه سال با هر ترتیبی که بود، گذشت ولی تمام تلاش خود را به کار گرفتم تا شرایط برای فعالیت های سیاسی در استان فراهم شود.
• در سه سال گذشته شاهد رشد ۲۰۰ درصدی سازمان‌های مردم‌نهاد در خوزستان بودیم و این عدد قابل توجهی است. در حوزه کارگری نیز با چالش کارگری عمیقی مواجه نشدیم و شرایط به گونه‌ای بود که مدیریت شد.
• به مسئولان اجرایی استان از جمله فرمانداران تاکید شد تا شرایط را برای فعالیت گروه ها، احزاب و سازمان های مردم نهاد در استان فراهم کنند. طی این سال ها تعداد احزاب به شکل بی سابقه ای افزایش پیدا کرده و به خوبی توانستیم یک نشاط و دگرگونی را در سطح فضای سیاسی استان ایجاد کنیم.
سخنان شریعتی استاندار خوزستان
• استاندار خوزستان در این نشست تعبیر جالبی از دکتر حسین زاده در ارتباط با جریان ها و گروه های سیاسی ، اجتماعی و … ارائه داد. شریعتی گفت که همیشه به دکتر حسین زاده می گویم که کارش شبیه گریس و روغن برای چرخدنده است که سبب سهیل و راه افتادن امور می شود.
• آنقدر کارهای بر زمین مانده در خوزستان زیاد است که چندین نفر باید پیگیری های لازم را برای اجرای امور انجام بدهد. باید از تمام سرمایه های استان به نحو مقتضی استفاده و از آنها برای پیشبرد مسائل استان بهره مند شویم.
• در همین مسئولیت‌ها، رفت و آمد یک امر طبیعی و عادی است. رفت و آمدها در نظام‌های مردم ‌سالار موجب جلوگیری از بسیاری از مشکلات می‌شود.
• ماندن و طولانی شدن یک پست خاص می‌تواند تبعاتی را به‌دنبال داشته باشد. به همین جهت در قانون اساس کشور مدت ریاست جمهوری محدود در نظر گرفته شده است و نبود این محدودیت موجب عواقب خانمان‌سوز ‌شود.
•  هنر ما باید استفاده از تمام سرمایه‌های استان باشد. باید به نحو شایسته از تمام سرمایه‌های استان در جهت پیشبرد استان بهره گرفت.
• دوستی و برادری من با آقای خبیر از سال ۸۷ بوده است و در این چند ماه حُسن‌اخلاق، منش و همزمان به اصول خود بهره بردم. امروز تودیع نیست و فقط معارفه است. از تجربیات آقای خبیر در شورای برنامه‌ریزی و دیگر کارگروه‌های اقتصادی استان در جهت توسعه استفاده خواهیم کرد و ایشان در این کارگروه‌ها حضور خواهند داشت.
• دکتر حسین‌زاده به عنوان یک استاد دانشگاه منشأ خیر و برکت در دانشگاه بوده و دانشجویان بسیاری را تربیت کرده است. اخلاق حسنه، روابط عمومی گسترده، تعامل با گروه‌های مختلف، تحمل‌پذیری از ویژگی‌های برجسته ایشان است.
• توجه به آسیب‌های اجتماعی امری مهم است و مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای در این خصوص دارند. لازم است گزارش کار و اقدامات صورت گرفته در این خصوص تدوین و اگر از برنامه کشوری عقب هستیم تلاش شود این عقب‌ماندگی جبران شود و این گزارش به وزیر کشور ارسال شود.
• باید اقدامات لازم را برای سرمایه گذاری در استان انجام و شرایط را برای جذب سرمایه گذار به خوزستان تسهیل کنیم. سرمایه گذاران و کارآفرینان باید بیشتر مورد احترام واقع شوند.
سخنان دکتر حسین زاده سرپرست معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری
• دو ماه از پذیرش این پست امتناع کردم ولی خلوص، پشتکار، دلسوزی استاندار خوزستان برای حل مشکلات استان و در نهایت سابقه کار مشترکم با وی در دوره خاتمی از عوامل مهمی بود که قبول مسئولیت کردم. این پست و مقام ها گذرا و گردشی است ولی خوشا به حال کسانی که از این نعمت در راستای خدمت به خلق الله استفاده کردند.
• در حوزه سیاسی چهار راهبرد در نظر گرفته شده است. ایجاد تعادل بین حوزه اجتماعی و سیاسی از مهم‌ترین راهبردهای مدنظر است. اکثر اندیشمندان تعادل بین حوزه سیاسی و اجتماعی را برای نظم دولت‌ها مؤثر می‌دانند و مهمترین راهکار برای حفظ این تعادل، تقویت نهادهای اجتماعی در چارچوب قانون و در ذیل حوزه سیاسی است.
• در حوزه معرفتی بحثی مطرح است که چگونه نظام های سیاسی و اجتماعی را با هم مرتبط و تعادل لازم را بین آنها ایجاد کرد و این هدف با تقویت نهادهای اجتماعی در چارچوب قانون ذیل نظام سیاسی محقق می شود. تقویت فعالیت های احزاب سیاسی، سمن ها، کانون ها، انجمن ها، نهادهای کارگری و اجتماعی و همچنین سازمان های مربوط به زنان مهمترین کار برای ایجاد تعادل بین نظام های اجتماعی و سیاسی است.
• دو مقوله رفاه و رضایت اجتماعی مرتبط با یکدیگر و تأثیرگذار بر هم هستند. به عنوان یک جامعه‌شناس، یکی از مشکلات استان، پایین بودن رضایت اجتماعی است و این رضایت‌سازی به بودجه نیاز ندارد بلکه به برنامه‌ریزی و اصلاح رویکردها و مکانیزم‌ها نیاز دارد. متأسفانه اعتماد نهادی (اعتماد بین مردم و سازمان ها) در خوزستان پایین است.
• یکی از محورهای مهم در معاونت سیاسی و اجتماعی ، معیشت مردم خواهد بود. معیشت مردم به معنای آن است که مردم بتوانند زندگی روزمره خود را به‌خوبی اداره کنند. باید تلاش کنیم که معیشت مردم بهبود پیدا کند. اگر چرخ زندگی در حرکت نباشد، باید تبعات آن را پاسخ دهیم. باید معیشت را راه‌اندازی کنیم تا گرفتاری‌های مردم کم شود و در این خصوص از الگوی مشارکت مردم استفاده خواهیم کرد.
• آسیب‌های اجتماعی چهارمین راهبرد در معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری است. آسیب‌های اجتماعی از موارد پیچیده است که نیاز به کارهای بسیاری دارد. استان خوزستان از لحاظ شاخص‌ها، همچون وضعیت حاشیه‌نشینی، اعتیاد، در جایگاه مناسبی قرار ندارد که این موارد پیامدهایی را ایجاد می‌کند و به همین جهت تلاش در خصوص رفع آسیب‌های اجتماعی در دستور کار خواهد بود.
• به ثبات مدیریت به عنوان یکی از شاخص های توسعه هستم و امیدوارم با جمع حاضر کار را انجام دهم. اگر بنا به انجام تغییراتی باشد بعد از انتخابات صورت می گیرد.
• کارها باید از کانال فرمانداری ها پیگیری شود و رعایت سلسله مراتب قانونی از اهمیت بالایی برخوردار است یعنی به عنوان نمونه بخشداران همیشه باید از طریق فرمانداران پیگیری های لازم را داشته باشند. به هر حال رعایت نکردن سلسله مراتب ها باعث تضعیف کل مجموعه و حتی استانداری می شود.
• با توجه به وقت کم و مشکلات بسیار زیادی که در استان هست، توصیه می کنم که از برگزاری جلسات بدون خروجی، غیرکارشناسی و غیرهدفمند جلوگیری شود چون هر شهرستان خوزستان به اندازه یک استان مشکلات خاص خود را دارد.
سخنان بحرینی سرپرست معاونت امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خوزستان
• گوشه ای از تمام معضلات در حیطه مسائل اجتماعی ، به مسائل اقتصادی، بیکاری و جذب سرمایه گذاری وصل است.
• خوزستان با وجود داشتن تمام پتانسیل ها و ظرفیت هایی که هر کدام برای توسعه کشور عالی است ولی در زمینه اشتغال و سرمایه گذاری دچار مشکلاتی است.
• این مسئولیت بسیار سنگین و خطیر است. خوزستان علی‌رغم تمام ظرفیت‌هایی که در آن وجود دارد و برای توسعه هر کشور جوابگو است، اما در اشتغال و سرمایه‌گذاری دچار مشکلاتی است.
•   نفت، دسترسی به آب های آزاد، راه آهن و صنایع فولاد هر کدام یکی از شاخص های توسعه کشورها محسوب می شوند و همه در استان خوزستان وجود دارند. اشتغال و سرمایه گذاری تنها به یک سرمایه گذار بستگی ندارد بلکه مسائل فرهنگی، اجتماعی و منابع مالی همه در انجام یک سرمایه گذاری نقش دارند.
• با آمایش سرزمینی ظرفیت های هر شهرستان را شناسایی و اولویت بندی لازم را نیز انجام می دهیم. در حوزه شهرستان ها به بحث خواهیم نشست و کارهای خوب گذشته را ادامه ولی در عین حال نیز از ظرفیت های پسابرجام هم بهره مند می شویم.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد