امروز

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۵:۵۲ قبل از ظهر

سایز متن   /

۱۳۹۵۰۶۱۷۰۰۰۸۶۵_photoaبه گزارش خبرنگار تفکر جوان:«راجح صابر عبود الموسوی» ظهر امروز در نشست هماهنگی ستاد اربعین که در محل سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد، اظهار کرد: رابطه بین دو کشور ایران و عراق از اهمیت بالایی برخوردار است و همه باید در موضوع اربعین مسؤولیت شرعی و ملی خود را به خوبی انجام دهیم و مسؤولیت‌ها را بر گردن دیگری نیندازیم.

وی افزود: صدام بسیار سعی کرد بین مردم دو کشور تفرقه افکند و در آخر نیز می‌بینیم که دو کشور در کنار هم هستند، اهل سنت برادران ما هستند، ولی همه می‌دانیم مرجعیت برای ما از چه اهمیت بالایی برخوردار بوده و رمز قدرت ما شیعیان بعد از خداوند پیروی از مرجعیت است.

سفیر عراق در ایران تصریح کرد: همه ما می‌دانیم که چه کسانی صدام را مجبور کردند که با ایران وارد جنگ شود و چه کسانی از او در جنگ حمایت کردند، آنها می‌خواستند با این کار انقلاب اسلامی را سرنگون کنند.

*این نعمت الهی است که ایران بتواند از تحریم‌ها یک فرصت بسازد

عبود الموسوی ادامه داد: حادثه صحرای طبس اولین توطئه آنها در ایران بود، تشکیل جنگ به وسیله صدام و پس از اینکه از پیروزی صدام نا‌امید شدند، او را وادار کردند با کویت وارد جنگ شود تا بتوانند در خاک این کشور برای خود پایگاهی ایجاد کنند، برای آنها خوشایند نبود که روحانیون در ایران حکومت را در دست گیرند.

وی خاطرنشان کرد: ایران چون قصد استقلال داشت، مورد هدف قرار گرفت، آمریکا باید هم نگران باشد، چرا که ایران پس از تحریم‌ها کشور بزرگی را جلوه داد و اگر تحریم‌ها نبود، معلوم نبود ایران چه جایگاه بزرگی در سطح جهان پیدا می‌کرد.

عبود الموسوی ادامه داد: این نعمت الهی است که ایران بتواند از تحریم‌ها یک فرصت بسازد و تبدیل به یک قدرت بزرگ در دنیا شود، ایران در مذاکرات پیروز شد و توانست به بخشی از حقوق خود دست یابد.

سفیر عراق در ایران گفت: ظهور داعش پدیده‌ای بود که ذهن ملت‌های مسلمان از مساله قدس منحرف و نسبت به جنایات اسرائیل چشم‌پوشی شود.

وی توضیح داد: جریان حمله به سفارت عربستان در تهران، برنامه‌ای بود از سوی رژیم آل سعود، چرا که ضمن محکوم ساختن این اقدام از سوی مقامات ایرانی، عربستان به جای تشکر از ایران، ارتباط خود را با ایران قطع کرد و مشخص شد که آنها به دنبال چنین بهانه‌ای برای قطع ارتباط خود با ایران بودند.

عبود الموسوی افزود: متاسفانه کشورهایی که خودشان را مسلمان می‌دانند در تمام جلسات خود فقط برای از بین بردن ایران، سوریه، لبنان و عراق برنامه‌ریزی می‌کنند و از دشمنان اصلی اسلام غافل هستند و اگر مردم عراق، مرجعیت و کمک‌های ایران در کنار عراق نبود، عراق امروز وجود نداشت.

وی اظهار کرد: آنها می‌دانند وجود ایران در منطقه از چه اهمیت بالایی برخوردار است و برای همین به مقابله با این قدرت بزرگ برخاسته‌اند.

عبود الموسوی تصریح کرد: اگر عراق فرو پاشیده شود، منجر به فروپاشی همه کشورهای منطقه خواهد شد و هرج و مرج منطقه را فرا خواهد گرفت و آنها در این شرایط ایران را متهم کرده‌اند که به حمایت از تروریست برخاسته است و شما حساب کنید که کشور ما (عراق) در چنین شرایطی قرار دارد.

وی اضافه کرد: شاید در زیارت اربعین و در این رخداد تاریخی یک یا دو حادثه رخ دهد، آنها در صدد بزرگنمایی آن هستند، همچون سال گذشته پس از ورود میلیون‌ها ایرانی به عراق، آنها گفتند که ایران عراق را اشغال کرده است.

عبود الموسوی خاطرنشان کرد: به همین دلایل باید دست به دست هم داد و با همکاری اجازه ندهیم چنین مسائل کوچکی رخ دهد و این فرصت را به دشمنان داد تا از آن تراژدی بزرگ بسازند.

*زائران از طریق اخذ ویزا می‌توانند به عراق سفر کنند

وی گفت: همایش اربعین، همایش بسیار بزرگی‌ست و ما آن را یک معجزه تلقی می‌کنیم، چرا که در آن میلیون‌ها زائر با حمایت و آسایش و امنیت کامل به زیارت می‌پردازند، در حالی که عربستان از حمایت تنها دو میلیون نفر ناتوان است.

عبود الموسوی توضیح داد: من مطمئن هستم که اگر دشمن می‌دانست چنین جلسه‌ای در حال برگزاری است، اقدام به بمب‌باران این سالن می‌کرد، چرا که این جلسات معمولا آنها را نگران خواهد کرد.

این مقام دولتی کشور عراق یادآور شد: مدت یکسال است که به عنوان سفیر در ایران هستم، در حالی که سال قبل از حضور من در ایران، تردد زائران بدون ویزا صورت گرفته بود و در این رابطه چالش بزرگی را در پیش داشتم، برای همین ماموریت سختی در پیش داشتم تا بتوانم این خیل عظیم زوار ایرانی را قانع کنم تا با در دست داشتن ویزا وارد خاک عراق شوند.

وی گفت: یک سری شایعه پراکنی نیز وجود داشت که امسال نیز بدون نیاز به ویزا می‌توان از مرز عبور کرد، بر همین اساس سال گذشته چالش بزرگی در پیش داشتیم و من روزانه چندین مصاحبه را با رسانه‌ها انجام می‌دادم تا به مردم ایران بگویم تنها از طریق اخذ ویزا می‌توانند به عراق سفر کنند.

عبود الموسوی خاطرنشان کرد: بر همین اساس ۱۱ دفتر صدور روادید در ایران آغاز به کار کرد و ما باید همه نیازهای این دفا‌تر را تامین می‌کردیم که دوستان حج و زیارت در این رابطه کمک شایانی به ما کردند و مشکل در این رابطه چاپگر‌هایی بود که باید روادید‌ها را چاپ می‌کرد و این دستگاه‌ نه در ایران و نه در ترکیه و امارات وجود داشت و ما مجبور شدیم آن را از ایتالیا تهیه کرده و دو روز هم در بندر خرمشهر متوقف شد تا ترخیص شود و همین موضوع کمی کار را با تعلل مواجه کرد.

*باید شبانه‌روز تلاش کنیم تا در ایام اربعین موفقیت لازم را کسب کنیم

وی تاکید کرد: ما باید شبانه‌روز تلاش کنیم تا در ایام اربعین موفقیت لازم را کسب کنیم و برای هر کس که درخواست ویزا کرد، روادید صادر کنیم و رضایت‌مندی را به حداکثر برسانیم.

عبود الموسوی عنوان کرد: انتظار می‌رود تعداد زائران در سال جاری بسیار بیشتر از سال قبل باشد و در جلسه‌ای که در تهران برگزار شد، مقرر شد علاوه بر چهار دفتر کنسولگری دائم عراق در ایران، ۱۲ دفتر کنسولگری در ایران ایجاد شود.

وی تصریح کرد: همچنین طبق قانون سال ۲۰۱۶ عراق، من به عنوان سفیر نمی‌توانم هیچ پولی را برای خرید امکانات دفا‌تر کنسولی خرج کنم، با این وجود من نمی‌توانم برای هر دفتر کنسولگری نیرو جذب کنم، چاپگر بخرم و در این رابطه اجازه‌ای از سوی دولت عراق صادر نشده است که امیدوارم این مسائل پیگیری و برطرف شود.

سفیر عراق در ایران اضافه کرد: امیدوارم جلوی کسانی که برای صدور ویزای زایران سوءاستفاده می‌کنند، گرفته شود، چرا که در این بین افرادی هستند که به دنبال سودجویی هستند.

عبود الموسوی گفت: در این بین اتهامات زیادی نیز به دولت عراق وارد شده است که ویزای متعدد خود را به قیمت‌های بالا ارائه می‌دهد و من همیشه، در همه جا و همه رسانه‌ها اعلام کرده‌ام که ویزای متعدد ۱۰۰ دلار است و ویزای اربعین‌‌ همان ۴۰ دلار سال‌های گذشته است.

*آینده روشنی در انتظار دو کشور است

وی ابراز امیدواری کرد که آینده روشنی در انتظار دو کشور است و عراق پس از خارج شدن از جنگ بازسازی را در پیش دارد و مراودات بسیار خوبی در زمنیه تجاری صورت خواهد گرفت.

عبود الموسوی عنوان کرد: در صحبتی که با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند نیز صورت گرفت، بحث انتقال کنسولگری از اهواز به خرمشهر مطرح شد که من ضمن تایید این پیشنهاد، پیگیر این موضوع نیز خواهم بود.

وی اضافه کرد: مسؤولان سازمان منطقه آزاد اروند نیز عنوان کردند که سال گذشته در صدور روادید معضلاتی وجود داشت که در صدد رفع آنها نیز خواهیم بود و تعداد خدمات خود را در این منطقه به حداکثر خواهیم رساند.

عبود الموسوی با اشاره به اقامت کوتاه‌مدت زائران در اربعین اشاره کرد و افزود: ما دوست داریم زائران بیشتر بمانند و از این بابت درآمد بیشتری نصیب عراق خواهد شد، اما می‌دانیم که کربلا مساحت بسیار کمی دارد و تروریست‌ها در صدد هستند تا به هر شکل ممکن به زائران اربعین صدمه وارد کنند؛ ما مدت اقامت را ۲۰ روزه تعیین کردیم تا زائر پس از زیارت کربلا را ترک کند و ازدحام بیش از حد رخ ندهد.

*مخالفان به فکر مختل کردن ارتباط ایران و عراق هستند

سفیر عراق در ایران در رابطه با عدم رفع ویزا برای ورود به عراق عنوان کرد: عراق را دو قشر تشکیل می‌دهند، یک عده که با رابطه با ایران موافق نیستند و یک عده که ایران را بسیار دوست دارند.

عبود الموسوی گفت: بر همین اساس اگر زائر بدون ویزا وارد عراق شود، از سوی این افراد در مرز‌ها تحت فشار و اذیت قرار خواهد گرفت، این افراد سعی دارند تا هرگونه ارتباط با ایران را مختل کنند.

وی در پایان تاکید کرد: من تمام سعی خود را خواهم کرد که این هدف را در دوران خدمت خود به سرانجام برسانم و ویزای سفر به عراق در ایام اربعین برداشته شود و دوست دارم این مهم در مدت ماموریت من در ایران انجام شود.

انتهای پیام/محمد بوغنیمه

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد