امروز

یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۱:۵۸ قبل از ظهر

سایز متن   /

 

 

 

دکتر محمد‌مهدی مومن‌زاده عضو هیات مدیره فولاد خوزستان به عنوان یکی از سخنرانان گردهمایی فعالان بازار سرمایه گفت: دغدغه اعضای هیات مدیره از سال های گذشته تا به امروز این بود که اگر شرکت فولاد خوزستان بخواهد رشدی داشته باشد، باید از چه مسیری عبور کند که این رشد با سرعت بیشتری همراه باشد و تبدیل به یک جهش اقتصادی شود. در ادبیات بنگاه‌داری و حتی کشور‌داری بحثی به نام کچآپ وجود دارد. به دنبال فراهم آوردن شرایط اجرای کچاپ در گروه فولاد خوزستان بودیم. برای شروع به سراغ این رفتیم که بر اساس کتاب ها و مقالات معتبر بتوانیم یک مدل جهش اقتصادی و درآمدی برای فولاد خوزستان تدوین کنیم.

وی گفت: اقتصاددانان حوزه کچآپ، شرایط و الزامات جهش اقتصادی را پیچیده‌تر از شرایط رشد اقتصادی می‌دانند و این کار را سخت تر می کرد. تلاش کردیم از منابع دانشگاه های معتبر مثل دانشگاه هاروارد استفاده کنیم و ایده های جهش اقتصادی و درآمدی را به حوزه بنگاهداری ترجمه کنیم.

مومن زاده در ادامه افزود: اقتصاد‌دانان برجسته به دو مفهوم نهادسازی و فناوری برای ایجاد جهش اقتصادی دست پیدا کرده بودند. با در نظر گرفتن این دو مقوله در فولاد خوزستان به این نتیجه رسیدیم که باید به سمت تقویت زیرمجموعه فولاد خوزستان، خطوط تولید، معاونت‌ها و ایجاد شرکت های جدید برویم. نقش بازار سرمایه در اجرایی کردن موارد یاد شده، پررنگ بود. برای تامین مالی یا باید به سراغ بانک‌ها می‌رفتیم و یا از بازار سرمایه کمک می‌گرفتیم، که البته از این دو با توجه به محدودیت‌های بانکی، بازار سرمایه، مسیر در دسترسی بود. اولین اقدامات انجام شده، توسعه شرکت‌های زیرمجموعه بود. برنامه تاسیس شرکت معدنی و تملک معدن و افزایش سرمایه گذاری در شرکت های زیر مجموعه در جهت خلق ارزش برای سهام‌دار به اجرا درآمد.

دکتر مومن‌زاده با بیان این جمله که فولاد خوزستان اولین اوراق مرابحه با رتبه اعتباری را در بازار سرمایه کشور اجرا کرد، افزود: ارزش این اوراق سه هزار میلیارد تومان بود و با توجه به قدرت صورت مالی شرکت و رتبه اعتباری شرکت منتشر شد. یکی دیگر از نیازهایی که در مجموعه فولاد خوزستان احساس می‌شد، افزایش ارتباط و خدمت‌رسانی به ذینفعان بود. در این بین مهم‌ترین ذیفعان مجموعه سهام‌داران بودند. در شرکت‌های بزرگ دنیا، الزامی برای ایجاد واحدی به نام روابط با سرمایه‌گذارن وجود دارد. واحدی جدای از روابط‌عمومی شرکت. واحدی که تلاش دارد با ارتباط موثر با بازار، اطلاعات شرکت را برای سرمایه‌گذران و سهام‌دارن ترجمه کند و ارزش واقعی شرکت را بشناساند. فولاد خوزستان در این زمینه هم پیشتاز کشور است.

عضو هیات مدیره فولاد خوزستان ادامه داد: یکی از ویژگی‌های شرکت‌های بزرگ این است که سهام‌دار هیچ‌گاه از نقدشوندگی سهام نمی‌پرسد و این موضوعات با ابزارهای مختلف حل شده است. بلکه به دنبال رصد اتفاقات و اخباری است که به پایداری سود فصلی و سالانه منجر می‌شود. از دست‌یابی مجموعه به دانش روز و فناوری سوال می‌شود. از آینده و برنامه‌های توسعه پرسیده می‌شود. پاسخ به این سوالات بر عهده مدیران شرکت است. باید از رابطه یک‌طرفه میان سهام‌داران و شرکت‌ها به سمت ارتباط موثر و دوسویه حرکت کنیم، به طوری که، این ارتباط علاوه بر انتشار اطلاعات در کدال، شامل نشست سهامداران با اعضای هیات مدیره و معاونین و برگزاری نشست‌های تخصصی سهام‌دارن و فعالان بازار سرمایه باشد. شرایطی که در شرکت‌های بزرگ جهان شکل گرفته و بازخورد مثبتی را به دنبال داشته است. شروع این تغییر در فولاد خوزستان با توسعه واحد روابط‌عمومی شکل گرفت. امروز شاهد این هستیم که با تغییرات زیرساختی، ارتباط این واحد با بازار سرمایه به صورت دوسویه انجام می‌شود.

وی در پایان گفت: هدف اصلی اقدامات یاد شده، شکل‌گیری ارتباط دوسویه مجموعه فولاد خوزستان با سهام‌دارن فعلی، بالقوه و فعالان بازار سرمایه در فضایی شفاف و رسیدن به ارزش منصفانه سهم  است. حضور فعالان بازار سرمایه در فولاد خوزستان، فرصت مغتنمی است که بتوانیم برای تعامل موثر و دوسویه که منجر به خلق ارزش بشود، حرکت کنیم.

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد