امروز

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۵:۰۶ قبل از ظهر

سایز متن   /

معاون اسبق سیمای مرکز صدا و سیما خوزستان در این مراسم اظهار کرد: امروز زادروز تولد فردوسی بزرگ است، مدل خدمت به جامعه فرقی ندارد و محمدرضا حاجی‌پور هم سال‌هاست که به عنوان فیلمساز، نوازنده، خوشنویس و عکاس گمنام فعالیت دارد.

مهران نصرت پناه ادامه داد: کافیست هر جایی که باشیم، یک قدم جلوتر بیایم تا تغییرات دلخواه را رقم بزنیم؛ ملت ناامید امکان کار بزرگ انجام دادن را ندارد و باید ضمن حفاظت از فرهنگ و هویت خود نسبت به نهادینه‌سازی و انتقال بین نسلی آن اقدام کنیم.

وی یادآور شد: امروز می‌توانیم با همکاری به دیگران بگوییم کتاب خوب ما را به سمت رهایی و اندیشه‌ورزی هدایت می‌کند؛ این کتاب سبک زندگی را به ما نشان می‌دهد.

فرهاد بیژن پور خواننده، ترانه‌سرا و آهنگساز ایرانی نیز در این مراسم بیان کرد: دردها و رنج‌هایی در هنر نهفته که امروز حاصل آن را در قالب کتاب دیدیم؛ این آغازی برای هنر و دردهای هنرمند است.

غفار پوربختیار نویسنده و پژوهشگر نیز در این مراسم گفت: محمدرضا حاجی‌پور سال‌ها به دور از حاشیه، هیاهو، جنجال و شهرت‌طلبی کار خود را در خلوت و سکوت انجام دادند تا به امروز؛ در آرامش به کار خود مشغول و برخی مواقع با حضور در میان توده بختیاری با آنها کوچ کرده تا به کارهای هنری خود بپردازد.

وی افزود: محمدرضا حاجی‌پور مستندساز، تهیه کننده، کارگردان، عکاس، موسیقی دان، نوازنده، خوشنویس و هنرمند توانمندی است.

پوربختیار عنوان کرد: این کتاب تمامی ویژگی‌های زندگی بختیاری را به تصویر کشیده و از کوچ گرفته تا غذا خوردن، آیین‌ها، آداب و رسوم، تاریخ ایل بختیاری و پوشش لباس آنها عکاسی شده است.

نویسنده و پژوهشگر یادآور شد: بختیاری‌ها طبیعت‌گراترین اقوام هستند؛ همه اقوام طبیعت گرد و طبیعت دوست هستند ولی بختیاری‌ها با طبیعت زندگی، کوچ کرده، غذا خورده، برادری کرده، لباس پوشیده و قسم خوردند.

وی اظهار کرد: از لحظه مرگ تا تولد عشایر بختیاری در دل طبیعت هستند و به آن قسم می‌خورند.

وحید کیانی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان نیز در این مراسم با بیا اینکه سال‌هاست آثار محمدرضا حاجی‌پور را دنبال می‌کنم، گفت: هر صفحه از این کتاب تاریخی که به زندگی عشایر می‌پردازد، خود یک کتاب دیگر است.

وی در ادامه به قرائت مقدمه این کتاب پرداخت.

محمدرضا حاجی‌پور نیز در این مراسم گفت: خودمان باید اساتید فرهیخته‌ای که داریم را شناخته و به آنها احترام بگذاریم؛ هرچند این کتاب بیرون از کشور جاذبه‌های بسیار زیادی به خصوص از نظر زیبایی بصری برای مردم دیگر ملل داشت ولی در ایران نوستالژی هم محسوب می‌شود.

وی تأکید کرد: باید برای ارزش‌های خود برنامه‌ریزی کنیم، جای این کتاب در بدنه قومی که سراسر پتانسیل است، خالی بود.

این عکاس و مستندساز ادامه داد: باید قدرشناس ارزش‌های موجود در کشور باشیم، باید قدردان نیروی انسانی و دیگر مواهب الهی موجود در سراسر کشور باشیم.

حاجی پور بیان کرد: هنرمند نه محتاج پول بلکه توجه است؛ ارزش توجه برای هنرمندان بسیار بالاست و به آن نیاز دارد.

وی یادآور شد: مردم را باید دید و نباید آنها را در تعریف نگاه خلاصه کرد؛ مسئولان باید از نزدیک به تماشای مردم نشسته و در امور کنار آنها باشند.

دبیر اجرایی رونمایی کتاب نگارستان بختیاری نیز در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران بیان کرد: ایران کشوری غنی از ظرفیت اقوام است که باید از این ظرفیت در راستای توسعه کشور بهره‌مند شد؛ در موارد زیادی هم با همکاری بزرگان طوایف از آن برای ایجاد صلح و سازش بهره‌مند می‌شوند.

کوثر کریمی افزود: مسئولان امنیتی و انتظامی کشور نیز بارها مردم ساکن در مرزها را مرزبانان اصلی این مرز و بوم معرفی کردند و تعابیر این چنینی ظرفیت‌های اقوام کشور را بیش از پیش پررنگ می‌کند.

وی یادآور شد: دشمنان کشور نیز که از جنگ سرد ناامید شده‌اند، برای فروپاشی ارزش‌ها در جامعه به سمت تفرقه افکنی بین اقوام روی آورده و تلاش می‌کنند تا توطئه‌های خود را از این طریق عملیاتی کنند؛ در مقابل مردم نیز مانند سال های مختلف با پوشش خاص قومیتی خود بار دیگر همبستگی و حمایتشان را اعلام کردند.

دبیر اجرایی رونمایی از کتاب نگارستان بختیاری عنوان کرد: برای غنای فرهنگی در کشور نباید از ظرفیت آداب و رسوم اقوام غافل شد؛ طبیعتاً انتشار آثار مکتوب یا کتاب‌های تصویری به سبک مجموعه عکس‌های محمدرضا حاجی پور در راستای تقویت فرهنگ اقوام از ارزش بالایی برخوردار است.

کریمی ادامه داد: در دنیای امروزی که بیشتر نوجوانان و جوانان به سمت فضای مجازی گرایش پیدا کردند، نباید از هیچ کوششی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی دریغ کرد؛ البته آنطور که ذائقه آنها به سمت تماشای فیلم و عکس تغییر پیدا کرده تماشای مجموعه عکس‌های نگارستان بختیاری از جذابیت بالایی برخوردار خواهد بود.

وی تصریح کرد: تبدیل تصاویر به عکس نوشته (نگارش توضیحات در کنار عکس) فرازی از زندگی، صنایع دستی، کشاورزی، آئین و سنن و همچنین تاریخ باستان قوم بختیاری را به خوانندگان کتاب نگارستان بختیاری آموزش می‌دهد.

بنا به این گزارش، اجرای قطعه «دا» به مناسبت روز مادر توسط علی تاجمیری، اجرای قطعه‌های موسیقی از سوی بیژن فرهادپور و داود هزاران و همچنین شاهنامه‌خوانی از سوی نوربخش احمدزاده از جمله برنامه‌های جانبی این مراسم رونمایی بود.

کتاب ۱۰۷ صفحه‌ای «نگارستان بختیاری» مجموعه عکس‌های ۱۵ ساله محمدرضا حاجی‌پور از زندگی قوم بختیاری در استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان و اصفهان با ویرایش متن ظهراب مددی با شماره کتابشناسی ملی ۷۳۲۰۵۲۹ در انتشارات کنکاش به چاپ رسیده است.
خوشنویسی این کتاب از سوی غفور اسکندری، گرافیک از سوی حجت پولادی و ترجمه آن نیز توسط محمد دادخواه انجام شد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد