امروز

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۰:۳۴ قبل از ظهر

سایز متن   /

دو نفر از متخصصان نخبه شرکت ملی حفاری ایران موفق به انتشار جلد نخست کتاب ” نمودارگیری کاربردی ” حاصل از تجربیات میدانی و آموزه‌های علمی و عملی شدند.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران، مهندس رضا محمدی سرپرست ارزیابی و تعبیر و تفسیر نمودارهای پتروفیزیکی اداره کل خدمات نمودارگیری مدیریت خدمات ویژه شرکت روز سه شنبه (‌۲۰دی ماه ۱۴۰۱) در این باره توضیح داد: این کتاب با همکاری دکتر مهرداد مرادی رئیس اداره کل خدمات نمودارگیری که ۳۱ سال سابقه و دارای دکترای زمین شناسی نفت است، تألیف و منتشر گردیده و پیش از این نیز توسط نگارندگان، مقالات مختلف با نمایه ISI منتشر شده است.

محمدی که خود از کارمندان نخبه و دارای کارشناسی ارشد مهندسی اکتشاف نفت از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است و ۱۱ سال سابقه کار در شرکت دارد، افزود: نگارش کتاب حاضر حاصل پنج سال تلاش مداوم بوده و پیرامون ابزارهای نمودارگیری، نحوه‏ عملکرد، پاسخ آن‏ها و کارایی هر یک از ابزارها در اندازه‌گیری پارامترها و مبانی تفسیر ویژگی‏‌های مخازن هیدروکربنی، خصوصیات سازندهای مورد بررسی و شرایط چاه که عملیات نمودارگیری در آن صورت‏ گرفته می‏‌باشد. 

 

 

 

وی با بیان اینکه جلد دوم کتاب نیز به موضوع بررسی جامع داده‌های به‏ دست‏ آمده و تفسیر نمودارها و خروجی ابزارهای نمودارگیری می‏ پردازد و دردست نگارش است، اظهار کرد: کتاب “نمودارگیری کاربردی” مشتمل بر ۱۹ فصل و توسط انتشارات جهاد دانشگاهی صنعتی امیرکبیر به چاپ رسیده و  برای تمامی متخصصان صنعت نفت خاصه صنایع بالادستی، مهندسان و دانشجویان سایر گرایش‏‌های نفت، معدن، زمین ‏شناسی و تمامی علاقه‏ مندان می‌تواند مورد استفاده قرارگیرد.

محمدی در خصوص نمودارگیری و اهمیت آن در حفاری چاه‌های نفت و گاز گفت: نمودارگیری به عنوان روشی مقرون به ‏صرفه برای تخمین و تعیین خصوصیات مخزنی و سازندهای مورد بررسی در مراحل اکتشاف، حفاری و بهره ‏برداری همواره مورد توجه و اهمیت بوده ‏است.

وی ادامه داد: با پیشرفت فناوری‌های مرتبط با این حوزه و ارائه ابزارآلات به‏ روز و قابلیت ترکیب ابزارها با خصوصیات مختلف، سرعت انجام عملیات نمودارگیری افزایش و درنتیجه زمان لازم برای انجام عملیات کاهش‎‏ یافته است؛ لذا مدت زمان تکمیل یک چاه و ارائه ‏ نتایج در زمان مقتضی در انواع چاه‏‌ها (اکتشافی، توسعه‏ ای، توصیفی و …) کاهش چشم‏گیری داشته است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد