امروز

جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۲:۱۷ بعد از ظهر

سایز متن   /

✍️ به قلم : ف.الف.اسفندیاری

 

 

قریب به سه سال از سکان‌داری هادی ساعی در فدراسیون تکواندو گذشت ، سالهایی سخت و بحرانی که هر روز آن آبستن حادثه بود و فدراسیون تکواندو را بیشتر به ستاد بحران تبدیل کرده بود تا یک مجموعه ورزشی. و در میان فراز و نشیب کسب سهمیه المپیک و مدال آوری در دیگر میادین جهانی و آسیایی، برخی منتقدین هم مترصد ذوق زدن در عدم کسب سهمیه و یا نهایتا شادی در پس ناکامی فدراسیون در المپیک بودن . ولی رخ داد آنچه را که خدا مقدر کرده بود.
بستر و زیر ساخت ناکافی و همچنین اضطراب و بحران مالی و نیز جبهه گیری ها منتقدان عنان کار را از کف می‌ربود اگر در کنار زیر ساخت سخت افزاری و نرم افزاری محدود ، ” مغز افزاری بنام هادی ساعی نبود” . ساعی بعنوان چهره ای کاریزما و مغزافزار (ManPower) با روحیه ای جنگنده در کنار خلاقیت ، توانمندی و هوش سرشار و بکار گیری منابع محدود با تکیه بر درایت مدبرانه‌ی مدیریتی خلاق با سازماندهی مطلوب در مجموعه فدراسیون شجاعانه در هدایت ، کنترل و رهبری ایفای نقش کرد تا آنجا که پس از تاریخ سازی در المپیک و ورزش جهان بعنوان چهره¬ای ماندگار و دست نیافتنی ( ۳ مدال المپیک ) با رتبه صد در صدی تصاحب مدال در المپک ۲۰۲۴ باز هم تاریخ ساز شد.
و اینجاست که طنز تلخ “عکس با شورت ورزشی” برای مدیران ورزش تجلی پیدا میکند. ساعی با تمام دردهای جسمی ناشی از ورزش قهرمانی بدون آشکار کردن دردهای روحی خود از بی مهری ها و نبودن امکانات در صفحه شطرنج ورزش حرفه ای از تمام سربازان خود وزیری لایق ساخت ، در کیش و مات حریفان.
حال المپیک تمام و کشتی تکواندو در ساحل آرامش لنگر انداخت اما این کشتی نباید در مجاورت امواج پر خطر رها شود. و استمرار سکو نشینی در المپیک و شاد نمودن مجدد دل ملت چیزی جز با مساعدت به ساعی محقق نخواهد شد. علی ایحال قبل از بیان عوامل مؤثر در ماندگاری تکواندو ایران در روی سکوی قهرمانی و توسعه تکواندو سخن را با فرازی از فرمایشات رهبری ( مدالظله العالی ) در دیدار با مدال آوران المپیک ۲۰۲۴ را بیان میکنم ؛ معظم له در این دیدار ، پس از تشکر صمیمانه از تمام ورزشکاران ( با نام بردن از همه‌ی ورزشکاران، همه‌ی مربّیان، همه‌ی دست‌اندرکاران، از وزارت ورزش، از کمیته‌ی المپیک، از رؤسای فدراسیون‌ها و دیگر دست‌اندرکاران ) اظهار داشت ؛ به ورزش به عنوان یک کار نمایشی نباید نگاه کرد؛ یک کار جدّی است. ابعاد مختلف و تأثیر ورزش، در بعد اجتماعی ، تأثیر روانی ، تأثیر دیپلماسی و یک عمل مهم و اساسی در دیپلماسی عمومی است ؛ تأثیرات گوناگونی دارد و مجموعاً کشور را بالا میبرد ؛ لذا باید مسئله‌ی ورزش را جدّی گرفت. ایشان همچنین ضمن تأکید و توجّه ویژه به رشته‌های پُرمدال اظهار داشت ؛ بنده طرف‌دار توجّه کامل به ورزش حرفه‌ای و ورزش قهرمانی هستم و بارها هم این مطلب را به مسئولین دولتی توصیه کرده ام.
خب با نگاه اجمالی به این فرمایشات رهبری ( مدالظله العالی ) نقشه راه و تکلیف روشن است ، اما دلیل اصلی توسعه ورزش قهرمانی و مدال آوری تکواندو صرفا با برگزاری منظم و بسیار مسابقات و لیگ ( مردان و زنان ) در شناسایی استعداد ها و تنها فقط وجود مغز افزار امکان پذیر نیست.
تمایل به رشد و توسعه در عرصه ورزش خواسته و ناخواسته ما را به ورزش حرفهای پیوند زده و ناچار میسازد سازوکارهای ایجاد و توسعه آن را با توجه به قواعد و الزاماتی که دارد محقق سازیم. مهمترین الزام دستیابی به این ورزش که بالاترین و کاملترین سطح در توسعه ورزش به شمار می‌آید ، برخورداری از یک چارچوب و نظام منطقی و عقلانی است که بر پایه آن چیستی، چرایی و چگونگی تحقق بخشیدن به آن را تبیین نماید. نظام جامع توسعه ورزش حرفه‌ای همسان چارچوب منطقی و عقلانی است که دربردارنده ادبیات و مفاهیم پایه موردنیاز، بیان رسالت و فلسفه وجودی ورزش حرفه¬ای و تقسیم کار برای توسعه آن ، اهداف، رویکردها، راهبردها و برنامه¬های عملیاتی و زیر ساخت است.
از مهمترین عوامل شناسایی شده موثر بر توسعه ورزش تکواندوی کشور می توان به اماکن و تجهیزات اشاره داشت. بر کسی پوشیده نیست که یکی دیگر از پایه های اصلی توسعه ورزش تکواندو را امکانات و تجهیزات ورزشی آن تشکیل می دهد. در واقع، برای پیشرفت در هر امری، ابتدا بایستی زیرساخت های آن فراهم آید که یکی از اصلی ترین این زیرساخت ها را امکانات و تجهیزات تشکیل می دهد. در رابطه با تکواندو بایستی بیان داشت که امکانات و تجهیزاتی نظیر سالن های مجهز، تجهیزات شخصی و تمرینی، وسایل آموزشی و کمک آموزشی و … برای توسعه تکواندو نیاز است و در حال حاضر امکانات موجود دلیلی بر حفظ سکوی المپیک برای تکواندو ایران نخواهد بود.
فضای کوچک خانه تکواندو و تجهیزات فعلی هرگز آرمان مردم و خاصه رهبری را در استمرار ورزش قهرمانی محقق نخواهد کرد و تمام دلسوزان که عرق به اهتزار پرچم مقدس نظام مقدس جمهوری اسلامی در جای جای جهان را دارند باید کنار ساعی ، فدراسیون تکواندو و پای کار باشند در جهت تحقق اهداف عالیه فدراسیون تکواندو که همان سفارش رهبری (حفظ الله) است والسلام.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد