امروز

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۲۱:۴۰ بعد از ظهر

سایز متن   /

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به ظرفیت مجاز این شرکت برای افزایش توان تولید نفت این شرکت تا بیش از ۳ میلیون ۴۰۰ هزار بشکه در روز گفت: برنامه جهش تولید سال ۱۴۰۰ مناطق نفتخیز جنوب در بیست‌سال گذشته بی‌سابقه است و تحقق آن نیازمند آرامش و رضایت کارکنان خط مقدم تولید است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی  تفکر جوان به نقل از روابط عمومی نفتخیز، مهندس احمد محمدی روز سه شنبه چهارم خردادماه در رویداد عرضه و تقاضای فرآورش و نمکزدایی با گرامیداشت ۳ خرداد سالروز فتح خرمشهر، ۴ خرداد روز ایثار و مقاومت که روز دزفول نامگذاری شده است و ۵ خرداد زادروز صنعت نفت ایران اظهار داشت:‌ صنعت نفت خاورمیانه مرهون روزی است که چاه شماره یک مسجدسلیمان در ۵ خرداد ۱۲۸۷ خورشیدی فوران کرد صنعت نفت متولد شد تا کشور وارد چرخه صنعتی شدن شود و اینجانب پیشنهاد می‌کنم که این روز به نام نفت و مسجد سلیمان نامیده شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۱۳ سال از فعالیت صنعت نفت کشور گذشته است تاکید کرد: از این مدت ۴۳ سال بعد از انقلاب بوده که با نگاه و استراتژی توجه به داخل، در واقع صنعت نفت به طور کامل بعد از انقلاب ملی شده است و تصمیم‌گیری، طراحی، نظارت‌ و اجرا از چاه تا تحویل به مشتری چه در بخش‌ دولتی و چه بخش‌ خصوصی توسط متخصصان داخلی صورت می‌گیرد.

مهندس محمدی با ضرورت صدور خدمات فنی مهندسی در صنعت نفت گفت: با توجه به توان شرکت‌ها و سازندگان داخلی و بخش خصوصی صدور خدمات فنی دور از انتظار نیست.

وی در ادامه با اشاره به حوزه فعالیت‌ مناطق نفتخیز جنوب اظهار داشت: مناطق نفتخیز جنوب به عنوان بزرگ‌ترین، قدیمی‌ترین و ساختارمندترین شرکت تولیدکننده صنعت نفت در جنوب و جنوب جنوب غرب کشور راهبری میدان‌های نفتی با برآورد حداقل ۳۵۱ میلیارد بشکه نفت درجا را بر عهده دارد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ادامه داد:‌ براین اساس با متوسط ضریب بازیافت حدود ۲۸ درصد، نزدیک به ۱۰۰ میلیارد بشکه نفت خام قابل بازیافت بدون در نظر گرفتن روش‌های ازدیاد برداشت(EOR) در مخازن مناطق نفتخیز جنوب وجود دارد که تا کنون حدود ۶۰ درصد آن تولید شده است.

وی با اشاره به برنامه افزایش تولید مناطق نفتخیز جنوب گفت: برنامه تولید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در سال ۱۴۰۰ رسیدن به توان تولید ۳ میلیون بشکه در روز است که بدیهی است اجرای این برنامه منوط به رفع تحریم‌ها و مهیا شدن شرایط بازگشت به تولید حداکثری است.

برنامه افزایش تولید  سال ۱۴۰۰ مناطق نفتخیز جنوب در ۲۰ سال اخیر بی‌سابقه است

 وی گفت: در برنامه تولید ۱۴۰۰ در بخش چاه محور برنامه بسیار سنگین و افزایشی اعلام کردیم که شاید کمی جسورانه بوده ولی با توجه به شرایط تحریمی در  دو سه سال اخیر و کاهش تکلیفی، لازم بود که برنامه‌ای با نگاه بازگشت به تولید حداکثری و با امکانات موجود و در دسترس طرح‌ریزی شود که بر اساس این برنامه در قیاس با تولید این شرکت در ابتدای سال ۹۷ و قبل از تحریم‌ها، بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز باید به تولید مناطق نفتخیز جنوب اضافه شود (با احتساب جبران افت تولید چاه‌ها و مخازن و میزان افزایش سطح تولید) که در تاریخ دو دهه اخیر مناطق نفتخیز جنوب بی‌سابقه است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب افزود: در این زمینه اقدامات بسیار زیادی را تعریف کرده‌ایم که بخش عمده آن در حوزه سطح الارض شامل استفاده از تجهیزات پیش ساخته بهر‌ه‌بردای، نمکزدایی و تقویت فشار است.

وی با اشاره به اینکه مناطق نفتخیز جنوب ۱۳دستگاه اسکیدمانتد (فرآورش سیار) که عمدتاً در حوزه فرآورش نفت نمکی هستند نیاز دارد بیان داشت: با تصمیم وزارت نفت و شرکت ملی نفت برای  برای واگذاری دستگاه‌های با ظرفیت کمتر از ۲۵ هزار بشکه از طریق علم و فناوری صنعت نفت به شرکت‌های دانش‌بینان امیدواریم در سریعترین زمان ممکن دستگاه‌های مورد نیاز را برای تحقق افزایش تولید به کارگیری کنیم.

مهندس محمدی افزود: در بخش تحت‌الارض و چاه محور نیز در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۰۰۰  عملیات ترمیمی بدون دکل و نزدیک به  ۱۴۰ تعمیر چاه با دکل تعریف کرده‌ایم و همچنین بخشی از افزایش تولید از قراردادهای EPC و EPD  طرح نگهداشت و افزایش تولید محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه اجرای این برنامه باید با عزم و تلاش کارکنان صورت پذیرد گفت: از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخواست می کنم که با تجدیدنظر در مصوبه تعیین سقف حقوق کارکنان نسبت به ایجاد انگیزه در آنان برای افزایش تولید و بازپس گیری سهم کشور از بازار نفت اقدام نمایند تا آرامش و رضایت کارکنان خط مقدم تولید تامین گردد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد