امروز

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۹:۱۲ بعد از ظهر

سایز متن   /

عملیات برداشت خوشه‌های زرین گندم از سطح ۵۷۰هزار هکتار مزارع آبی و دیم خوزستان از روز یکشنبه شروع شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان  با اعلام  خبر به خبرنگار  تفکر جوان گفت: برای برداشت گندم، ۲ هزار و ۵۰۰دستگاه کمباین مهاجر و بومی به کار گرفته خواهد شد.
تورج نوروزی با اشاره به بروز خشکسالی در سال زراعی جاری که منجر به از بین رفتن ۱۰۰هزار هکتار مزارع دیم شد پیش بینی کرد حدود یک میلیون و ۵۹۹ هزار تن گندم در استان برداشت شود که از این میزان یک میلیون و ۲۲۰هزار تن  گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری می شود.
وی گفت: امسال میزان تولید و خرید تضمینی گندم در خوزستان با سال زراعی گذشته تفاوت چندانی نخواهد داشت.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان در ادامه افزود: ۱۰۶ مرکز خرید گندم با همکاری اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان و سازمان تعاون روستایی آماده سازی شده  است.
به گفته نوروزی خوزستان طی یک دهه اخیر مقام نخست کشور در تولید و خرید تضمینی گندم را داشته است و امسال نیز این جایگاه را حفظ خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه پیک برداشت گندم در خوزستان در یک دوره فشرده ۴۰ روزه خواهد بود افزود: برداشت گندم ابتدا از مناطق جنوبی و جنوب شرق خوزستان شروع شده  و به تدریج به مناطق مرکزی ، غربی ، شرق و شمالی استان کشیده خواهد شد.
گندم‌ تولیدی استان به دلیل داشتن درصد بالای پروتئین و کیفیت عالی بهترین گندم تولیدی کشورمحسوب می شود.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان نیز به خبرنگار تفکر جوان با اشاره به شروع برداشت گندم در استان گفت:همه مقدمات پرداخت سریع وجه حاصل از خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان فراهم شده و با تمهیدات اندیشیده شده و به سرعت فهرست تهیه شده در مراکز خرید به بانک عامل انتقال خواهد یافت و ظرف کمتر از ۲۴ ساعت وجه حاصل از خرید تضمینی گندم و کلزابه حساب کشاورزان واریز می شود.
امید جهان نژادیان افزود: برای ذخیره گندم در سیلوهای و انبارهای غله و تعاون روستایی استان هیچ مشکلی وجود ندارد.
بانک کشاورزی خوزستان به عنوان بانک عامل برای پرداخت وجه گندم کشاورزان ۵۰هزار میلیارد ریال اعتبار پیش بینی کرده است.
امسال خرید تضمینی هرکیلوگرم گندم معمولی ۴۰هزار ریال تعیین شده ولی احتمال افزایش قیمت آن با توجه به افزایش بهای نهاده‌های کشاورزی وجود دارد.
پیش بینی شده تا اوایل تیرماه سال جاری در مجموع ۵.۵میلیون تن محصولات پاییزی در خوزستان شامل گندم ، جو ، دانه روغنی کلزا ، چغندرقند ، سبزی ، محصولات صیفی و جالیزی از مزارع خوزستان برداشت شود.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۲میلیون تن محصولات باغی ، زراعی ، دامی ، شیلات و عسل به ارزش بیش از ۲۹۰هزار میلیارد ریال مقام نخست کشوری را دارد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد