امروز

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۹:۵۱ قبل از ظهر

سایز متن   /

به گزارش هورنیوز – خرما پزان و شرجی آرام آرام درحال عبور از آسمان خوزستان است و خرماهای متنوع نخیلات استان سر از بازارهای مختلف درآورده اند. در استان خوزستان به عنوان قطب اصلی تولید خرما، سالانه ۴۲ هزار هکتار از اراضی به زیر کشت خرما می رود و امسال طبق برآوردهای انجام شده بالغ بر ۱۸۵هزار تن خرما از این اراضی برداشت خواهد شد.

دسترسی به آب های آزاد، همجواری با کشورهای حاشیه خلیج فارس، تولید محصول با کیفیت، حجم بالای تولید خرمای استان و… همگی از پتانسیل هایی هستند که می توانند زمینه اشتغال بسیاری از جوانان بیکار خوزستانی را در عرصه تولید خرما، تولید فرآورده های آن و بسته بندی خرما فراهم کنند اما این درحالیست که خرمای مرغوب خوزستانی در سایه سنگین عدم توجه مسئولان و عدم وجود سرمایه گذار با قیمتی بسیار ارزان به سایر کشورها صادر می شود.

در دنیای امروز نقش رنگ و طرح در بسته بندی محصولات جایگاهی بالا و در ردیف کیفیت محصول قرار گرفته از همین رو صنایع جانبی بسیاری در کنار اراضی محصولات کشاورزی شکل گرفته است، امری که در استان خوزستان همواره مغفول مانده و همین مسأله به فرصتی برای کشورهای منطقه به ویژه امارات تبدیل شده تا با خرید محصول خرمای خوزستان آن را در بسته بندی های شکیل قرار داده و به عنوان محصول کشور خود در بازارهای جهانی به فروش برساند.

مشکل در نبود زیرساخت ها است

اخلاق محمدیان مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان می گوید: زیرساخت‌های لازم برای صادرات خرما از جمله مشکلات تولیدکنندگان خرما در این استان است.

وی با اشاره به این‌که ۶۲ واحد تولیدی در خوشه صنعتی خرمای خوزستان با توان اشتغالزایی ۱۸۰۰ نفر فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: ایجاد خوشه صنعتی خرما راهی برای صنعتی شدن روند تولید و بسته‌بندی این محصول است.
جایگاه ایران در صادرات خرما تنزل کرده است

علی خضری نایب‌رئیس اتحادیه صادرکنندگان خرمای خوزستان پرده از آماری دردناک در این خصوص برمی دارد و می‌گوید: درسال‌های اخیر مسئولان کشاورزی کشور عراق که نگاهی خاص به محصول خرمای خود برای کسب درآمد دارند، با برنامه‌ریزی موفق شدند سهم خود از بازار فروش خرمای جهانی را افزایش دهند و جایگاه ایران و خوزستان در بازار جهانی را تصاحب کنند.

خضری می‌افزاید: آمارهای صادرات خرما در سال‌های اخیر نشان می‌دهد جایگاه ایران در بازارجهانی خرما به رتبه سوم پس از کشورهای عراق و امارات متحده عربی تنزل یافته است.

وی با اشاره به این که صادرات خرما در خوزستان در سال قبل ۷۵ درصد کاهش داشته، بیان می‌کند: ۶۵ واحد تولیدی صادراتی خرما در استان خوزستان فعالیت می‌کنند که باعث اشتغالزایی ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم شده‌اند ولی در چند سال اخیر ۱۹ واحد از آنها تعطیل شده است.

مسئولان خوزستان نقش فعالتری از خود نشان دهند

سید ابوالفضل رضوی معاونت توسعه روستائی و مناطق محروم کشور در حاشیه سفر خود به خوزستان در همین زمینه اظهار کرد: در استان خوزستان باوجود ظرفیت های موجود، متأسفانه فرآوری خرما و تولید انواع محصولات جانبی بسیار کم است.

رضوی تصریح کرد: واسطه گران محصول خرمای کشاورزان را به نرخ های ارزان می خرند و کشورهای حوزه خلیج فارس با برخی اقدامات ابتدایی و بسته بندی شکیل به قیمت های بسیار بالایی می فروشند. وی از مسئولان استان خوزستان خواست که در این زمینه نقش فعالتری از خود نشان دهند.

صادق حزباوی یکی از خرماکاران خوزستانی که در آفتاب سوزان خوزستان چهره ای آفتاب سوخته به خود گرفته در این خصوص  گفت: کاشت و نگه داری نخل خرما با سایر درخت های دیگر متفاوت است زیرا بین زمان کاشت درخت تا میوه دهی آن سال ها زمان نیاز است.

وی افزود: در گرمای شدید و شرجی هوا یک سال روی زمین ها کار می کنیم و در زمان برداشت اگر گرد وخاک، کم آبی و آفت، محصولی برایمان باقی گذاشته باشد باید با قیمتی ارزان آن را به دلالان بفروشیم. کجای این انصاف است؟

در شرایطی که کشاورزان خوزستانی به دلایل گوناگونی از جمله قاچاق محصولات، کمبود آب برای کشت اراضی، انتقال آب و عدم تخصیص آن در برخی حوزه ها، پوشش دهی نامناسب بیمه و… در شرایط نامناسبی به سر می برند برخی مدیران با راحت طلبی از نبود زیرساخت ها سخن به میان می آورند حال آنکه مهم ترین زیرساخت ها یعنی وجود خرمای با کیفیت، اراضی قابل کشت، آب و هوای سازگار با این محصول، قابلیت سرمایه گذاری در منطقه و دسترسی به بازارهای جهانی همگی در خوزستان موجود است و تنها حلقه مفقوده در این میان عزم جدی مدیران می باشد.

انتظار می رود مسئولان استانی از جمله استاندار خوزستان و سازمان جهادکشاورزی با تصمیمی کارشناسی شده اقدام به تأسیس دهکده های صنایع تبدیلی در این زمینه کنند تا سود زحمت صاحبان نخیلات استان در جیب دلالان و سرمایه گذاران حوزه خلیج فارس نرود.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد