امروز

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۴:۰۶ بعد از ظهر

سایز متن   /

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌ منطقه خوزستان،‌ غلامرضا شریعتی در همایش دستاوردهای دولت در حوزه محیط زیست که امروز (۷ شهریورماه) در اهواز برگزار شد، با اشاره به وضعیت محیط زیست خوزستان اظهار کرد: ‌به طور قطع تمام اقدامات بشر برای توسعه با هدف افزایش ثروت و رفاه مردم است تا آسایش محقق شود ولی اگر در کنار این اقدامات، محیط زیست آلوده و به آن آسیب وارد شود، تمام این فعالیت‌های بشر زیر سوال می‌رود.

 

وی افزود: ‌عدم رعایت محیط زیست، وضعیتی نامطلوب ایجاد و شرایط را برای زیستن سخت می‌کند و در مقابل باید هزینه‌های بسیاری برای فراهم کردن شرایط زیستی بهتر صرف شود.

 

استاندار خوزستان با تاکید بر این‌که دستکاری در محیط زیست خوزستان بیش از هر استان دیگری در کشور اتفاق افتاده است، تصریح کرد: میزان دستکاری که در محیط زیست خوزستان انجام شده در هیچ استان دیگری انجام نشده و دستکاری بشر در محیط زیست خوزستان بیش از دیگر استان‌های کشور است.

 

شریعتی ادامه داد: سدهای عظیمی در استان خوزستان ایجاد شده است، پروژه‌های صنعتی مانند پتروشیمی و فولاد و همچنین پروژه‌های بزرگ کشاورزی نیز در خوزستان وجود دارد؛ این کارها را زیر سوال نمی‌برم ولی به شرطی قابل قبول هستند که در آن‌ها مسایل محیط زیستی رعایت و برای افراد ساکن در پیرامون این صنایع، شرایط زیست‌محیطی عادی و حداقلی ایجاد شود.

 

شریعتی با بیان این‌که وضعیت آب و فاضلاب خوزستان باید مورد توجه جدی قرار گیرد، عنوان کرد:‌ تمام آسیب‌هایی که به محیط زیست وارد شده است، باید اصلاح شود و این خواسته عموم مردم است؛ باید دخالت در محیط زیست به امری ناپسند تبدیل شود و شخصی که چنین کاری انجام می‌دهد احساس کند کار مذمومی انجام داده است.

 

استاندار خوزستان گفت:‌ لازم است فرهنگ محیط زیست توسعه پیدا کند؛ این فرهنگ باید در جامعه رسوخ کند به طوری ‌که در جامعه عدم رعایت محیط زیست امری ناپسند شمرده شود و مورد اکراه قرار گیرد. در این خصوص قانونی لازم است که بنا بر آن تخریب محیط زیست جرم تلقی شود و در کنار آن نیز باید فرهنگ حفاظت محیط زیست را توسعه داد.

 

شریعتی اظهار کرد: اکنون در استان خوزستان تشکل‌های مردم‌نهاد به خوبی در حال توسعه فرهنگ حفاظت از محیط زیست هستند و به خوبی از محیط زیست دفاع می‌کنند. در کنار آن نیز باید به دنبال دفاع کارشناسی و علمی و منطقی از محیط زیست باشیم و از دفاع احساسی دور شویم؛ در این زمینه با ارایه دلایل علمی و مستندات می‌توان به نتیجه مطلوب رسید.

 

وی با بیان این‌که اقداماتی در خصوص ساماندهی وضعیت محیط زیست خوزستان انجام شده است ولی کافی نیست، عنوان کرد: ‌در دورانی محیط زیست درجه چندم شمرده و به آن با تمسخر نگاه می‌شد؛ در آن زمان ظلم و تعدی جدی به محیط زیست خوزستان شد.

 

استاندار خوزستان افزود: از رییس جمهور و دولت تدبیر و امید این انتظار و مطالبه را داریم که با برنامه‌ریزی مدون، وضعیت محیط زیست خوزستان را مورد توجه قرار دهد و احیای کارون که شریان اصلی محیط زیست خوزستان است، انجام شود تا وضعیت محیط زیست خوزستان به شرایط مطلوب برسد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد