امروز

چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۴:۴۳ بعد از ظهر

سایز متن   /

یکی از کارشناسان ارشد اداره نمودارگیری مدیریت خدمات ویژه شرکت ملی حفاری ایران برای نخستین بار در این شرکت به عنوان مجری، یک طرح پژوهشی صنعتی مشترک میان بنیاد نخبگان و وزارت نفت را با موفقیت اجرا کرد.

به گزارش تفکر جوان به نقل از روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران احسان لرکی در این باره توضیح داد: پیشنهاد و تهیه پروپوزال این طرح را با توجه به نیازسنجی و خلاء های علمی و تکنیکی موجود در صنعت حفاری، در جهت  رفع کاستی های موجود در این زمینه ارائه داده است.

 وی گفت: موضوع این طرح با محوریت بررسی فشار منفذی و پیش بینی آن در نقاط حفاری نشده به کمک الگوریتم های پیشرفته ریاضی و  Machine Learning  در بازه های مخزنی و گاه  غیر مخزنی پیشنهاد شد که در آن با استفاده از مدل طراحی شده می توان فشار منفذی را به صورت سه بعدی در گستره وسیعی از میادین نفتی و گازی با دقت به  نسبت خوبی تخمین زد.

لرکی افزود: از آنجا که طراحی سیال حفاری و بررسی های ژئومکانیکی مانند پایداری دیواره چاه، به مقدار عددی فشار منفذی وابسته است، فقدان نمودارهای فشار منفذی در گستره میدان به خصوص برای پروژه های کلید در دست در مدیریت پروژه ها، می تواند چالش بزرگی باشد که با کاربست این طرح، نگرانی های موجود به حداقل می رسد.

مجری طرح با اشاره به همکاری یکی از اعضای بنیاد نخبگان در اجرای طرح، اظهار کرد: همچنین طرح دیگری را  به عنوان مشاور با محوریت محاسبه فشار منفذی از روی داده های حفاری با همکاری رضا خوشنویس زاده یکی از اعضای خلاق بنیاد نخبگان به انجام رسانده که راستی آزمایی آن با دقت شگفت انگیز ۹۹ درصد مورد تایید قرار گرفت و در پایگاه داده های اشپرینگر (Springer)  از شمار معتبرترین منابع علمی تخصصی بین المللی منتشر شد.

وی که دارای کارشناسی ارشد در رشته ژئوفیزیک است و ۱۰ سال سابقه کار در شرکت ملی حفاری ایران  دارد، گفت: تاکنون مشاوره بیش از ۲۵ پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته های اکتشاف، حفاری، ژئوفیزیک، الکترونیک و زمین شناسی نفت در دانشگاه های مختلف را در کارنامه خود دارد و همواره تلاش نموده در طرحنامه پایان نامه ها نیازها و کمبود های محسوس در صنعت حفاری را کانون توجه خود قرار دهد که بیشتر طرح های پیشنهادی مورد استقبال و تأیید مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری واقع و به مرحله صنعتی راه یافته است.

این پژوهشگر حوزه نفت و انرژی افزود: در زمان حاضر بر روی تله های گازی کم عمق از منظر ردیابی و رفتار ژئومکانیکی آنها درحین حفاری مطالعه و تحقیق می کند که در زمینه ردیابی به نتایج به نسبت خوبی رسیده و انتظار دارد با نتایج حاصل از این پژوهش که براساس مدل های پیچیده ریاضی تدوین گردیده تا حد مطلوبی از تکرار حوادثی همچون فوران چاه در نفت شهر و رگ سفید جلوگیری شود.

لرکی در پایان از مدیریت های خدمات ویژه و پژوهش و فناوری شرکت که با حمایت های معنوی و ایجاد انگیزه زمینه موفقیت او را فراهم نمودند، قدردانی به عمل آورد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد