امروز

پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۲۲:۵۶ بعد از ظهر

سایز متن   /

رهاسازی آب از سد کوثر هفته اینده با دبی ٣٠ مترمکعب بر ثانیه انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ما از بهبهان مهندس خواجه پور با اعلام این مطلب از اهالی روستاهای پایین دست سد کوثر و درخواست نمود که در مدت رهاسازی آب از بستر و حریم رودخانه های خیرآباد و زهره فاصله بگیرند.
مدیر امورآب منطقه شرق خوزستان افزود ٨٠ درصد از ظرفیت سد مخزنی کوثر در حال حاضر پر می باشد و به منظور بهبود کیفیت آب رودخانه زهره در شهرستان هندیجان جهت شرب مردم و احشام آن ها، رهاسازی آب از سد کوثر صورت خواهد پذیرفت.

خواجه پور با بیان اینکه تراز حداکثر این سد بتنی ۶٢۵ متر از سطح دریا است، گفت: هم اکنون تراز این سد ۶١۶/٨٣ متر از سطح دریا می باشد.
دبیر شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بهبهان تاریخ دقیق رهاسازی آب سد کوثر را ساعت ۸صبح یکشنبه ۲۵ مهرماه عنوان کرد وهمچنین درخصوص آخرین وضعیت سد کوثرتصریح نمود حجم حداکثر مخزن ۵۴٧ میلیون مترمکعب، حجم فعلی ۴٣٢/٢٣١ میلیون مترمکعب، حجم مفید سد ۴۵٧ میلیون مترمکعب، حجم مرده ی سد ٩٠ میلیون مترمکعب، دبی ورودی ۵ مترمکعب بر ثانیه و دبی خروجی در حال حاضر ٩ مترمکعب بر ثانیه می باشد.

شایان ذکر است سد کوثر بر روی رودخانه خیرآباد در تنگه پادوک و در ۶٠ کیلومتری گچساران احداث شده است. این سد در سال ١٣٨۴ وارد فاز بهره برداری گردیده است. رودخانه خیرآباد از رودهای شاه بهرام و دهدشت بوجود می آید. رودخانه خیرآباد در شهر زیدون به رودخانه زهره می ریزد.

این سد آب آشامیدنی ٢٠ شهر و ٢ هزار روستا با ٢ میلیون و ۵٠٠ هزار نفر جمعیت را در استان های کهگلویه و بویر احمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس را تامین می کند.

خبرنگار بهبهان
محمدخلیجی

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد