امروز

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۴:۵۰ بعد از ظهر

سایز متن   /

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خوزستان گفت: کانون‌های بیماری‌ مشترک هاری در خوزستان، با انجام برنامه‌های واکسیناسیون، تا ۸۰درصد کاهش یافته است.

دکتر محمد آنتیک چی در گفت‌وگو با خبرنگار تفکر جوان با بیان اینکه تعداد کانون‌های بیماری هاری در خوزستان از ۱۰ کانون در سال ۱۳۹۸ به ۲ کانون در سال ۱۳۹۹ رسید افزود: این کاهش ۸۰ درصدی حاصل واکسیناسیون (مایه کوبی)هدفمند و برنامه‌ریزی شده اداره کل دامپزشکی خوزستان در جریان سال های اخیر بوده است.
وی با بیان اینکه در چند سال اخیر بیش از ۱۲ هزار قلاده سگ در خوزستان واکسینه شدند گفت:با کاهش قابل ملاحظه کانون‌های هاری در خوزستان ، میزان ابتلا به این بیماری نیز سیر نزولی داشته است و امسال نیز روند واکسیناسیون سگ‌های ناقل بیماری ویروسی هاری در استان ادامه خواهد داشت.
آنتیک چی افزود: واکسیناسیون سگ‌های حامل ویروس هاری در کانون های این بیماری از محل اعتبارات دامپزشکی انجام می‌شود.
رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خوزستان ادامه داد: ۷۵درصد بیماری‌های عفونی نوپدید و بازپدید که جوامع انسانی را مبتلا می‌سازد، بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان از جمله بیماری هاری است.
هاری نوعی بیماری ویروسی است که ویروس آن از طریق بزاق حیوان هار و محل گازگرفتگی وارد بدن شده و به سمت اعصاب انتهایی در ماهیچه‌ها رفته و شروع به تکثیر می‌کند.
این ویروس در انسان و سایر پستانداران خونگرم نیز قابلیت رشد و تکثیر را دارد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد