امروز

پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۰:۴۳ قبل از ظهر

سایز متن   /

به گزارش تفکر جوان ، ۳۸ شهر خوزستان به منظور رهایی از مشکلات متعدد شهری با تلاش دولت در چهار سال گذشته دارای طرح جامع و تفصیلی شدند.معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی اظهارداشت: تعیین تکلیف و تصویب و ابلاغ اکثر طرح‌های جامع و تفصیلی از جمله رسالت‌های اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان است.
نواب طباطبایی به همکاری دستگاه‌های اجرایی مختلف و همچنین شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در تهیه و تصویب این طرح‌های توسعه‌ای دربخش عمران شهری اشاره‌ کرد و گفت: در حال حاضر اکثر شهرهای استان خوزستان از این نوع طرح‌ها برخوردار هستند که در نهایت به ساماندهی خدمات شهری منجر می‌گردد.معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان یادآورشد: هدف از تهیه این طرح‌ها تعیین و جانمایی کاربری‌های شهری، عرض شبکه معابر، رعایت سطوح و سرانه‌ها و مباحث سیما و منظر شهری و همچنین تعیین سطح تراکم، اشغال، ارتفاع و تعیین خط محدوده شهرها است.این مقام مسئول در اداره کل راه و شهرسازی خوزستان خاطرنشان‌کرد: طی دولت دوازدهم تهیه ۳۲ طرح جامع، ۳۲ طرح تفصیلی، ۳۰ طرح مشترک جامع و تفصیلی و پنج طرح ناحیه‌ای با همکاری معاونت امور عمرانی استانداری در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی خوزستان قرار گرفته است.وی با بیان اینکه تهیه طرح‌های تفصیلی برخی از شهرهای استان بیش از یک دهه به تاخیر افتاده بود گفت: پیش از این نیز حجم قابل توجهی از این طرح به منظور ضابطه‌مندی شهرها بر اساس طرح‌های توسعه عمران تهیه و ابلاغ شد.طباطبایی یادآورشد: از جمله این طرح‌ها ، طرح جامع مربوط به کلانشهر اهواز بود که در سال ۱۳۹۸ بعد از چندین سال تصویب و ابلاغ گردید.
وی با بیان اینکه طرح تفصیلی محدوده شهرها و طرح جامع محدوده و حریم شهرها را در برمی‌گیرد بیان‌داشت: برای آخرین بار طرح تفصیلی اهواز در سال ۱۳۶۸ با افق ۲۰ ساله تهیه شد که فرآیند بازنگری آن از خردادماه سال ۱۳۹۸ بعد از ابلاغ طرح جامع این کلانشهر آغاز شد.
طباطبایی وسعت مطالعه طرح تفصیلی اهواز را در گستره ای بالغ بر ۲۰ هزار هکتار عنوان‌کرد و افزود: برای انجام این طرح، اهواز به ۲ قسمت شرق و غرب تقسیم و منابع مالی آن از محل اعتبارات استانی و ملی تامین شد.این مقام مسئول در اداره کل راه و شهرسازی خوزستان یادآورشد: همچنین فرآیندهای لازم برای تهیه ۲ طرح ناحیه‌ای شرق و جنوب شرق خوزستان آغاز شده است.وی اضافه کرد: طرح جامع مسجدسلیمان نیز بعد از تصویب در شورای برنامه‌ریزی و کمیسیون ماده پنج برای ابلاغ به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ارسال شده است.معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان بیان‌داشت: این استان دارای رتبه اول کشور در زمینه تصویب طرح‌های تفصیلی و جامع است.
وی همچنین به ضرورت بازنگری طرح جامع شهرهای بندر امام و ماهشهر اشاره‌کرد و گفت: هر ۲ این شهرها از جمعیت بالای ۵۰ هزار نفر برخوردار هستند که طرح تفصیلی آنها در سال ۱۳۹۴ ابلاغ شده و افق آن تا سال ۱۴۰۰ است.طباطبایی یادآورشد: تلاش می‌شود امسال به منظور بازنگری طرح‌های جامع این شهرها با همکاری سازمان جغرافیایی کشور نقشه پایه این مناطق به منظور آغاز مطالعات تهیه شود.به گفته وی اخیرا نیز طرح تفصیلی شهر مسجدسلیمان بعد از رفع مغایرت ها، از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب و ابلاغ شد.
آخرین بازنگری مربوط به طرح جامع شهر اهواز پیش از ابلاغ آن مربوط به سال ۱۳۶۸ بود که بازنگری این طرح در سال ۱۳۹۸ به پایان رسید و از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ابلاغ شد.
اجرای طرح جامع برای فراهم آوردن تسهیلات لازم و تامین نیازهای مختلف جامعه شهری است و تامین تمامی خدمات عمومی برای شهروندان در طرح جامع شهری پیش بینی شده است.با تصویب طرح بازنگری، ۶ سکونتگاه غیررسمی شهر اهواز از جمله علی آباد، کوی سیاحی ، ملاشیه و عین۲به محدوده شهر اهواز اضافه شدند که همین امر خدمت رسانی دستگاه‌های ذیربط را به شهروندان این مناطق تسهیل می کند.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به ابلاغ طرح جدید جامع شهری اهواز و الحاق مناطق جدیدی مانند عین۲ و کوی سیاحی اهواز به این طرح ، گفت: دستگاه‌های خدمات دهنده مانند شهرداری و آبفا باید در ارائه خدمات خود به مناطق شهری، طرح جدید جامع اهواز را ملاک کار خود قرار دهند.

فاضل عبیات اظهارداشت: در این طرح، مناطق پیرامونی اهواز(حاشیه‌ای) به محدوده شهری کلانشهر اهواز ملحق شده‌اند و دستگاه‌ها به طور رسمی باید خدمات خود را به این مناطق ارائه کنند.

وی با بیان اینکه دستگاه‌هایی مانند شهرداری اهواز اقدامات خود را شروع کرده‌اند، گفت: با این وجود ضروری است ارائه خدمات به مردم پررنگ تر باشد.

معاون عمرانی استانداری خوزستان، غرب اهواز مانند مناطق ملاشیه، کوی سیاح و مندلی را در منتهی الیه محدوده شهری عنوان‌کرد و گفت: لازم است تا محدوده‌های شهری این کلانشهر به وسیله یک نوار سبز و با نهال کاری به روش‌های مهندسی تعیین شود که در این صورت به حفظ محدوده ساخت و سازها، خدمات شهری و کاربری‌های دیگر کمک می‌شود.

عبیات با بیان اینکه شهرداری اهواز در تلاش برای انجام اقدامات لازم برای انجام مسئولیت‌های خود در برابر طرح جدید جامع شهری است، افزود: این طرح اتفاق بسیار خوبی است که می‌تواند به توسعه و ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای مناطق پیرامونی منجر شود.

وی یادآورشد: پیش از این دستگاه‌هایی مانند شهرداری، آب و فاضلاب و توزیع برق در خدمات‌رسانی به این مناطق از نظر حوزه وظایف و مسئولیت‌ها با مشکلاتی روبه‌رو بودند ولی بعد از ابلاغ این طرح، ارائه خدمات دستگاه‌ها به عنوان یک تکلیف و الزام قانونی محسوب می‌شود.

پیگیری سند مالکیت مناطق الحاق شده به طرح جامع

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان با بیان اینکه این مناطق با موضوعات و مشکلات مختلفی روبه‌رو هستند، گفت: یکی از موضوعاتی که باید با اولویت و جدیت دنبال شود، سند مالکیت املاک و اراضی است که به طرح جدید جامع شهری اهواز اضافه شده‌اند.

عبیات تصریح‌کرد: برهمین اساس پیگیری‌های لازم از مراجع مسئول در حال انجام است تا منازل مسکونی و دیگر اراضی این مناطق سنددار شوند.

مناطق ناکارآمد فاقد سند مالکیت هم مشمول دریافت تسهیلات بازآفرینی شهری

توافق صورت گرفته در سال ۱۳۹۸ بین اداره کل راه و شهرسازی خوزستان و سرپرستی بانک مسکن استان برای اختصاص تسهیلات طرح بازآفرینی شهری به متقاضیان بافت‌های ناکارآمد فاقد سند مالیکت خبر خوبی بود که باعث تشویق بخش زیادی از ساکنان این بافت ها برای دریافت تسهیلات مربوط به این طرح شد.

رضا رضایی مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان با اشاره به تشکیل کمیته کارشناسی تسهیلات بازآفرینی شهری خوزستان، بیان کرد:یکی از مشکلات مهم در حوزه تسهیلات بافت‌ فرسوده نداشتن سند مالکیت متقاضیان در بافت‌ ناکارآمد شهری است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در بیشتر محلات بافت‌ ناکارآمد شهری املاک فاقد سند مالکیت هستند، پیش از این امکان بهره‌مندی متقاضیان از تسهیلات بازآفرینی وجود نداشت، به همین دلیل با توافق و مصوبه‌ای که در کمیته کارشناسی تسهیلات بازآفرینی شهری صورت گرفت، امکان استفاده از سند جایگزین واجد شرایط پس از کارشناسی و ارزیابی بانک برای مالکان این نوع از واحدهای مسکونی فراهم شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان افزود: علاوه بر موضوع سند مالکیت، پرداخت تسهیلات بانکی ، پیشرفت فیزیکی مورد انتظار بانک در ساخت این نوع از واحدها یکی دیگر از مشکلاتی است که در مسیر تسهیلات بهسازی و نوسازی بافت فرسوده وجود دارد که لازم است نظارت و اطلاع‌رسانی‌ لازم در این رابطه با جدیت پیگیری شود.

ضرورت ارایه مشوق‌ بیشتر در اجرای طرح بازآفرینی شهری

وی موضوع تخفیف شهرداری در صدور پروانه‌های ساختمانی و لزوم ایجاد مشوق بیشتر دربافت‌ فرسوده را در اجرای هرچه موفق‌تر طرح بازآفرینی شهری بیان کرد و گفت:از شهرداری‌های استان خواسته می شود درخصوص افزایش میزان تخفیف صدور پروانه در بافت ناکارآمد شهری بیش از پیش همکاری کنند.

رضایی به بالارفتن هزینه ساخت و پایین بودن مبلغ تسهیلات مربوط به این طرح اشاره کرد و افزود: مشارکت انبوه سازان در انجام ساخت وساز در بافت‌ فرسوده می‌تواند به عنوان یک محرک تسهیلات باعث بهبود وضع کالبدی و همچنین تحقق سیاست‌های وزارت راه وشهرسازی و بانک مسکن در بخش نوسازی پلاک‌های واقع در این محدوده‌ها شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان ادامه داد: همچنین استفاده از فناوری‌های نوین در ساخت مسکن باعث جلوگیری از هدررفت انرژی و بالارفتن کیفیت ساخت وساز در این مناطق خواهد شد.

۲۹ شهر خوزستان دارای محدوده مصوب بافت ناکارآمد

وی با بیان اینکه استان خوزستان ۲۹ شهر دارای محدوده مصوب ناکارآمد دارد، گفت: تسهیلات بازآفرینی شهری در بافت‌های ناکارآمد شهری ۵۰۰ میلیون ریال با نرخ سود ۹ درصد و تا سقف یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال است.

به گفته رضایی، به واحدهایی که به روش فناوری‌های نوین ساخته شوند ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد پرداخت خواهد شد.

مدیرکل راه و شهری خوزستان ادامه داد: به واحدهای ناکارآمد در شهرهای بالای ۲۰۰ هزارنفر ، ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات با نرخ سود دوران مشارکت ۹ درصد و تا یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال پرداخت می‌شود.

وی افزود: در سایر شهرها به اینگونه واحدهای مسکونی مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال با نرخ سود ۹ درصد و تا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات اختصاص می‌یابد.

۱۷ درصد جمعیت خوزستان در بافت ناکار آمد ساکن هستند

مطالعات صورت گرفته پیش از سال ۱۳۹۰ نشان می دهد که بالغ بر ۱۷ درصد مردم ۲۹ شهر استان خوزستان در بافت های ناکارآمد ساکن هستند که وسعتی بالغ بر ۱۳ هزارو ۴۱۷ هکتار پهنه سکونت این افراد محسوب می شود.

قطعا با توجه به اضافه شدن شهرهای جدید به استان خوزستان این میزان افزایش یافته است و برآوردها حاکی از بافت های نا کارآمد میانی پنج هزار و ۶۱۴ هکتار و سکونت های های غیر رسمی ۷ هزارو ۸۰۳ هکتار است.

استان خوزستان در بحث حاشیه نشینی در کشور رتبه دوم را دارد و مساحت کل شهرهایی که در استان دارای محدوده مصوب بافت ناکارامد شهری هستند ۵۴ هزارو ۱۳۵ هکتار است که شامل ۲۴۵ محله است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد