امروز

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۳:۴۰ بعد از ظهر

سایز متن   /

تعداد روزهای گرد و غبار در اهواز، در پی کاهش بارندگی‌ها از ۴۶ روز در سال ۹۸ به ۵۸ روز در سال ۹۹ افزایش یافته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان  در گفت وگو با خبرنگار تفکر جوان وضعیت آلودگی هوا و گرد و غبار در سال ۹۹ در اهواز را تشریح کرد و گفت: بر اساس گزارش ایستگاه‌های پایش هوای اهواز در سال ۹۹ از وضعیت گرد و غبار با اندازه ۱۰ میکرون (PM۱۰) هوای این شهر ۱۹ روز در شرایط پاک و ۲۸۹ روز هوا در شرایط قابل قبول (سالم) بوده است.

محمد جواد اشرفی افزود: در همین زمان هوای اهواز، ۵۲ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، چهار روز در شرایط ناسالم و ۲ روز در شرایط بسیار ناسالم بوده و در این سال شرایط خطرناک گرد و غبار نداشتیم.

وی با اشاره به روند افزایشی گرد و غبار نسبت به ۹۸، اضافه کرد: در سال ۹۸ اهواز، ۱۵ روز شرایط هوای پاک، ۳۰۴ روز هوای قابل قبول (سالم)، ۳۹ روز شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، ۶ روز شرایط ناسالم و یک روز شرایط بسیار ناسالم را تجربه کرده است.

اشرفی توضیح داد: سال ۹۸ یک سال استثنایی از نظر بارش بود که باعث شد کانون‌های داخلی گرد و غبار تا حدودی کنترل شود و مواردی که رخ داده بیشتر ناشی از کانون‌های خارجی گرد و غبار بوده است.

وی افزود: به طور کلی در ۲ سال گذشته به دلیل بارندگی، مدیریت آب در حوزه تالاب‌ها و برنامه‌های نهالکاری، تعداد روزهای گرد و غباری اهواز به نسبت سال‌های ۹۵ و ۹۶، کاهش چشمگیری داشته که برای شهروندان نیز ملموس بوده است.

 

افزایش ۲ برابری روزهای ناسالم

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین درباره آلودگی هوا و شرایط کیفی هوای اهواز از نظر غبار با اندازه ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) گفت: در سال گذشته اهواز ۶ روز در شرایط پاک و ۱۸۳ روز در شرایط قابل قبول (سالم) بوده است.

وی افزود: در این مدت اهواز ۱۲۲ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و ۵۵ روز در شرایط ناسالم بوده و روزهای بسیار ناسالم و خطرناک نداشته است.

اشرفی اضافه کرد: در سال ۹۸ نیز هوای اهواز از نظر غبار با اندازه ۲.۵ میکرون، ۱۵ روز در شرایط پاک، ۱۶۷ روز در شرایط قابل قبول (سالم)، ۱۵۱ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، ۲۳ روز در شرایط ناسالم و یک روز در شرایط بسیار ناسالم بوده و روز خطرناک نداشته است.

وی عوامل آلودگی هوا با غبار ۲.۵ میکرون در اهواز را شامل مشعل‌های (فلرهای) نفتی، سوزاندن زباله و آتش سوزی مدفن پسماند، آتش زدن مزارع نیشکر، کاهش کیفیت سوخت و استفاده از سوخت مازوت (به صورت مقطعی)، عنوان کرد.

اشرفی با تاکید بر توجه به تالاب‌ها و ادامه برنامه مدیریت آب در حوزه محیط زیست برای کاهش گرد و غبار، اظهار داشت: تداوم برنامه کاهش گرد و غبار از جمله توسعه نهالکاری و مرطوب سازی کانون‌ها نیز از دیگر مواردی است که اجرای آن ضروری است.

وی با اشاره به لزوم نظارت مستمر بر صنایع آلاینده، افزود: برخی اقدامات مدیریتی برای کاهش آلودگی صنایع انجام گرفته که به طور نمونه به آغاز ساماندهی سایت پسماند شهرداری اهواز، تاکید بر برداشت سبز از مزارع نیشکر، اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوا (L.E.Z) برای معاینه فنی خودروها، می‌توان اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، AQI شاخصی است که برای گزارش روزانه کیفیت هوا به کار می‌رود و نشان می‌دهد که هوای اطراف چقدر تمیز یا آلوده است و این حد از آلودگی چه اثراتی ممکن است بر سلامتی داشته باشد. این شاخص بر اثراتی متمرکز است که افراد ممکن است چند ساعت یا چند روز بعد از تنفس در این هوا با آنها مواجه شوند.

طبق این شاخص، صفر تا ۵۰  در شرایط هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط هوای سالم و کیفیت هوا قابل قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ شرایط بسیار ناسالم است و هشدار درباره بروز وضعیت اضطراری بهداشتی است و با احتمال بیشتر سلامت همه جمعیت به خطر می‌افتد. ۳۰۰ تا ۵۰۰ شرایط هوای خطرناک وضعیت اضطراری هشدار بهداشتی است. همه افراد ممکن است دچار پیامدهای بهداشتی وخیم شوند.

هوای شهر اهواز در پاییز و زمستان ۹۹، به دلیل پایداری هوا و وقوع پدیده وارونگی (اینورژن) تقریبا هر روز در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها و یا ناسالم قرار داشته به طوری که در آبان ماه ۱۷ روز متوالی در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها بوده است. بر اساس قانون هوای پاک، این شرایط نیازمند تصمیم گیری‌های کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا بوده اما این کارگروه به ندرت تشکیل جلسه داده است.

طرح جامع آلودگی هوای اهواز در سال‌ ۸۳ تصویب و بازنگری آن نیز انجام شده است. یافته‌های این تحقیق درباره سهم منابع مختلف در انتشار آلاینده‌ها در مناطق شهر اهواز نشان می‌دهد بخش صنعت و منابع ثابت، حدود ۷۰ درصد بیشترین سهم را در آلودگی هوا دارد. بعد از آن بخش حمل و نقل و متفرقه و خانگی-تجاری سهم‌های بعدی را دارند. طبق این طرح ۵۰ تا ۵۵ درصد آلودگی هوای اهواز ناشی از صنایع نفتی است.

از سوی دیگر گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان کاهش چشمگیر روزهای غباری در استان را نشان می‌دهد. به طوری که تعداد روزهای گرد و غباری (ذرات با اندازه ۱۰ میکرون) از ۵۰ روز در سال ۹۰ به ۲۱ روز در سال ۹۸ و سه روز در ۶ ماهه نخست ۹۹ رسیده است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد