امروز

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۲:۵۶ قبل از ظهر

سایز متن   /

%d8%b2%db%8c%da%af%d9%85%d8%a7%d8%b1-%da%af%d8%a7%d8%a8%d8%b1%db%8c%d9%84%d8%8c-%d9%88%d8%b2%db%8c%d8%b1-%d8%a7%d9%82%d8%aa%d8%b5%d8%a7%d8%af-%d9%88-%d9%85%d8%b9%d8%a7%d9%88%d9%86-%d8%b5%d8%af%d8%b1

به گزارش خبرنگار شبکه خبری تفکر جوان: زیگمار گابریل معاون صدراعظم آلمان امروز در نشست مشترک تجاری ایران و آلمان در محل اتاق بازرگانی ایران، اظهار کرد: در این دیدار شرکتهای مختلفی از آلمان به‌ویژه شرکتهای کوچک و متوسط و شرکتهایی مانند فولکس و زیمنس به ایران آمده‌اند که این امر نشان‌دهنده علاقه آلمان برای توسعه ارتباطات خود با ایران است.

وی افزود: در کشور آلمان شرکتهای کوچک و متوسط با قابلیتهای فراوانی وجود دارد که علاقه‌مند به همکاری با ایران هستند و ایرانی‌ها برای توسعه روابط خود با ما نباید تنها به شرکتهای بزرگ توجه داشته باشند.

وزیر اقتصاد آلمان ادامه داد: ایران در شرایط فعلی این حسن بزرگ را دارد که با شرکتهای آلمانی که مصمم به سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران هستند، همکاری کند. این شرکتها اکنون ایران را خانه خود می‌دانند.

وی تصریح کرد: اتاق بازرگانی ایران و آلمان ۲ هزار عضو دارد و در گذشته نیز نشستی با یکدیگر داشته‌اند که امیدواریم بعد از ۱۵ سال کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تشکیل جلسه دهند و جلسه دوم آن ۱۵ سال طول نکشد.

گابریل با اشاره به اینکه روابط خوب اقتصادی دو کشور ایران و‌ آلمان مانند گذشته قابل احیاء است، افزود: با وجود تحریمها، شرکتهایی از دو کشور ایران و‌ آلمان وجود داشتند که در زمان تحریمها توانستند روابط خود را حفظ و زمینه‌ساز توسعه روابط اقتصادی دو کشور را فراهم کنند.

وزیر اقتصاد‌ آلمان تأکید کرد: در حال حاضر نیز هیئت آلمانی علاقه زیادی به توسعه روابط خود با ایران دارد و ما معتقدیم این روابط باید منجر به بهبود شرایط زندگی مردم و شرایط زیست‌محیطی شود.

وی در ادامه صحبتهای خود با اشاره به اختلافات سیاسی ایران با اروپای غربی گفت: سیاست ایران با کشورهای اروپای غربی فرقهایی دارد اما کنار این تفاوتها نقاط اشتراک فراوانی نیز وجود دارد.

وی تأکید کرد: ما می‌توانیم حتی در خصوص مشکلات پیچیده با یکدیگر صحبت کنیم و این ارزش بالایی دارد و علاقه‌مند به حرکت در این مسیر هستیم.

معاون صدراعظم آلمان گفت: دو کشور ایران و آلمان در بخشهای مختلفی امکان همکاری با یکدیگر دارند که این امر زمینه‌ساز پیشرفت در اشتراکات را فراهم می‌کند.

* شرکتهای آلمانی تنها به‌دنبال کسب سود از بازار ایران نیستند

وزیر اقتصاد آلمان با بیان اینکه صنایع آلمانی که به ایران آمده‌اند تنها به‌دنبال به دست آوردن سود و بازگشت به کشور خود نیستند، گفت: ما معتقدیم که در همکاریهای دو کشور لازم است که انتقال دانش فنی و بهره‌گیری از ظرفیتهای ایران و ایجاد ارزش افزوده و همچنین بازار دائمی در منطقه انجام شود و ما حاضریم تعهد بیشتری را در این خصوص بپذیریم.

گابریل با بیان “آماده آموزش به جوانان ایرانی هستیم”، گفت: به آموزش فنی و حرفه‌ای در کشور آلمان اهمیت زیادی داده می‌شود اما سهم افراد تحصیل‌کرده در کشور شما بسیار بالاست و ما می‌دانیم که حداقل ۶۰ درصد از مردم ایران تحصیلات دانشگاهی دارند.

وی افزود: در هر کشوری علاوه بر مهندس و کارشناسان دانشگاهی نیازمند استادکار و افراد فنی نیز هست که این افراد نیز مانند مهندسان می‌توانند درآمد و زندگی خوبی داشته باشند.

* اعلام آمادگی آلمان برای ایجاد مدارس فنی حرفه‌ای در ایران

معاون صدراعظم آلمان تصریح کرد: آلمانی‌ها می‌توانند به ایران بیایند و حرفه‌های صنعتی را آموزش دهند. همان‌طور که اولین مدرسه فنی و حرفه‌ای ایران توسط آلمانها ایجاد شد ما دوباره این آمادگی را داریم که مدارس فنی حرفه‌ای خود را در ایران دایر کنیم.

* بیمه هرمس با ایران روابط خود را آغاز کرد اما هنوز مشکلات روابط بانکی وجود دارد

گابریل در ادامه صحبتهای خود گفت: در روابط مالی ایران و آلمان هنوز مشکلاتی وجود دارد کما اینکه موفقیتهایی نیز حاصل شده است.

وی افزود: آمادگی دولت ایران برای پرداخت بدهیهای خود به آلمان باعث شد که بیمه هرمس دوباره فعال شود و اعتبار ایران در این زمینه بالاتر رفته است و امکان ارتقای آن وجود دارد.

وزیر اقتصاد‌ آلمان ابراز کرد: روابط دو کشور در سالهای گذشته مناسب نبوده و پیشرفتی نداشته است اما ما نباید عملیاتی انجام دهیم که منجر به عقب‌گشت روابط دو کشور به سطح گذشته باشد و اطمینان‌بخشی مناسبی در زمینه مالی باید داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه گفت‌وگوهایی میان بانکهای ایرانی و آلمانی انجام شده است، گفت: ایران در شرایط فعلی می‌تواند از فاینانسهای بین‌المللی استفاده کند اما باید زمینه‌های روشن‌سازی مالی در این کشور فراهم شود .

واقعیت توافق اتمی برای مردم ایران توسط آمریکا باید مشخص شود 

قائم‌مقام صدراعظم آلمان تصریح کرد: مدیریت آمریکا در مسائل خود نیز باید انجام شود تا در پی توافقات اتمی پیامدهای آن نیز برای ایران و مردم این کشور واقعیت پیدا کند.

گابریل با اشاره به توافق امروز رئیس بانک مرکزی ایران و همتای آلمانی وی گفت: امروز بانک مرکزی ایران و‌ آلمان توافقی خواهند داشت که این امر نشان‌دهنده اتفاقات افتاده در روابط دو کشور است اما برای توسعه بیشتر این روابط نیاز به صرف زمان بیشتری داریم.

معاون صدراعظم آلمان در پایان گفت: شرکتهای آلمانی نیروی انسانی مختلفی برای حل مسائل پیش روی دو کشور و پرداخت مالیات مضاعف دارند و ما در چارچوب برطرف کردن مسائل پیش روی توسعه روابط اقتصادی گام برمی‌داریم.

انتهای پیام/ تسنیم

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد