امروز

پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۳:۰۱ قبل از ظهر

سایز متن   /

۱۶۶۲۷۷

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: سیدناصر موسوی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگاران با انتقاد از متروک ماندن تعداد زیادی از پروژه‌های عمرانی شهرداری در این دوره اظهار کرد: در طول چهار سال عمر شورای چهارم، در اهواز شاهد کلید خوردن پروژه‌های زیادی در هر منطقه بودیم که متاسفانه به دلایل واهی، پس از کلنگ‌زنی یا قبل از آن، رها و متروک شدند.

وی ادامه داد: برای نمونه ۱۹ پروژه عمرانی در منطقه پنج شهری کلنگ‌زنی شد. تقریبا قرارداد این پروژه‌ها منعقد و عوامل پیمانکار وارد میدان شدند. این پروژه‌ها در مناطقی نظیر ملاشیه،‌ شهرک رزمندگان، شهرک دانشگاه، فرهنگ‌شهر و پردیس، همزمان یا به فاصله چند ماه در بخش‌های نظیر جدول‌گذاری، آسفالت، زیرسازی یا پارک‌سازی کلید خوردند.

منتخب شورای پنجم شهر اهواز گفت: با این وجود هنوز هیچکدام از این پروژه‌ها به بهره‌برداری نرسیده‌اند و برخی از این ۱۹ پروژه حتی با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد، ۵۰ درصد و یا حتی ۷۰ درصد به حال خود رها شده‌اند. کنده‌کاری‌های این ۱۹ پروژه در حالی انجام شده که پس از گذشت چند ماه اکنون رها شده‌اند و مردم تنها در محل این پروژه‌ها، خاک می‌بینند.

موسوی‌نژاد عنوان کرد: در موردی دیگر، پروژه جدول‌گذاری خیابان‌های شهرک رزمندگان به ویژه خیابان‌های مرکزی و اصلی آن کلید خورد اما رها کردن این پروژه موجب شد تا دیگر فضای سبز موجود در آیلند‌های وسط جاده‌های این منطقه قابل آبیاری نباشد زیرا آب به جاده سرازیر می‌شود.

وی با اشاره به دیگر پروژه‌های عمرانی خُرد متروک راکد شهرداری اهواز افزود: مواردی که نام برده شد، هر چند برای خدمات‌دهی با اهمیت است، اما در واقع پروژه‌های ریز و خرد هستند که وضعیت آنها را در شهر شاهد هستیم و می‌بنییم که چگونه به حال خود رها شده‌اند که این وضعیت برای کلانشهر اهواز واقعا خنده‌دار است. پروژه‌های عمرانی بزرگ نیز که جای خود دارد.

عضو شورای شهر اهواز به بدهی‌های زیاد شهرداری اهواز به پیمانکاران و پروژه‌های عمرانی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: بر جای ماندن این بدهی‌ها که برخی به قبل از شورای چهارم باز می‌گردد، موجب شده که هم حق مردم تضییع شود و هم حق پیمانکار بر زمین بماند و از سوی دیگر شهردار و مجموعه شهرداری فربه‌تر شوند و نتوانند حرکت کنند.

موسوی‌نژاد در خصوص وضعیت اجرایی شدن پروژه پارک منطقه پردیس بیان کرد: احداث پارک در منطقه پردیس در چهار سال گذشته جزو مطالبات مردم بود که البته این مطالبه، قبل از آغاز به کار شورای چهارم نیز وجود داشت. این پروژه اکنون با وجود پیشرفت ۶۰ تا ۷۰ درصدی عملیات اجرایی آن، اکنون به حال خود رها شده است و واقعا نمی‌دانم علت متروک ماندن این پروژه چیست.

وی با انتقاد از شهرداری اهواز در عدم برخورد و تنبیه پیمانکاران کم‌کار عنوان کرد: متاسفانه ما در بحث خدمات‌دهی در شرق و غرب اهواز، شاهد تبعیض گسترده هستیم. در شرق اهواز، خدمات زیادی صورت گرفته و واقعا باید از مدیران مستقر در این منطقه تقدیر کرد اما در منطقه غرب، در حوزه خدمات واقعا هیچ کاری انجام نمی‌شود و باید از مسئولان و مقامات علت این تبعیض را پرسید. در منطقه‌ای نظیر عین دو یا ملاشیه که قدمت آنها به ۸۰ یا ۹۰ سال می‌رسد، وضعیت را ببینید که کوچکترین اقدامی صورت نگرفته است.

منتخب شورای پنجم شهر اهواز افزود: اما در منطقه مهدیس که در شرق اهواز قرار دارد، تمامی بخش‌های خدماتی آن فعال شدند و اگر شش ماه آینده سری به این منطقه بزنید، احساس می‌کنید که یک کیانپارس دیگر ایجاد شده است. اگر نام چنین وضعیتی تبعیض نباشد، چه نامی می‌توان برای خدمات‌دهی در منطقه شرق و غرب اهواز گذاشت؟

موسوی‌نژاد اظهار کرد: در قراردادهای خدمات شهری، مناطق کم‌برخوردار یا مناطق جدید شهری در اهواز پیش‌بینی نشده است و وقتی علت را از شهرداری جویا می‌شویم، بهانه ثابت ماندن بودجه خدمات شهری را می‌آورند و ادعا دارند به دلیل این‌که بودجه خدمات شهری اهواز مانند سال گذشته به میزان ۸۰ میلیارد تومان ثابت مانده است، نمی‌تواند حوزه خدمات شهری را به مناطق دیگر شهر توسعه دهد.

وی ادامه داد: اگر واقعا چنین مساله‌ای است از شهرداری سوال داریم که چرا از همان ابتدا یا زمان رای گرفتن از مردم، این مساله را به شهروندان نگفته‌اند. شهرداری در ادامه توجیهات و توضیحات خود می‌گوید که هنر شورا این است که هزینه‌های شهرداری را کم کند. اما با چه برهان و چه دلیلی ما باید این کار را انجام دهیم، جز برهان ظلم به مردم؟

عضو شورای شهر اهواز افزود: شهرداری حداقل می‌تواند بودجه خدمات شهری خود را تقسیم‌بندی یا پروژه خدمات شهری را در مناطق مختلف اولویت‌بندی کند نه این‌که کلا مناطق جدید و همچنین مناطق کم‌برخوردار را در قراردادها لحاظ نکند و این‌گونه مناطق را در خدمات‌دهی به حال خود رها کند.

موسوی‌نژاد در خصوص علت راکد ماندن پروژه‌های شهرداری بیان کرد: ناکارآمدی شورای شهر و فشار مصوبات پروژه‌ها در شورا به مجموعه شهرداری که علت آن واقعا قابل تامل است و همچنین ضعف مدیریتی در مجموعه شهرداری اهواز و این‌که شهردار نتوانست جذب سرمایه‌گذار را انجام دهد، از جمله علل راکد شدن بسیاری از پروژه‌های عمرانی شهر اهواز در این دوره بود.

وی ادامه داد: دلیلی جز ضعف مدیریتی شهردار و ناکارآمدی شورای برای چنین وضعیت وجود ندارد. متاسفانه در شورا برخی برای خود مواردی را در ذهن متصور می‌شدند و ما شاهد این بودیم که پروژه‌های زیادی در شورا به تصویب می‌رسید و فشار آن به شهرداری وارد می‌شد. بعید می‌دانم که اعتبارات این پروژه‌ها در بودجه شهرداری لحاظ شده بود و یا در صورت پیش‌بینی این اعتبارات در بودجه شهرداری، شورای شهر واقعا به فکر جیب شهرداری و امکان تخصیص این اعتبارات نبود.

عضو شورای شهر اهواز بیان کرد: این‌که پروژه‌ای بدون توجه به بحث معارضین و یا مشکلات موجود در مسیر آن، در این دوره در شهرداری آغاز می‌شد، کاری غیرعلمی و کارشناسی نشده بود. باید قبل از کلید خوردن این پروژه‌ها به فکر مشکلات پیش روی آن می‌بودیم. متاسفانه ما در این دوره شاهد دخالت شورا در بحث پروژه‌های عمرانی نیز بودیم که موجب می‌شد پروژه‌های عمرانی در شورا تصویب شوند و به علت عدم پیش‌بینی اعتبارات یا مشکلات در مسیر آن به صورت غیرعلمی کلید بخورند و بعدها رها شوند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد