امروز

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۰:۰۷ قبل از ظهر

سایز متن   /

عملیات آبگیری سد بالارود اندیمشک طی مراسمی به صورت ویدئو کنفرانس با حضور حسن روحانی رییس جمهوری و جمعی از مسئولین استانی و محلی، آغاز شد.

به گزارش تفکر جوان این مراسم با حضور قاسم سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان ،مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان ، نماینده و فرماندار اندیمشک و جمعی از مسئولین استانی و محلی برگزار و این سد به طور رسمی  وارد چرخه اقتصادی کشور شد.

رضا اردکانیان وزیر نیرو در تشریح اهمیت این پروژه گفت:این سد پنجاه و سومین سد مخزنی کشور است که با اعتبارات ملی از ابتدای دولت کار ساخت آنها به اتمام رسیده و با بهره برداری از آن، علاوه بر کنترل سیلاب های ورودی شمال خوزستان ، نیاز آبی بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست اندیمشک برطرف می شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز در این آیین با ارایه گزارشی گفت: سد بالارود یک سدمخزنی با سرمایه گذاری ۶ هزار و ۴۵۰ میلیاردریال و از طرح های بزرگ منطقه است.

فرهاد ایزدجو افزود:این سد در شهر حسینه از شهرستان اندیمشک بر رودخانه بالارود و بین رودخانه های دز و کرخه قرار گرفته و ظرفیت مخزن آن ۱۳۱ میلیون متر مکعب می باشد.

وی بیان کرد:اهداف اصلی از ساخت این سد خاکی با هسته رسی ، کنترل سیلاب های مخرب بالارود است که در سال های گذشته خساراتی برای منطقه داشته است کمااینکه در سال های ۹۷ و ۹۸ (در حین ساخت )سیلاب های با شدت ۹۰۰ مترمکعب بر ثانیه را مهار کرده است.

وی اظهار داشت :این سد همچنین آب شرب روستاهای منطقه را با جمعیتی بالغ بر ۲۲ هزار نفر پوشش خواهد داد ضمن اینکه در توسعه جاذبه های گردشگری و رونق اقتصادی منطقه نیز نقش مهمی دارد.

ایزدجو بیان کرد: این طرح بزرگ اقتصادی برای بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر  اشتغالزایی غیرمستقیم و برای ۸۰ نفر به صورت مستقیم  مستقیم اشتغالزایی دارد و نیروگاه آن در آینده با ظرفیت تولید انرژی ۱۱ گیگا وات ساعت راه اندازی می گردد.

به گزارش تفکر جوان سد بالارود دارای ۸۵ متر ارتفاع، یک هزار و ۵۴ متر طول ، ۱۰ متر عرض ، ۷۹۷ کیلومتر مربع حوضه آبریز و  همچنین ۱۳۱ میلیون متر مربع حجم مخزن می باشد.

به گفته مسوولین اندیمشک با اجرای این طرح بزرگ اقتصادی ، علاوه بر توسعه فرصت شغلی ، ایجاد جاذبه های گردشگری در این منطقه نیز هدفگذاری شده است.

تامین آب شرب شهر حسینیه و برخی مناطق شهرستان اندیمشک و تولید انرژی برق آبی به میزان ۱۱ گیگا وات ساعت در سال  از دیگر مزایای این طرح اقتصادی عنوان شده است.

سد مخزنی بالارود توسط سازمان آب و برق خوزستان روی رودخانه بالارود در ۲۷ کیلومتری شمال شهر اندیمشک در بخش الوار گرمسیری و در شهر حسینیه  احداث شده است.

عملیات ساخت سد بالارود  از سال ۸۴آغاز شده بود که تکمیل آن به علت برخی مشکلات و موانع در طی این سالها با وقفه هایی همراه  شد.

شهرستان اندیمشک در شمال استان خوزستان واقع شده است.

سدهای کرخه ، دز و بالارود اندیمشک نقش مهمی در حوزه اقتصاد ، تولید و اشتغال کشور ایفا می کنند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد