امروز

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۳:۰۶ بعد از ظهر

سایز متن   /

رییس اداره حفاظت محیط زیست شوشتر گفت : سازه های آبی شوشتر بزرگترین و کهن‌ترین مجموعه آبی صنعتی دنیای پیش از انقلاب صنعتی، به مناسبت رویداد ساعت زمین، به مدت یک ساعت خاموش شد.

بهروز نجاتی  در گفت و گو با خبرنگار تفکر جوان بیان کرد: به مناسبت رویداد جهانی ساعت زمین و به احترام زمین ، شب هفتم فروردین راس ساعت ٢٠:٣٠ سازه های آبی شوشتر به مدت یک ساعت در خاموشی فرو رفت.

وی افزود: این کار توسط پایگاه سازه های آبی و با هدف معطوف نمودن افکار عمومی به این رویداد مهم جهانی، تلنگری برای توجه و احترام بیشتر به زمین و حیات طبیعی موجود در آن و کمک در جلوگیری از تخریب و تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت‌های برهم زننده نظام طبیعی آن انجام شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شوشتر ادامه داد : این اقدام در صورت فراگیر شدن در بین تمامی خانه‌ ها و اماکن عمومی و خصوصی حتی به مدت چند ثانیه می تواند تاثیر به سزایی در توجه بیشتر به محیط زیست و کاهش مصرف انرژی داشته باشد.

«ساعت زمین» یک رویداد محیط زیستی جهانی و  سازماندهی شده از سوی صندوق جهانی طبیعت است که در آخرین شنبه ماه مارس میلادی به شکل هماهنگ در اکثر کشورهای جهان و با هدف آگاهی رسانی درباره تغییرات آب و هوایی و نیاز به دقت بیشتر و صرفه‌جویی در مصرف انرژی برگزار می‌شود و خانواده‌ها و کسب و کارها با خاموش کردن چراغ‌ها و سایر دستگاه‌های الکتریکی غیرضروری خود به مدت یک ساعت آن را یادآوری می‌کنند و آرمان نخست این اقدام این است که آگاهی درباره تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان ابقا شود .

سازه های آبی تاریخی شوشتر مجموعه ای به هم پیوسته از پل ها، بندها، آسیاب ها، آبشارها، کانال ها و تونل های عظیم هدایت آب هستند که در ارتباط با یکدیگر کار می کنند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان برای بهره گیری بیشتر از آب ساخته شده اند؛ در سفرنامه ژان دیولافوآ باستان شناس نامدار فرانسوی از این محوطه به عنوان بزرگ ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده است.

آثار باستانی این سازه های آبی ،با عنوان «نظام آبی تاریخی شوشتر» به صورت یکجا به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسید.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد