امروز

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۳:۳۶ قبل از ظهر

سایز متن   /

محمدجواد اشرفی در گفت وگو با تفکر جوان درباره گزارش‌هایی که از تخلیه زباله در منطقه حفاظت شده میشداغ در دشت آزادگان منتشر شده، اظهار داشت: این زباله‌ها مربوط به محل دفن زباله‌های شهر بستان است که در خارج از منطقه حفاظت شده میشداغ قرار دارد اما در مجاورت این منطقه واقع شده است.

وی با اشاره به رهاسازی زباله از سوی شهرداری بستان در زمینی با وسعت حدود سه هکتار در شمال منطقه حفاظت شده میشداغ، افزود: پیگیری برای جابجایی محل دفن پسماندهای شهری بستان صورت گرفته و این موضوع پارسال دوباره به مرجع قضایی نیز ارجاع شده اما رای دادگاه بازدارنده نبوده است.

اشرفی اضافه کرد: اغلب پرونده‌هایی که علیه شهرداری‌ها به دلیل آلوده کردن محیط زیست در مراجع قضایی مطرح می‌شود به جرایم نقدی ناچیز ختم می‌شود که این آرا بازدارنده نیست، بازدارندگی در صورتی حاصل می‌شود که شهرداری مطابق قانون مجازات اسلامی در زمینه مدیریت پسماند، ملزم شود تحت هیچ شرایطی زباله را در آن مکان تخلیه نکند، در غیراینصورت مسئولان مربوطه اعم از شهردار یا معاون وی، بازداشت شوند.

وی ادامه داد: اصراری به بازداشت شدن شهرداران نداریم اما ضروری است که تعهد و التزامی از مدیریت شهری و شهرداری گرفته شود که زباله‌ها را به این روش و در این مکان دفن نکند و این کار با تایید محیط زیست انجام شود.

اشرفی اظهار داشت: محل تخلیه زباله شهر بستان، بر روی حیات وحش منطقه اثر مستقیم ندارد، زیرا به دلیل مجاورت با جاده اصلی، حیات وحش از جمله آهوی میشداغف به دلیل عدم امنیت، کمتر در آنجا تردد می‌کنند.

 

منکر شکار نیستیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین درباره گزارش برخی فعالان محیط زیست از حضور شکارچیان در منطقه حفاظت شده میشداغ و شکار آهوهای این منطقه گفت: در ماه‌های اخیر گزارشی از شکار آهو دریافت نکردیم و لاشه و مستنداتی از شکار این گونه جانوری نیز مشاهده نشده است.

وی افزود: گزارش‌هایی از حضور شکارچیان در ماه‌های اخیر دریافت کردیم و یکی دو مورد شکارچیانی به منطقه آمده بودند که با رسیدن محیط بان‌ها متواری شدند.

اشرفی اضافه کرد: ما مدعی این نیستیم که به طور کامل جلوی شکارچیان را می‌گیریم، زیرا شکار در هر صورت در همه کشور اتفاق می‌افتد، از سوی دیگر منطقه حفاظت شده میشداغ ۵۲ هکتار وسعت و جغرافیای خاص خود را دارد، آهوها نیز الزاما فقط در محدوده منطقه حفاظت شده نیستند و در مناطق مجاور تردد می‌کنند، بنابراین ما منکر حضور شکارچیان و احتمال شکار نیستیم، ممکن است متخلفان و شکارچیان غیرمجاز به منطقه بیایند و شکار کنند، اما آنچه مشخص است همکاران ما تلاش بسیار زیادی برای رصد کردن منطقه و جلوگیری از شکار دارند و در این زمینه نیز تاحدود زیادی موفق بوده‌اند.

وی اخباری که درباره شکار آهوهای میشداغ منتشر می‌شود را نوعی «اغواگری» توصیف کرد که توسط افراد خاص و با اهداف خاص صورت می‌گیرد.

اشرفی با بیان اینکه این افراد برای ما شناخته شده هستند، گفت: این اخبار را به شکلی که دارد مطرح می‌شود قبول نداریم، این افراد چه مستنداتی برای ادعاهای خود دارند و اینکه گفته می‌شود حیات وحش منطقه در یک سال گذشته ۶۰ درصد کاهش یافته بر اساس کدام مطالعه علمی و شمارش است؟

وی اظهار داشت: انتظار داریم این افراد اگر اطلاعی از شکارچیان و محل اختفای آنها دارند، مستندات خود را ارائه دهند و آنها را معرفی کنند و در کنار ما قرار گیرند، تا اقدام لازم را انجام دهیم.

 

ضرورت به روزرسانی تجهیزات حفاظت

اشرفی در ادامه بر استفاده از تجهیزات مدرن برای حفاظت از مناطق تحت مدیریت محیط زیست تاکید کرد و گفت: منطقه حفاظت شده میشداغ، شن‌زار و تپه‌ماهوری است و ویژگی‌های خاص خود را دارد بنابراین برای حفاظت از اینگونه مناطق باید از روش سنتی و گشت‌های محیط بانی به سمت مدرن شدن پیش برویم، باید به ابزار روز همچون دوربین و پهباد مجهز شویم زیرا امکانات فعلی قطعا جوابگو نخواهند بود.

وی افزود: خودروهای مناسب باید در اختیار محیط بان‌ها قرار گیرد، این در حالیست که امکانات کنونی ما برای مقابله با متخلفان کافی نیست، به طور مثال شکارچیان متمول منطقه میشداغ از خودروهای لوکس استفاده می‌کنند که ما با امکاناتی که داریم در تعقیب و گریز نمی‌توانیم خیلی موفق باشیم، با این حال همکاران ما زحمات زیادی برای جلوگیری از ورود شکارچیان و شکار متحمل می‌شوند و این اتفاق کمتر رخ می‌دهد.

بر اساس این گزارش، اخیرا برخی از فعالان محیط زیست دشت آزادگان، با انتشار تصاویری نسبت به تخلیه زباله در اطراف زیستگاه آهوی میشداغ اعتراض کرده‌اند. آنها همچنین مدعی شده‌اند که این منطقه محل تردد و اتراق شکارچیانی که در پی صید آهوی میشداغ می‌آیند. یکی از فعالان محیط زیست تصاویری نیز از ردپای خون در منطقه منتشر کرده و گفته است که این خون متعلق به شکار یکی از این آهوان بوده است.

میشداغ (به زبان محلی مشداخ) یکی از مناطق کویری منحصربفرد با وسعت ۶۰ هزار هکتار در غرب خوزستان بین شهرهای بستان و عبدالخان در شهرستان دشت آزادگان (منطقه مرزی فکه) قرار دارد که از سال ۹۰ به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت.

آهو یا غزال میشداغ از جمله گونه‌های خاص و در معرض انقراض خوزستان و تنها گونه آهویی است که در زیستگاه خود به صورت طبیعی و آزاد زندگی می کند. این گونه آبان ماه ۹۷ در بانک ژن جهانی ثبت شده و برای نخستین بار به عنوان یک زیرگونه جدید از گونه‌های آهو قرار گرفته است.

شکار، جنگ تحمیلی هشت ساله و طرح‌های توسعه در منطقه اعم از احداث کانال پای پل، اراضی کشاورزی و اخیرا طرح‌های عظیمی مثل طرح خط لوله آب غدیر و ایجاد بازارچه مرزی چذابه، مهمترین تهدیدات آهوی میشداغ به شمار می‌آیند.

شهر مرزی بستان از توابع شهرستان دشت آزادگان در غرب خوزستان است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد