امروز

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۵:۵۱ بعد از ظهر

سایز متن   /

۱۳۸۶۶۹

به گزارش خبرنگار شبکه خبری تفکر جوان: سیدنور محمدپور در خصوص نقش تعاون در اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: از جمله این بندها می‌توان به تأمین شرایط و فعال‌سازی کلیه امکانات، منابع مالی، سرمایه‌های انسانی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و محور قراردادن رشد بهره‌وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار از طریق آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و بکارگیری ظرفیت‌ها و قابلیت‌های متنوع در مناطق کشور نام برد.

وی افزود: استفاده از ظرفیت اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها در جهت افزایش تولید، اشتغال و بهره‌وری، افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی، اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی و مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی از دیگر بندهای اقتصاد مقاومتی هستند که تعاونی‌ها می‌توانند در این زمینه به ایفای نقش بپردازند.

محمدپور عنوان کرد: حمایت همه‌جانبه و هدفمند از صادرات کالا و خدمات به تناسب ارزش افزوده و توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، کالا، خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج از موارد دیگری است که تعاونی‌ها می‌توانند نقش‌آفرینی کنند.

وی با اشاره به پیشنهادات این اداره کل به وزارتخانه مبنی بر توسعه تعاونی‌های مرزنشینان بیان کرد: توسعه تعاونی مرزنشینان با توجه به هم مرز بودن با کشور شیعه نشین عراق باعث ایجاد ظرفیت صادرات برای تعاونی‌ها و اشتغالزایی برای مرزنشینان می‌شود. بنابراین فعال کردن تعاونی‌های مرزنشینان از طریق ارائه سهم‌های معافیتی و دادن گازوئیل و سوخت می‌تواند باعث اشتغالزایی و ارتقای معیشت مرزنشینان شود.

محمدپور خاطرنشان کرد: در سال گذشته به وزارت تعاون، کار و رفاه احتماعی پیشنهاد دادیم تا هر استان با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که دارد به عنوان پایلوت انتخاب شود. مثلاً خوزستان با توجه به فراوانی رودخانه‌ها، تالاب‌ها و زمین‌های فراوان و همچنین طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری، به عنوان پایلوت در زمینه تعاونی‌های لنج‌داران، حمل و نقل، صید و صیادی، پرورش ماهی و کشاورزی انتخاب شود.

وی با اشاره به وجود ۵۵۰۰ تعاونی فعال با تعداد اعضای ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر در سطح استان، اظهار کرد: این تعاونی‌ها دارای فرصت شغلی ۱۰۰ هزار نفری هستند. شهر اهواز نیز دارای ۱۲۳۰ تعاونی با ۸۵۰ هزار عضو و ۲۵ هزار نفر فرصت شغلی است و بیشتر تعداد تعاونی‌ها به این شهرستان اختصاص دارد. پس از اهواز شهرستان‌های ایذه با ۳۶۰ تعاونی و آبادان با ۳۴۰ تعاونی دارای بیشترین تعاونی در سطح استان هستند.

محمدپور تصریح کرد: بیشترین گرایش تعاونی‌های استان به بخش کشاورزی با ۱۵۰۰ تعاونی، ۱۵ هزار عضو و ۱۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی اختصاص دارد و پس از آن بیشترین گرایش‌ها به گرایش مسکن با ۱۱۰۰ تعاونی و ۱۱۰ هزار عضو و ۵۵۰۰ هزار نفر فرصت شغلی و همچنین گرایش خدمات با ۱۰۵۰ تعاونی، ۱۷۰۰ نفر عضو و ۱۰ هزار فرصت شغلی اختصاص دارد.

وی با اشاره به وجود ۶۵۰ تعاونی فعال بانوان در ۲۷ شهرستان استان با مجموع ۶ هزار عضو گفت: بیشترین تعداد تعاونی‌های بانوان مربوط به شهرستان‌های اهواز با ۱۴۵ تعاونی، شهرستان مسجدسلیمان با ۷۵ تعاونی و شهرستان ایذه با ۵۳ تعاونی است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد