امروز

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۳:۴۰ بعد از ظهر

سایز متن   /

کمبود داروی انسولین در داروخانه‌های آبادان و خرمشهر موجب سرگردانی بیماران دیابتی در این ۲ شهرستان در یک ماه اخیر شده است.

به گزارش  تفکر جوان در حالیکه روند رو به رشد بیماری دیابت در سال‌های اخیر به یکی از بزرگترین دغدغه‌های نظام سلامت کشور به ویژه در شرایط همه‌گیری کرونا تبدیل شده است کمبود داروی انسولین مزید بر علت شده و مشکل بیماران دیابتی را دو چندان کرده است.

کمبود داروی انسولین در آبادان و خرمشهر موجب شده تا برخی بیماران دیابتی که امکانات و توان مالی لازم را دارند برای تهیه انسولین آنهم با قیمت آزاد راهی دیگر شهرهای استان خوزستان به ویژه اهواز شوند.

یک شهروند آبادانی مبتلا به دیابت که انسولین “نوورپید” و “لانتوس” مصرف می کند گفت: برای تهیه این داروی ضروری باید به داروخانه‌های متعددی در سطح این شهر مراجعه کرد البته بسیاری از داروخانه‌های آبادان یکی از این ۲ نمونه انسولین را ندارد.

خانم زنگنه گفت: داروی انسولین حتی با قیمت بالا و اصطلاحا آزاد در داروخانه های آبادان یافت نمی‌شود و برای تهیه آن باید راهی داروخانه های اهواز شد.

بانو رشیدی دیگر شهروند آبادانی گفت: برای تهیه انسولین پسرم که دیابت دارد به داروخانه‌های مرکز شهر و احمدآباد آبادان مراجعه کردم ولی تا حالا موفق به تهیه انسولین نشدم.

وی افزود: از نیمه دوم فروردین ماه تاکنون نتوانسته ام از داروخانه های آبادان برای فرزندم انسولین تهیه کنم و ناچار این دارو را با قیمت گزاف از اهواز خریداری می کنم.

خانم حویزاوی دیگر شهروند آبادانی که خود و دخترش مبتلا به دیابت هستند گفت:دکتر برای دخترم سه نوع انسولین تجویز کرده است. برای تهیه انسولین به چند داروخانه آبادان مراجعه کردم ولی انسولین “نوورپید” و “نوومیکس” موجود نبود و فقط نوع “لانتوس” را پیدا کردم.

وی با بیان اینکه  قند خون دخترم خیلی بالاست و یکی از انگشتان وی بر اثر دیابت سیاه شده است و چند بار به خاطر این بیماری در بیمارستان بستری شده است اظهار داشت: به دلیل کمبود انسولین در آبادان و خرمشهر بیشتر مواقع داروی انسولین را از اهواز به صورت آزاد به قیمت هر عدد انسولین قلمی ۴۰۰ هزار ریال تهیه می کنم.

مسئول فنی داروخانه دکتر بهرامی آبادان در خصوص کمبود انسولین گفت: داروی انسولین در این روزها در بازار کم است انسولین نوع “نوورپید” ، “نوومیکس” توزیع نشده و انسولین “توجئو” در حد پنج بسته پنج تایی توزیع شده است که نیاز سه بیمار دیابتی را تامین نمی کند.

فاطمه بهرامی با بیان اینکه سهمیه انسولین از زمان شیوع کرونا تاکنون کاهش یافته گفت: فروردین امسال این کمبود در بازار بیشتر شد و سهمیه داروخانه ها در حد پنج تا ۱۰ بسته پنج تایی کاهش یافت.

یکی از کارکنان داروخانه دکتر زمانی آبادان علت کمبود انسولین در فروردین ماه را تعطیلی شرکت‌های توزیع کننده دارو بیان کرد و گفت: قبل از تعطیلات عید نوروز ، داروخانه ها کمبود انسولین نداشتند اما بعد از تعطیلات این کمبود بیشتر احساس می شود.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ بیمار دیابتی برای دریافت انسولین به داروخانه مراجعه می کنند اما داروی انسولین برای توزیع بین آنها موجود نیست.

مدیرفنی داروخانه امام رضا(ع) خرمشهر با بیان اینکه کمبود داروی انسولین در کل کشور وجود دارد، گفت: طبق سهمیه ای که معاونت غذا و داروی دانشکده آبادان به داروخانه ها تخصیص می دهد داروی انسولین دریافت می کنیم اما این سهمیه پس از ۲ روز مراجعه بیماران به اتمام می رسد.

علی محمدجانی بیشترین نوع انسولین درخواستی از سوی بیماران را انسولین “نوورپید” و “نوومیکس” عنوان کرد و گفت: این ۲ نوع انسولین به دلیل سهمیه کم زود تمام می شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیماران زیادی از آبادان و خرمشهر برای دریافت انسولین به این داروخانه مراجعه می‌کنند اما دست خالی بر می گردند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان کمبود انسولین در شهرستان های زیر مجموعه این دانشکده را مشکلی کشوری دانست و گفت: مشکل کمبود انسولین در کشور ناشی از کمبود واردات این فرآورده دارویی است.

شکراله سلمان زاده افزود: سهمیه انسولین شهرستان های آبادان ، خرمشهر و شادگان در منطقه جنوب غرب خوزستان با تلاش معاونت غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان از هشت درصد به ۱۵درصد افزایش یافت.

وی افزود: مشکل کمبود انسولین و دیگر داروهای ضروری در این منطقه به تدریج در حال برطرف شدن است.

سلمان‌زاده با بیان اینکه به دنبال واردات انسولین از طریق منطقه آزاد اروند هستیم گفت: امیدواریم با تلاش انجام شده و واردات انسولین از منطقه آزاد اروند بتوانیم کمبود انسولین را در این منطقه برطرف کنیم.

۶۰۷ هزار نفر از خدمات ۳۰ مرکز شهری، ۱۸مرکز روستایی، ۱۳۲ خانه بهداشت و ۱۲ پایگاه سلامت در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشکده علوم پزشکی آبادان شامل آبادان، خرمشهر و شادگان بهره‌مند هستند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد